۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 83067501
T T
۰ نفر

رفع تبعيض، راهم را روشن مي سازد

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 83067501
رفع تبعيض، راهم را روشن مي سازد

يزد- ايرنا- روز عصاي سفيد بهانه اي است تا جامعه، چشم دل خود را به روي روشندلان جامعه، روشن و با رفع برخي تبعيض ها زمينه حضور بيشتر آنها در اجتماع را فراهم كند.

سازمان آموزشي، علمي، فرهنگي ملل متحد(يونسكو) و شوراي جهاني نابينايان در 1950 ميلادي در جلسه اي مشترك، قانون «عصاي سفيد» را تصويب كردند و 15 اكتبر را روز جهاني «عصاي سفيد» نام نهادند.
در اين قانون همه حقوق اجتماعي فرد نابينا به عنوان عضوي از يك جامعه متمدن انعكاس يافته و با هدف ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ حل ﻣﺸﮑل اين قشر و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎي ﺳﻔﯿﺪ، برگزار مي شود.
عصاي سفيد از زمان جنگ جهاني اول به عنوان يك نماد خاص براي نابينايان در جامعه بين المللي شناخته شد. هر چند استفاده از آن به شكل امروزي به 1921 ميلادي باز مي گردد.
زماني كه «جيمز بيگز» عكاس اهل بريستول انگليس بر اثر يك سانحه بينايي خود را از دست داد براي در امان بودن از خطر وسايل نقليه از عصايي به رنگ سفيد كه براحتي براي همگان قابل مشاهده بود، استفاده كرد.
بنابراين نابينايي كه يك نوع معلوليت است محدويت نيست و پشت هر معلوليت توانمنديهاي زيادي وجود دارد كه براي شكوفايي و پرورش آنها نياز به عينك خوش بيني است.
شعار 'رفع تبعيض، راهم را روشن مي سازد' به منظور برابري حقوق نابينايان چون ديگر افراد جامعه براي حضور در اجتماع است و زماني اين شعار تحقق مي يابد كه روشندلان بدون هيچ دغدغه اي به زندگي خود ادامه دهند.
نابينايان بارها بارها فرياد زدند كه نيازمند نگاه دلسوزانه و ترحم آميز جامعه نيستند بلكه باور قدرت و توانمندي اين قشر و فراهم نمودن شرايط براي حضور در جامعه مهمترين خواسته هاي آنان از جامعه است.
نابينايان استان يزد همچون ديگر روشندلان همواره از تبعيض ها و بي مهري هايي كه در جامعه نسبت به اين افراد وجود دارد گله مند و رنجيده خاطر هستند.
حرف دل همه معلولان به ويژه نابينايان اين است كه تو راه را برايم هموار ساز ؛ من خود راه رفتن را خواهم آموخت.
روز جهاني نابينايان (عصاي سفيد) بهانه اي شد كه به حرف هاي دل تعدادي از روشندلان استان گوش فرا دهيم.

***نداشتن باور مسوولان به توانمندي هاي روشندلان
روح الله رنجبر روشندل يزدي با اشاره به مشكلات اين قشر گفت: تامين معيشت زندگي از ضروريات زندگي هر انسان است كه لازمه آن شغل است.
وي افزود: نبود شغل در بين معلولان به ويژه نابينايان حادتر است و مسوولان، كارفرمايان اصلا توانمنديهاي اين قشر را باور و قبول ندارند.
رنجبر نقش رسانه ها در آگاه سازي توانمندي ها و موفقيت هاي آنان در زمينه هاي مختلف مهم دانست و افزود: رسانه ها بايد با اطلاع رساني و معرفي روشندلان موفق، نگاه جامعه نسبت به اين قشر را تغيير دهند.
وي كه كتابدار كتابخانه نابينايان استان يزد است به مناسب سازي محيط اشاره كرد و گفت: برخي از معابر به رغم اينكه هزينه مناسب سازي معابر براي نابينايان خرج شده اما چون كارشناسي نبوده براي نابينايان مشكل ساز شده است.
رنجبر كه داراي مدرك كارشناسي علوم اجتماعي است خاطر نشان ساخت: برخي از خط كشي هاي انتهاي آنها به جوي آب يا پله برقي و چراغ برق ختم مي شود اين در حالي است كه مسير نابينايان بايد به دور از هرگونه خطر باشد.
وي گفت: متأسفانه در برخي موارد در پياده‌روها موتورسيكلت يا پارك شده يا در حال تردد هستند لذا براي عبور و مرور نه تنها براي ما بلكه براي همه افراد مشكلاتي را به وجود مي‌آورد.
اين روشندل خاطر نشان كرد:چاله ها و كنده كاري هاي موجود در سطح شهر تردد و رفت و آمد را براي ما سخت تر كرده است به گونه اي كه در هر بار خروج از منزل بايد مراقب آسيب هاي احتمالي باشيم.
وي در ادامه افزود: در بسياري از نرم افزارها كه برنامه نويسان تهيه مي كنند اصلا به فرد نابينا توجه ندارند و آن را ناديده مي گيرند.

*** شعار روشندلان تساوي حقوق
اين روشندل در بخشي از سخنان خود افزود: شعار ما روشندلان تساوي حقوق و برابري فرصت ها است بايد حقوق ما چون ديگر افراد در جامعه ديده شود اصلا نياز به ترحم و دلسوزي هم نداريم.
وي تصريح كرد: انتظار ما از مسوولان و مردم، توجه و ارزش قائل شدن به حقوق قانوني خودمان است و خواسته اي بيشتر از اين نداريم و در بسياري از موارد مي توانيم كارهاي خودمان را انجام دهيم.
رنجبر با بيان اينكه ما نابينايان بنا بر مصلحت پروردگار از نعمت بينايي محروم شديم افزود: جامعه و مسوولان نبايد نسبت به اين قشر بي توجه باشند و نسبت به حقوق آنها بي اعتنايي كنند.
اين روشندل ادامه داد: معتقدم مسوولان بايد به جاي رفع تكليف، به وظايف انساني خود عمل كنند.

