۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83069579
T T
۰ نفر

گالري شهري در 'جمعه مسجد' اردبيل داير شد

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83069579
گالري شهري در 'جمعه مسجد' اردبيل داير شد

اردبيل - ايرنا - اولين گالري شهري با هدف معرفي جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي از روز چهارشنبه در محل 'جمعه مسجد' اردبيل داير شد.

به گزارش ايرنا ، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل گفت: اين گالري با 10 غرفه به منظور معرفي جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي در محل جمعه مسجد، اثر تاريخي مربوط به دوره سلجوقي اردبيل داير شده است.
نادر فلاحي در بازديد از اين گالري به ضرورت معرفي جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي شهر اردبيل تاكيد كرد.
او اظهار داشت: اين گالري دايمي بوده و با نمايش تابلوهايي از آثار تاريخي و فرهنگي مي تواند گوشه اي از توانمندي استان به ويژه ميراث ناملموس را معرفي كند.
او افزود: در فاز نخست به مناسبت اربعين حسيني تابلو عكس هايي از عزاداري تاريخي اردبيل به نمايش گذاشته شده است.
او به تغيير عكس ها متناسب با رويدادهاي استان اشاره كرد و بيان داشت: اين اقدام مي تواند منجر به معرفي هر چه بيشتر جمعه مسجد است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همچنين به انجام عمليات مرمت بخش هاي مختلف جمعه مسجد اشاره كرد و بيان داشت: محوطه اين اثر تاريخي ساماندهي شده و بعد از 6 سال عمليات مرمت آن آغاز شده است.
'جمعه مسجد' اردبيل در شمال شرقي شهر بر روي تپه باستاني قرار گرفته و بازمانده مسجد عظيم ، گسترده و كم نظيري است كه در دوره هاي مختلف اسلامي به خصوص دوره سلجوقي شكل گرفته و تا اوايل صفوي معمور و آباد بوده است.
كاوش هاي باستان شناسي ردپاي مسجد را در قرون اوليه اسلامي به وضوح تشخيص داده است. مسجد در دوره سلجوقي و ايلخاني بسيار گسترده تر و وسيع تر از بناي مكعبي فعلي بوده و بناي سرپاي موجود صرفا گنبدخانه و ايوان مسجد بزرگ را تشكيل مي داده است.
اين مسجد گنبد آجري بزرگي داشته است كه 2 پوش ساخته شده و حوادث ايام هر 2 پوش گنبد اين مسجد را فرو ريخته و
تنها 2 قسمت قوسي شكل ناقص از گنبد خارجي و قسمت محدودي از گچ بري هاي گنبد داخلي در چهار گوشه فوقاني ديواره هاي شبستان اصلي براي نمايش عظمت تاريخي آن باقي مانده است.
ماذنه مسجد اثر ديگري است كه به صورت گلدسته استوانه اي شكل در ضلع غربي شبستان اصلي مسجد و به فاصله تقريبي 15 متري قرار دارد ، ايوان مسجد نيز متصل به گنبدخانه مي باشد در قسمت شمالي آن واقع شده و در حال حاضر با تيرهاي چوبي پوشانده شده و نمازخانه فعلي را به وجود آورده است.
6018/6016