۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۸:۵۱
کد خبر: 83067336
T T
۰ نفر
آبخیزداری در هشت میلیون هكتار عرصه كشور اجرا می شود

كرج - ایرنا - مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری در هشت میلیون هكتار از عرصه های منابع طبیعی در دستور كار قرار گرفت.

«هوشنگ جزی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای این طرح 200 میلیون دلار برابر 700 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی هزینه خواهد شد.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح به كاهش مشكلات خشكسالی، تقویت سفره های زیرزمینی آب، كنترل سیل، فرسایش و رسوب خاك كمك می كند.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور افزود: در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از مشاركت مردم بهره گرفته می شود.
جزی افزود: بر این اساس 642 محدوده آبخیز ببه گستره هشت میلیون هكتار در 340 شهرستان كشور انجام شود.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور ادامه داد: از جمله این اقدام ها فعالیت های مكانیكی همچون ساخت گابیون و خشكه چینی است كه به كنترل فرسایش خاك، سیل و رسوب كمك می كند.
دبیر ستاد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری سازمان جنگل ها اضافه كرد: پخش سیلاب، افزایش آب قنوات و چشمه ها از راه تغذیه سفره های زیرزمینی از جمله فعالیت های بخش آبخوان داری است كه با هدایت آب به منابع زیرزمینی از تبخیر آب ها جلوگیری خواهد كرد.
او ادامه داد: احیای پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع كشور در اولویت فعالیت های امسال سازمان جنگل ها قرار گرفته كه با همیاری و مشاركت مردم از طریق بذرپاشی، كپه كاری و توسعه گیاهان مرتعی و دارویی ضمن تحقق این امر به معیشت مردم كمك خواهد شد.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در سال های گذشته در مناطق كوهستانی كشور موجب شد تا حدود 530 مترمكعب آب در هر هكتار بیشتر استحصال شود.
جزی افزود: در بخش آبخوان ها و كنترل سیلاب توانستیم در هر هكتار یك هزار مترمكعب ذخیره سازی آب داشته باشیم .
وی ادامه داد: 135 میلیون هكتار از عرصه های كشور محدوده آبخیز تشكیل می دهد كه تحت تاثیر فرسایش آبی قرار دارد و اگر فعالیت های آبخیزداری را در این مناطق انجام دهیم می توانیم سفره های زیرزمینی را تقویت كنیم و از تبخیر آب بكاهیم.
جزی گفت: تحقق این امر نیز به تقویت مراتع می انجامد، خسارات سیل، فرسایش و رسوب را كاهش می دهد و منجر به پایداری سدها می شود.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور بیان داشت: از سوی دیگر مردم با اجرای عملیات آبخیزداری حدود 4.5 برابر هزینه ها، سود كسب می كنند.

** زیاده روی در برداشت از سفره های زیر زمینی
دبیر ستاد اجرای عملیات آبخیزداری وآبخوان داری سازمان جنگل ها اظهار داشت: متاسفانه در برداشت سفره های زیرزمینی كشور زیاده روی و بی احتیاطی مشهود است .
وی ادامه داد: این روند سبب كاهش 9.5 میلیارد مترمكعبی آبخوان های كشور شده است.
جزی گفت: وزارت نیرو برنامه هایی برای مدیریت آب های زیرزمینی در دستور كار قرار داده كه بحث حفظ و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با كنترل چاه های غیرمجاز دنبال خواهد شد.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشورافزود: در اجرای این برنامه ، نصب كنتور بر روی چاه های مجاز و انسداد چاه های غیرمجاز اجرایی می شود.
جزی با بیان اینكه حدود 650 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در كشور داریم، اظهار داشت: انتظار می رود برای نجات منابع آبی سطحی و زیر زمینی و اراضی كشور مردم بیش از پیش با دستگاه های اجرایی همكاری كنند.
وی اضافه كرد: اكنون در سراسر كشور 86 دشت ممنوعه و بحرانی داریم كه دیگر نمی شود از آن آبی برداشت كرد و مردم باید دوباره كمك كنند تا سفره های این دشت ها احیاء شود.
بهمن ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب با برداشت چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای انجام فعالیت های مختلف موافقت شد كه در بودجه سال جاری لحاظ شد.
بخشی از این اعتبار به حفظ و توسعه منابع آب و خاك اختصاص یافته است.
6156/ 6155
۰ نفر