به گزارش ایرنا ، آسیا تایمز روز یكشنبه نوشت: بعد از بوجود آمدن تنش های دیپلماتیك میان كابل و اسلام آباد حجم تبادلات میان دو كشور به شدت كاهش یافته و افغانستان در دو سال اخیر بیش از 70 درصد از معاملات خویش را با كشورهای ایران، چین و هند انجام داده بطوریكه اكنون تهران به جای اسلام آباد به بزرگترین شریك تجاری افغانستان شده است.
بر اساس آمار اتاق بازرگانی افغانستان از مارس سال 2017 تا مارس 2018 حجم معاملات دو كشور افغانستان و ایران به حدود دو میلیارد دلار رسیده است كه معادل 22 درصد از مجموع بازار مصرفی 11میلیارد دلاری افغانستان است.
براساس این گزارش، پاكستان با 1٫2 میلیارد دلار و چین با یك میلیارد دلار پس از ایران به عنوان بزرگترین شركای تجاری افغانستان، در زمان یاد شده اند.
از عمده دلایل افزایش مشاركت تجاری میان ایران و افغانستان به دلیل حضور بالای شركت های افغانی در بندر چابهار می توان اشاره كرد، زیرا از 500 شركتی كه در بندر چابهار دارای مجوز فعالیت تجاری هستند، 165 شركت آن متعلق به سرمایهگذاران افغان است.
بندر چابهار براساس توافق بین دهلینو، تهران و كابل در سال 2016 ایجاد شده و از زمان گشایش فاز نخست آن تجار افغان مسیر ترانزیتی كالاهای خود را از دریای عرب به دریای عمان و خلیج فارس تغییر دادند.
مقامات ایرانی همچنین طرحهای تشویقی برای تجار افغان ارائه كردهاند كه شامل تخفیف 80 درصدی در تعرفه صادرات و تخفیف 75 درصدی در عوارض واردات كالاهای افغانستان میشود.
این در حالی است كه به گفته اداره گمرك پاكستان، صادرات این كشور به افغانستان از 1٫6 میلیارد دلار در سال 2016 به 900 میلیون دلار كاهش یافته است.
كارشناسان مستقل اما اظهار میكنند كه كاهش تجارت دو كشور بیش از رقم اعلام شده است.
زاهدالله شینواری رئیس اتاق بازرگانی سرحد پاكستان به آسیا تایمز گفت كه در طول دو تا سه سال اخیر حجم معاملات پاكستان با افغانستان ازدو میلیارد و 500 میلیون دلار به 500 میلیون دلار كاهش یافته است و افزایش تعرفههای واردات و محدودیت های اسلام آباد برای صدور روادید برای تجار افغان را از دلایل این كاهش شدید عنوان كرد.
محمد اسحاق از تولیدكنندگان و صادركنندگان بزرگ نیز با اشاره به احداث جاده ارتباطی از چابهار به استان نیمروز در افغانستان گفت: به محض اینكه این جاده 220كیلومتری ایجاد شود بخش عمدهای از ترانزیت به ایران و هند منتقل خواهد شد.
او افزود: این جاده به ارزش 150 میلیون دلار و به عنوان بخشی از تلاشها برای بازسازی افغانستان توسط هند در حال احداث است و پس از تكمیل آن مسیر جدیدی به افغانستان ایجاد میشود كه اكنون بهعنوان مسیر تجاری بیشتر به بنادر پاكستان وابسته است.
آساق**9473**1663**
تهران - ایرنا - آسیا تایمز نوشت: با گشایش بندر چابهار و با ایجاد مسیر جایگزین و جدید تجاری، ایران به بزرگترین شریك تجاری افغانستان تبدیل شده است.