۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 83069651
T T
۰ نفر
كسب و كار دیجیتال، مشاغل را به سمت تلفن همراه كشاند

تهران – ایرنا - مدیر كل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینكه مسیر تجارت و كسب و كارهای دیجیتال، فعالیت های مشاغل را به سمت تلفن های همراه سوق داده است، تهیه و تولید محتوا دراین حوزه را امری جدی و ضروری عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمیدرضا احمدیان روز چهارشنبه در پنل آیین افتتاحیه اولین روز نمایشگاه و جشنواره رسانه های دیجیتال حوزه سلامت درمركزهمایش های دانشگاه رازی با اشاره به اهمیت رسانه های دیجیتال حوزه سلامت در زمینه درآمد زایی و همچنین تندرستی و سلامت جسم و جان انسان ها، گفت: از حوزه‌های كسب و كارهای نوپا در عرصه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی می توان به رسانه هایی با عنوان سلامت اشاره كرد.
وی به اهمیت جایگاه و سهم این نوع رسانه ها در اشتغال زایی داخلی و همچنین سهم آنها در صادرات كشور اشاره كرد و اظهار داشت: مشكلات ما درحوزه صادرات مربوط به امروز و دیروز نیست بلكه تمامی آنها از قبل بر روی هم انباشت شده است.
مدیركل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال تصریح كرد: امروز باید برای ایجاد زیرساخت های مناسب در توسعه و صادرات اپلیكیشن های موفقیت آمیز عمل كرد.
احمدیان ادامه داد: كشور ما درحوزه صادرات فناوری آنچنان كه باید و شاید خوب و موفق عمل نكرده و یا به تعبیری می توان گفت اصلا به این مهم توجهی وجود نداشته لذا مسئله تجارت الكترونیك امروز به موضوعی فاقد اهمیت تبدیل شده است.
وی خاطرنشان كرد: مسائلی همچون توسعه، صادرات، اپلیكیشن و تحریم از جمله موضوعاتی به شمار می روند كه نیازمند اختصاص وقت گذاشتن بیشتر و از طرفی مطالعه و بررسی و دقت بیشتری است.
این مقام مسئول درمدیریت نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینكه باید ابتدا دید عملكرد صادراتی كشورمان در چه وضعیتی است، یادآور شد: چالش های پیش روی استارت آپ ها برای توسعه صادرات این است كه آیا بازار فعالیت ما شناسایی شده یا خیر و آیا دركنارآن بسیاری از استارآپ ها نیز توان مالی كافی برای گسترش فعالیت های خود درگستره بین الملل دارند؟
احمدیان تصریح كرد: هر محصولی را كه بخواهیم امروز در حوزه Ict به سایر كشورها ارائه كنیم در كنار تحریم ها، مسایل دیگری را نیز پیش رو داریم كه باید برای حل آنها راهكارهای لازم را نیز داشت تا به نتیجه مطلبو و مدنظر رسید.
وی با تاكید براینكه دركنار تحریم ها فرصت های زیادی را نیز برای توسعه صادرات دراختیارداریم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز با نیروی های كار مستعد، مدل های اجرایی برای انجام كار و بازارهای منطقه ای مانند افغانستان و تاجیكستان می تواند فرصت های خوبی را دراین حوزه ایجاد كند.
مدیر كل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به اینكه در حوزه صادرات نرم افزارهای موبایل باید به دنبال راهكارهای مناسب ملی بود، اظهار داشت: باید با ایجاد شركت های چند ملیتی، ساختارهای قوی در حوزه شركت های خصوصی را برای حضور در سایر كشورها فراهم كنیم.
به گفته وی، امروز باید توجه به برنامه نویسان آزاد دردستور كار قرار گرفته و برای این موضوع شركت هایی راه اندازی كرد تا بتوانند در خارج از كشور نیز فعالیت خود را انجام دهند.
احمدیان اضافه كرد: در حوزه صادارت فناوری اطلاعات امروز شاهد فرصت های تكرارنشدنی دراین بخش هستیم لذا می توان با ایجاد كانون های پشتیبانی وبا كنار هم قراردادن بخش خصوصی و دولتی به تحریم ها غلبه كرد.
در این پنل احمدیان با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد فاوا، گفت: با وجود تحریم صادرات داریم،اما تمركز روی مسائل صنعتی كارخانه‌ای و كشاورزی است، در حوزه محصولات های‌تك، دانش بنیان و آی سی تی كمتر توجه شده است و به اقتصاد اطلاعات كمتر توجه شده است.
او افزود: ما هنوز در آغاز راهیم امروز صد استارتاپ را در نمایشگاه می بینیم اما نباید موضوع تجارت الكترونیكی را نادیده گرفت، در كشور سایت‌هایی را داریم كه در این حوزه كار كنند اما در عرصه بین الملل در این حوزه كاری نكردیم، مسیر تجارت الكترونیك جامعه به سمت تجارت از پلتفروم های موبایلی بوده است اما آیا ما به درستی از این فرصت استفاده كرده ایم؟ باید بدانیم تسلط بازار موبایل تسلطی دائمی و جدی دارد، درباره محتوا هر چه كار كنیم باز هم كم است.
احمدیان با بیان این پرسش كه آیا متولیان امروز در حوزه صادرات همگرا هستند، گفت: امروز تحریم ساده ترین سناریو است و مشكل اصلی مسائل داخل كشور است ، از طرفی مشكلات لجستیكی و آشنایی نداشتن با استاندارد ها و همینطور مهارت های فردی جزو مشكلات جدی به شمار می آید.
به گفته او با وجود همه مشكلات با بالا بردن توان ها می‌توان همه این تهدیدها را به فرصت تبدیل كرد، برای مثال كشور های منطقه بهترین فرصت برای ارائه خدمات محتوایی ایران است.
او با اشاره به بسته حمایتی فاوا گفت: ما در اولین قدم نیاز به یك سیستم ثبت نامی مناسب داریم در قدم بعدی باید توسط بخش خصوصی پایانه های صادراتی موقت ایجاد كنیم در نهایت باید به فضای فریلنسری برسیم.
مدیر كل نوآوری و سرمایه گذاری وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار كرد: ایجاد این فضا حداقل كاری است كه در این شرایط برای كشور می توانیم انجام دهیم ، اگركشور های دیگر را مطالعه كنیم متوجه می شویم در این سال‌ها كشور ها انرژی زیادی را برای برنامه نویسان گذاشته اند، اما تنها مسئله حضور برنامه نویسان نیست آن ها به پشتیبانی و بازاریابی نیاز دارند. بیشترین كمك را به توسعه این فضا هم بخش خصوصی می تواند ارائه دهد.
او ادامه داد: بخش خصوصی باید نحوه ورود به بازار را بین المللی و اخذ پروژه را آموزش دهد همچنین ایجاد برند فریلنسری برای كشور و پشتیباتی كشور از مهمترین كارهایی است كه می تواند انجام شود.

