۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83067500
T T
۰ نفر
اروپا پیشنهاد تغییر ولیعهد سعودی را به آمریكا داده است

دوحه - ایرنا - كاربران فضای مجازی از پیشنهاد سه كشور انگلیس، فرانسه وآلمان به آمریكا برای موافقت با بركناری 'محمد بن سلمان' از ولیعهدی عربستان و انتصاب شاهزاده 'احمد بن عبدالعزیز' به جای وی، خبر دادند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پس از آنكه 'ناصر بن عبدالله' یكی از كاربران فعال و نزدیك به دولت قطر در توئیتی به نقل از منابع امنیتی انگلیسی این خبر را منتشر كرد، موضوع از سوی دیگر كاربران هم پیگیری شد.
بن عبدالله در توئیتی اعلام كرد كه دستگاه های اطلاعاتی بریتانیا ، فرانسه و آلمان تلاش های وسیعی را برای قانع كردن دولت آمریكا آغاز كرده اند تا به جای بن سلمان، بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد عربستان منصوب شود.
وی اضافه كرد كه این مذاكرات پیشرفت هایی هم داشته است .
در عین حال حساب كاربری 'مجتهد' كه معمولا اخبار موثقی از پشت پرده خاندان آل سعود منتشر می كند، در واكنش به این توئیت، نوشت كه بخش اول آن یعنی تمایل كشورهای غربی برای جانشینی بن عبدالعزیز درست، اما پیشرفت مذاكرات را نمی توان تایید كرد.
پایگاه اطلاع رسانی 'تاكتیكال ریپورت' پیشتر نوشته بود: 'ملك سلمان' از برادر خود احمد خواسته بود كه التزام خود را به ولیعهدی پسرش به صورت رسمی اعلام كند، اما احمد این امر را رد و اعلام كرده بود كه ولیعهد جوان شروط لازم برای این منصب را ندارد.
كاربران فضای مجازی و شبكه های اجتماعی دلیل عمده تلاش برای بركناری ولیعهد سعودی را دستیابی سازمان امنیتی اروپا به
اطلاعاتی بر شمردند كه نشان می دهد بن سلمان در ربوده شدن و قتل احتمالی 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار اصلاح طلب سعودی در استانبول دست داشته است .
شاهزاده 'خالد بن فرحان آل سعود' كه پس از به قدرت رسیدن بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان از كشور گریخت و به آلمان رفت، 16 مهر ماه در صفحه توئیتر خود نوشت: در صورت اثبات نقش عربستان در ترور خاشقچی از مردم خواهم خواست از طریق نافرمانی مدنی علیه دولت حاكم بایستند.
وی افزود: بعد از تغییر نظام سیاسی فعلی ، كشور عربی سعودی چهارم بر مبنای قانون اساسی ایجاد و قدرت به احمد بن عبدالعزیز منتقل خواهد شد.
بن عبدالعزیز كه در لندن به سر می برد، شهریور ماه گذشته در اظهاراتی بی سابقه ، 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه و محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی را مسئول جنایات انجام گرفته در یمن معرفی كرد.
احمد كه پسر بلافصل موسس عربستان و برادر ملك سلمان محسوب می شود، كسی است كه یك بار در دوران ابتدای حكومت ملك عبدالله و بار دیگر در حكومت فعلی از رسیدن به تخت پادشاهی بازماند.
سخنان شاهزاده احمد كه در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی بازتاب بسیاری وسیعی داشته، اشاره آشكاری به میزان اختلافات و جبهه بندی های درون خاندان آل سعود دارد.
وی از ژوئیه تا نوامبر سال 2012 میلادی به مدت 5 ماه وزیر كشور عربستان بود. عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه وقت سعودی با بركناری وی ، 'محمد بن نایف' را جایگزین او كرد.
احمد بن عبدالعزیز نوامبر گذشته و ساعاتی پیش از بازداشت 11 نفر از شاهزادگان توسط بن سلمان، موفق به فرار و عزیمت به آمریكا شد.
ده ها نفر از شاهزادگان، بازرگانان و تجار عربستانی سپتامبر گذشته به جرم فساد دستگیر شدند و تعدادی از آنها پس از چند ماه حبس و تنها بعد از پرداخت مبالغ هنگفتی موفق به كسب آزادی شدند.
خاورم**1508**1651
۰ نفر