*** رعايت حقوق شهروندي مهمترين خواسته معلولان
يكي ديگر از روشندلان استان يزد هم رعايت حق قانوني و شهروندي را از مهمترين خواسته نابينايان از مردم و مسئولان دانست و گفت: به نظر من اين خواسته اي غيرمنطقي نيست.
سميه قمريان كه داراي مدرك كارشناسي ارشد مديريت اجرايي است افزود: ما نياز به دلسوزي و ترحم نداريم بلكه رعايت حقوق ما در جامعه مهم است.
وي ادامه داد: ما هم مانند ديگر افراد جامعه حق استفاده از تمام امكانات را داريم پس بايد رفع تبعيض حضور ما در جامعه فراهم كنند.

**كمبود امكانات ورزشي براي روشندلان
قمريان كه نايب رييس هيات ورزشي نابينايان و كم بينايان يزد است اشاره اي به مشكلات اين قشر در زمينه ورزش كرد و گفت: بيشتر بانوان نابينا و كم بينا به خاطر محروم بودن از چشم منزوي شده‌اند كه با جذب آنان به ورزش حداقل مي‌توانيم فرصتي براي تحرك، جهت يابي، سلامتي جسمي و روحي آنان فراهم كنيم.
وي از ديگر مشكلات افراد نابينا و كم بيناي ورزشكار را مشكل اياب و ذهاب كمبود تجهيزات ورزشي بيان كرد.

*** بي توجهي مسوولان به اشتغال روشندلان
رييس هيات مديره جامعه نابينايان استان يزد هم نداشتن اشتغال را از مشكلات نابينايان استان بيان كرد و گفت: متاسفانه علارغم پيگيري و مكاتبات با واحدهاي توليدي در زمينه اشتغال اين قشر، به نتيجه اي نرسيديم.
محمد حسين كبيري، مسكن و مناسب ساز نبودن اماكن عمومي و پياده روها از ديگر مشكلات روشندلان بيان كرد و افزود: در زمينه مناسب سازي محيط يكسري فعاليت در سالهاي اخير انجام شده اما نسبت به گذشته تحولي چنداني صورت نگرفته است

***محروم بودن 70 درصد روشندلان از شغل
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي يزد مهمترين مشكل نابينايان را اشتغال بيان كرد و گفت: 70 درصد جمعيت نابينايان استان علارغم داشتن توانمنديهاي بسيار از شغل محروم هستند.
محمد حسين غنيمت اظهار داشت: طبق قانون حداقل سه درصد از مجوزهاي استخدامي دستگاه هاي دولتي و عمومي به افراد داراي معلوليت اختصاص دارد اما دستگاهها زير بار اين قانون نمي روند.
وي مناسب ساز نبودن محيط را از ديگر مشكلات روشندلان استان بيان كرد و گفت: وقتي محيط براي تردد اين قشر مناسب نباشد محبورند در منزل بمانند.

*** 17 درصد معلولان يزدي، نابينا و كم بينا هستند
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي يزد تعداد معلولان استان را 50 هزار نفر بيان كرد و گفت: هشت هزار و 500 نفر از اين تعداد معادل 17 درصد را معلولان نابينا و كم بينا تشكيل مي دهند.
وي افزود: اين رقم در كشور 11 درصد است كه نشان مي دهد آمار افراد نابينا و كم بينا در اين استان بيشتر از ميانگين كشوري است.
غنيمت علت بالا بودن تعداد افراد مبتلا به معلوليت نابينايي و كم بينايي در استان را به بيماريها، ديابت، فشارخون و عفوني و ازدواج هاي همخون بيان كرد و اظهار داشت: همچنين عوامل ژنتيكي و مادرزادي هم در اين معلوليت دخيل هستند.
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي يزد افزود: از مجموع هشت هزار و 500 معلول نابينا و كم بينا در استان چهار هزار و 300نفر انها در سازمان بهزيستي داراي پرونده هستند و از خدمات اين سازمان بطور مستقيم بهره مند مي شوند.
وي با بيان اينكه بقيه به صورت غير مستقيم از خدمات سازمان بهزيستي برخوردار مي شوند، ارائه كمك هزينه درمان، تحصيل، تامين وسايل توانبخشي و حرفه آموزي را از جمله خدمات سازمان متبوع خود به اين افراد بيان كرد.
وي با بيان اينكه از مجموع روشندلان استان، يك چهارم آنها نابيناي مطلق هستند اظهار داشت: يك مركز روزانه خانواده و كودك كم بينا و نابينا در استان وجود دارد كه در اين مراكز به كودكان نابينا و كم بينا خدمات آموزشي و توان بخشي ارائه مي دهد.
غنيمت با بيان اينكه 60 درصد علل نابينايي قابل درمان و 80 در صد آنها قابل پيشگيري است تصريح كرد: هزينه بزرگ كردن يك فرزند نابينا چهار برابر فرد بينا است.
وي دوران طلايي درمان نابينايي را سه تا 6 سال بيان كرد.
23 مهرماه روز جهاني نابينايان نامگذاري شده است.
2088/ 6197