۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۱
کد خبر: 83067142
T T
۰ نفر
خوشرو: تهدید كشورها ابزار سیاست خارجی آمریكا شده است

نیویورك- ایرنا- نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تهدید كشورها را ابزار سیاست خارجی آمریكا دانست كه به آن معتاد شده و نتیجه این روند، تضعیف سازمان ملل و منشور آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی خوشرو روز دوشنبه در كمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد كه با موضوع منشور ملل متحد برگزار شد، این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: ممنوعیت تهدید و توسل به زور از مهمترین دستاوردهای سازمان ملل می باشد. با این وجود اقدام برخی از كشورها در توسل غیر قانونی به زور یا تهدید به زور، نقض قواعد آمره بین المللی و منشور ملل متحد بوده و مشروعیت سازمان ملل را به خطر انداخته است .
نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره اعمال تحریم های شورای امنیت هم اظهار كرد: این تحریم ها تنها باید به عنوان آخرین چاره و در صورت وجود تهدید واقعی به صلح و یا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن، وضع شوند و اعمال آنها نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد.
خوشرو تصریح كرد: آن دسته از تحریم های شورای امنیت كه از انگیزه یا نفوذ سیاسی ناشی شود غیر قانونی و نامشروع خواهند بود.
وی اضافه كرد: امروزه شاهد روند جدیدی از به كارگیری تهید علیه كشورها به عنوان ابزار سیاست خارجی هستیم كه نمونه های آن در سازمان ملل متحد نیز مشاهده می شود.
تهدید كشورها به قطع كمك مالی در صورت رای دادن به قطعنامه خاص یا تهدید آنها به نتایج ناشی از آرای خود در مجمع عمومی نمونه هایی بود كه نماینده جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: یادداشت اسامی این كشورها از سوی آمریكا اسامی كشورها در همین راستا انجام می شود.
خوشرو تاكید كرد: نتیجه این روند، تضعیف سازمان ملل و نه تقویت آن است و چنین روندی با اهداف تاسیس كمیته منشور و تقویت نقش سازمان ملل مغایرت دارد .
وی یادآور شد: موضوع دیگر مرتبط به منشور آن است كه یك عضو شورای امنیت در مغایرت كامل با ماده 25 منشور ملل متحد ، در حال تنبیه كشورها به دلیل اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت است . این موضوع برای نخستین بار درتاریخ سازمان ملل متحد رخ می دهد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از تحریم های یكجانبه گرایانه، چنین اقداماتی را به لحاظ اخلاقی غلط و توجیه نشدنی دانست كه به نوبه خود قواعد حقوق بین الملل را به چالش طلبیده و حق توسعه كشورها و قواعد حقوق بشری را نقض كرده است . خوشرو تصریح كرد: دولت آمریكا به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می كند.
وی ضمن استقبال از گزارشگر اقدامات قهرآمیز و تاثیر آن در بهره مندی از حقوق بشر، از كشورها خواست به توصیه های گزارشگر عمل كنند.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد از تصمیم كمیته منشور در زمینه بحث و بررسی ابزارهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات وفق ماده 33 منشور ملل متحد هم استقبال و تجارب كشورمان در استفاده از ابزار مذاكره برای حل و فصل بحران های غیر ضروری را ارائه كرد.
خوشرو، برجام را نمونه موفق مذاكرات معرفی و اضافه كرد: شرایط و الزامات منجر به این توافق، احترام متقابل ، مذاكره از موضع برابر، تمایل طرف ها برای نیل به نتیجه ای بر اساس منافع مشترك بود .
وی با اشاره به نقش منفی و مخرب آمریكا و به ویژه تلاش دولت جدید این كشور برای برهم زدن این توافق گفت: تحمیل اقدامات قهرآمیز از سوی آمریكا مترادف با مجازات جمعی و نقض حقوق بشر است .
نماینده كشورمان در این زمینه به بیانیه گزارشگر اقدامات قهر آمیز در خصوص غیر قانونی بودن تحریم های آمریكا علیه مردم ایران اشاره كرد.
اروپام*1429