۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83067512
T T
۰ نفر
فرصت های لبنان از بازگشایی گذرگاه مرزی سوریه و اردن

بیروت - ایرنا - با بازگشایی رسمی گذرگاه مرزی «نصیب-جابر» میان سوریه و اردن، باری دیگر دروازه ای به روی لبنانی ها باز شده تا با كشورهای عربی تجارت كنند، اما این امر منوط به عادی سازی روابط بیروت و دمشق است كه نیروهای سیاسی لبنان درباره آن اختلاف نظر دارند.

به گزارش ایرنا، از دیروز (دوشنبه) پس از سه سال، گذرگاه مرزی نصیب-جابر طبق توافق میان اردن و سوریه برای 8 ساعت در روز بازگشایی شد. گذرگاهی مهم كه چند ماه پیش، بعد از سلسله عملیات موفق ارتش سوریه و همپیماناش در پاكسازی مناطق جنوبی این كشور از وجود تروریست های تكفیری، آزاد و امنیت به آن بازگشت.
در اینكه این رویداد برای كشور سوریه از نظر سیاسی و برای اردن از نظر اقتصادی یك ضرورت و برد محسوب می شود، شكی نیست؛ اما برای لبنان كوچك و 10 هزار كیلومتر مربعی كه یك همسایه اش فلسطین اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی با مرزی 79 كیلومتری است و همسایه دیگرش سوریه درگیر جنگ و بحران با 375 كیلومتر مرز، گشایش این گذرگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.
در گذشته كالاهای لبنانی پس از ورود به سوریه از طریق این گذرگاه به اردن و دیگر كشورهای عربی صادر می شد و این گذرگاه را می توان دروازه لبنان به بازارهای عربی دانست.
شروع بحران سوریه و قطع روابط بیروت با دمشق به دلیل تقسیم بندی های داخلی در لبنان، بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای لبنانی ها به ارمغان آورد. اكنون پس از آزادسازی مناطق وسیعی از سوریه و بازگشت امنیت به آنها و تسلط نظام بر اوضاع، بیشتر گروه های سیاسی و اقتصاددانان لبنانی، بر ضرورت عادی سازی روابط با دمشق تاكید دارند.

** كج دار و مریض رابطه با دمشق
هر چند ارتباط و هماهنگی در سطح امنیتی میان لبنان و سوریه بدون هیچ گونه اعتراضی وجود دارد و در طول این سال ها سفارتخانه های دو كشور هم فعالیت هایشان ادامه داشت، اما جریان های نزدیك به محور غربی-عربی در لبنان همواره مخالف عادی سازی روابط سیاسی با دمشق هستند و نمی خواهند به پیروزی «بشار الاسد» رئیس جمهوری آن اعتراف كنند.
در حالی كه برخی گروه ها و احزاب سیاسی همچون «جریان ملی آزاد» (حزب نزدیك به رئیس جمهوری) به ریاست «جبران باسیل» وزیر خارجه، «حزب الله» به رهبری «سیدحسن نصرالله»، «جنبش امل» به رهبری «نبیه بری» رئیس مجلس، «جریان المرده» به رهبری «سلیمان فرنجیه» و چندین حزب و گروه دیگر رابطه با سوریه را ضروری می دانند؛ اما احزاب «جریان المستقبل» به رهبری «سعد الحریری»، «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط»، همواره مخالف احیای هرگونه رابطه با دمشق هستند.
در مرداد ماه بعد از سفر چند شخصیت و وزیر 8 مارسی لبنان (حامی مقاومت) به سوریه از جمله «پیر رفول» وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری و «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت و دیدار با مقام های دمشق، الحریری نخست وزیر مامور به تشكیل كابینه لبنان، در یك اظهارنظر تشكیل دولت را به قطع روابط با سوریه مشروط كرد.
وی با بیان اینكه موافق بازگشت روابط لبنان و سوریه نیست و این مساله غیر قابل مناقشه است؛ خاطرنشان كرد: چنانچه دیگران بر بازگشت روابط از طریق بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب اصرار كنند، دولت هرگز تشكیل نخواهد شد.
پس از سخنان الحریری بلافاصله نصرالله در سخنانی تصریح كرد: به رهبران دیگری كه ما با آنان در موضوع رابطه با سوریه اختلاف نظر داریم، نصیحت می كنم كه بر روی مواضعی كه بعداً از آن عقب نشینی می كنند، پافشاری نكنند.
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز در سخنانی در تلاش برای ابراز موضع متفاوتش با نخست وزیر، به طور مستقیم به موضوع بازگشایی گذرگاه نصیب و ضرورت بازگشت آوارگان سوری پرداخت و گفت: آیا كسی از بازگشت آوارگان به سوریه متضرر می شود، آیا كسی از عبور محصولات لبنانی از گذرگاه نصیب اذیت می شود.
نبیه بری رئیس پارلمان هم با بیان اینكه لبنان و سوریه از نظر تاریخی و جغرافیایی دوقلو هستند و منافع مشترك با هم دارند، تاكید كرد: هیچ كس نمی تواند باعث قطع رابطه لبنان و سوریه یا قرار دادن آن در حالت جمود باشد.

