چهارمحال و بختیاری هماهنگ کننده مدیریت  جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: استان چهارمحال وبختیاری به عنوان هماهنگ کننده مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون از طرف این سازمان انتخاب شد.

هوشنگ جزی روز یکشنبه در کارگاه آموزشی پروژه ظرفیت‌سازی مدیریت مشارکتی حوضه آبخیز کارون (جایکا) که با حضور معاون آبخیزداری و کارشناسان هماهنگ کننده استان‌های هدف این طرح برگزار شد، افزود: در برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ حفاظت خاک، کنترل سیل، مدیریت منابع آب، پوشش گیاهی و جنگل‌های زاگرس در اولویت قرار دارد، تا از بالادست تا پایین دست حوضه آبخیز برنامه‌ریزی انجام شود.

به گفته وی، این برنامه با رویکرد مشارکت مردم و انسجام سازمانی با سایر دستگاه‌ها و مدیران استانی و ملی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خروجی این طرح باید منجر به تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و روانآب و توسعه ظرفیت جنگل و مرتع شود ،گفت: حوضه آبخیز کارون بزرگ به دلیل اینکه رویشگاه جنگل‌های کشور است، از حوضه‌های مهم کشور است.

جزی گفت: سطح حوضه آبخیز  کارون بزرگ ۶.۴ میلیون هکتار وسعت دارد و باید برای پایدار حوضه آبخیز در هفت استان  کشور یک انسجام بخشی صورت گیرد.

به گفته وی ،در مرحله نخست هر استان یک حوضه پایلوت را انتخاب و با همکاری آژانس  بین‌اللملی ژاپن(جایکا) همکاری مشترک خواهد. داشت تا این مدل مدیریت تهیه و بحث مدیریت آبخیز کارون تهیه و اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مدیریت جامع حوضه کارون یک برنامه در راستای حفظ و تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و روانآب و توسعه ظرفیت جنگل و مرتع است که باید مورد توجه بیتشر قرار گیرد.

سید اسماعیل صالحی افزود: در راستای  اجرای طرح مدیریت جامع حوضه کارون ،باید مسایل  و مشکلات شناسایی و در جهت تقویت این حوضه برنامه‌ریزی شود.

وی به جنگل‌تراشی، تغیر اقلیم، و افزایش ریزگردها به عنوان تهدیدهای این حوضه اشاره کرد و گفت: تصمیم گیران و برنامه‌ریزان در استان‌های زاگرس نشین با استفاده از مدیریت مشارکتی در جهت حفظ جنگل و مرتع برنامه‌ریزی داشته‌ باشند و براساس چشم‌انداز و برنامه زمانی طرح‌های حفاظتی را اجرا کنند.

به گزارش ایرنا، کارگاه آموزشی مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ با حضور معاونان آبخیزداری و کارشناسان هماهنگ‌کننده ملی و استانی استان‌های هدف طرح شامل چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به منظور بررسی و تبیین سند پروژه ظرفیت‌سازی  برای اجرای مدیریت جامع در حوضه آبخیز کارون و هم‌اندیشی در خصوص یکسان‌سازی  روند اجرای طرح در استان‌ها مرود نظر به مدت ۲ روز در شهرکرد برگزار در حال اجراست.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha