۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 83068645
T T
۰ نفر

همكاري ژاپني ها در حوزه كارون اجرايي شد

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 83068645
همكاري ژاپني ها در حوزه  كارون اجرايي شد

شهركرد- ايرنا- مشاور ارشد پروژه جايكا (آژانس همكاريهاي بين المللي ژاپن) از اجرايي شدن طرح بين المللي جايكا در حوزه كارون بزرگ در 6 استان كشور خبر داد.

آتسوشي هيساميچي روز چهارشنبه در شهركرد در گفت وگو با ايرنا افزود: اجراي طرح مديريت يكپارچه حوضه آبخيز كارون بزرگ در 6 استان لرستان، اصفهان، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، خوزستان با محوريت چهارمحال و بختياري از اواسط تابستان امسال آغاز شده است.
به گزارش ايرنا، پيش از اين طرح مديريت جامع جايكا در 5 روستاي بازفت شهرستان كوهرنگ با همكاري تيم ژاپني و مشاركت مردم منطقه با هدف افزايش مشاركت جوامع محلي در حفاظت از عرصه هاي منابع ملي با موفقيت اجرا شد، كه با توافق سازمان جنگل ها و مراتع ايران، تداوم اين طرح در قالب طرح مديريت جامع حوضه آبخيز كارون در 5 استان ديگر با محوريت چهارمحال و بختياري به مدت 5 سال تعميم داده شده است.
هيساميچي افزود: در طرح مديريت جامع حوضه آبخيز كارون بزرگ حدود 9 كارشناس ژاپني با كارشناسان منابع طبيعي استان هاي حوضه كارون به مدت 5 سال در حوضه آبخيزداري همكاري مي كنند.
به گفته وي، اين همكاري به منظور جلوگيري از فرسايش خاك با حفظ جنگل و پوشش گياهي با مشاركت جوامع محلي در حوضه كارون ادامه مي يابد.
وي گفت: در طرح موجود، جايكا در مناطقي در اين حوضه كه فرسايش خاك بالاست و يا پوشش گياهي از بين رفته است، با حمايت جوامع محلي به احيا پوشش گياهي مي پردازند.
مشاور ارشد آژانس جايكا افزود: اين طرح با همكاي جوامع محلي، سازمان و ارگانهاي مختلف در قالب طرح انسجام سازماني و مشاركت مردمي اجرا مي شود .
وي در ادامه با اشاره به اجراي پروژه جايكا در منطقه بازفت شهرستان كوهرنگ از سال 90 گفت:اين طرح در روستاهاي دورك و تبرك سفلي، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط كوه بخش بازفت شهرستان كوهرنگ اجرا شد كه جوامع محلي با راه اندازي صندوق هاي خرد در راستاي اشتغال پايدار و حفظ منابع طبيعي فعاليت كردند.
به گزارش ايرنا، مرحله نخست طرح بين المللي جايكا ژاين در بازفت
(Japan International Cooperation Agency) از سال 2010 در 5 روستاي شهرستان كوهرنگ از توابع چهارمحال وبختياري با هدف احيا و حفظ مراتع و جنگل ها و با مشاركت مردمي و تيم سازمان ژاپني جايكا به منظور اجراي طرح هاي مرتع داري، جنگل كاري، ايجاد مشاغل محلي نظير زنبورداري و خياطي براي زنان روستايي به مدت 6 سال اجرا شد.
جايكا به عنوان يك سازمان مستقل در حوزه توسعه اي در جهان فعاليت مي كند.
كارون يكي از بزرگترين رودخانه هاي ايران است كه از كوههاي چهارمحال و بختياري سرچمشه مي گيرد و رودخانه هاي كوچكتر به اين رود در مسير متصل مي شوند و در نهايت اين رودخانه به خليج هميشه فارس وارد مي شود.
7360/2097