** نجات اقتصاد لبنان از راه سوریه
بسیاری از تجار و بازرگانان لبنانی بار دیگر با بهبود اوضاع امنیتی در سوریه و بازگشایی گذرگاه نصیب-جابر، راه صادر كردن محصولات خود به بازارهای عربی را هموار می بینند و خواستار هماهنگی های لازم از سوی دولت لبنان برای ترانزیت كالاهایشان هستند.
موافقان عادی سازی رابطه با سوریه هم از هر دو جریان 8 و 14 مارس تاكید دارند، برای نجات اقتصاد لبنان باید رابطه با سوریه از سرگرفته شود.
همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی دمشق در شهریور ماه با حضور 1700 شركت از 48 كشور جهان، هیأتی بلند پایه متشكل از «غازی زعیتر» وزیر كشاورزی، «یوسف فنیانوس» وزیر راه و ترابری، حسین الحاج حسن وزیر صنعت و «آوادیس كیدانیان» وزیر گردشگری لبنان به همراه فعالان اقتصادی این كشور به سوریه سفر كرد و با تعداد زیادی از مسئولان ارشد سوری دیدار و گفت و گو كردند، تا این امر یخ روابط دو كشور را آب كند.
هرچند باز هم برخی در محافل رسانه ای و سیاسی به این امر اعتراض كردند، اما از آنجا كه بحران اقتصادی در لبنان هر روز ابعاد جدیدتری می یابد، از نظر بسیاری این حرف ها بیشتر به نق زدن شبیه است و كار به جایی نخواهد رساند.
«سابین عویس» نویسنده روزنامه «النهار» لبنان و تحلیلگر سیاسی و اقتصادی نزدیك به جریان موسوم به 14مارس در گفت و گو با ایرنا، از گروه های سیاسی لبنانی خواست تا برای بازسازی رابطه ای سالم، صحیح و استوار بر منافع اقتصادی میان دو كشور تلاش كنند و میان رابطه سیاسی و اقتصادی بین لبنان و سوریه تفاوت قائل باشند.
این روزنامه نگار لبنانی، هماهنگی میان این مساله را سخت دانست و خاطرنشان كرد كه مقام های لبنان باید منافع اقتصادی را در اولویت بگذارند، چرا كه كشور از این نظر در حال «خفگی» است. موقعیت جغرافیایی لبنان می طلبد تا رابطه ای خوب و تنگاتنگ با سوریه داشته باشد، زیرا تنها راه تنفس آن است.
دیروز (دوشنبه) نیز همزمان با بازگشایی گذرگاه نصیب، رئیس جمهوری لبنان با مهم خواندن توافق اردن و سوریه در بازگشایی این گذرگاه، آن را به نفع لبنان هم دانست.
وی تاكید كرد كه بازگشایی گذرگاه نصیب، لبنان را از طریق زمینی به عمق كشورهای عربی وصل می كند و انتقال افراد و كالاها از لبنان به كشورهای عربی و بالعكس را آسان می كند.
وی افزود: بازگشایی این گذرگاه حیاتی پس از سه سال، بخش های مختلف تولیدی را احیا و هزینه صادرات كالاها از لبنان به كشورهای عربی را كم خواهد كرد.
رئیس جمهوری لبنان از مقام های این كشور خواست تا از فرصت بازگشایی گذرگاه نصیب برای حمایت از اقتصاد داخلی استفاده كنند.
خاورم**2054**1651