** هنگام نوسان بازار، هنر ما باید تبدیل تهدید ها به فرصت باشد
دبیراجرایی نخستین نمایشگاه و جشنواره رسانه های دیجیتال حوزه سلامت نیز در ادامه این مراسم با بیان اینكه رویكرد ما در زمان نوسان بازار و تحریم ها و مشكلات صادرات باید راهكارهای مناسب را به علاقه مندان ارائه كنیم، گفت: بیشترین موضوعی كه ما امروزدرگیر آن هستیم نوسان قیمت دلار است، اما هنر ما باید تبدیل این تهدید ها به فرصت باشد.
امیر سركندی ادامه داد: زمانی به سراغ صادرات می رویم كه دارای استاندارد بین المللی و كیفیت كافی باشد از طرف دیگر باید قیمت رقابتی داشته و مضاف برآن هزینه تولید پایین و سود بالا را نیز داشته باشد.
دبیر پنل «صادرات اپ در عصر تحریم» با تشریح مزایای رویكرد های فروش اپلیكیشن ها، اظهار داشت: سفارش گرفتن و قرار دادن اپ در اپ استورها ، یكی از فرصت هایی است كه بسیاربه فرهنگ های شرقی نزدیكتریم و می توانیم محتوای مناسب در منطقه را تولید كنیم.
سركندی افزود: زمانی كه فردی به صادرات فكرمی كند باید به جای كشور80 میلیونی به هشت میلیاردی فكركند چراكه آنگاه توان خود را برای تولید بیشتر و جذب مخاطب بیشتر به كار خواهید بست.

** بازار رسانه های دیجیتال سلامت رو به رشد است
رییس كارگروه سلامت الكترونیكی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حوزه ای هلس جایی برای كاركردن بسیاری از شركت های دانش بنیانی می تواند باشد وما باید كمی از حوزه اپ فراتر رویم.
سجاد مروجی با ارائه آماری از درآمد جهانی سلامت بر بسترتلفن همراه، اظهار داشت: رشد بازاررسانه های دیجیتال سلامت بسیار بالا و رو به توسعه بوده است ، در حوزه موبایل خیلی از بحث ها خارج از اپ ها انجام شده و به ریموت مانیتوریگ مربوط بوده است،در ایران مشكلی كه وجود دارد این است كه بیشتردر حوزه محتوایی بوه است و اكثرا كپی منابع غیر معتبر بوده است.
وی ادامه داد: ارزش افزوده در بخش های مختلف دنیا بر اساس ترندی كه در قسمت های مختلف بوده است متفاوت بوده است، بنابراین جنس نگاه نسبت به بازارهدف اهمیت پیدا می كند.
به گفته وی كریدور صادراتی خدمات و فناوری سلامت الكترونیكی به دلیل اهمیت توسعه این بخش توسط دولت دنبال شده‌است، بسیاری از اپ‌های سلامتی حتی مشاور پزشك در كنار خود ندارند و معاونت وظیفه دارد تا نظارتی بر این حوزه داشته باشد.
مروجی افزود: بسیاری از سرویس هایی كه ارایه می شود آمار گمركی ندارد، شاید به لحاظ بازار ایران و استانداردهای دولتی آنها مجوزها را دریافت كنند اما در حوزه بین المللی ممكن است به هیچ وجه نتوانند حتی مجوزهای اولیه را دریافت كنند.
نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت به ریاست سیدمحمدهادی ایازی و دبیری علمی امیرحسین اسدی ، با شعار «رسانه‌های دیجیتال سلامت، نبض اجتماعی شدن سلامت» به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و همچنین موسسه آوای هنر سلامت در مركز همایش‌های بین‌المللی به مدت دو روز (25 و 26 مهرماه 97) درمركز همایش های دانشگاه رازی برگزار می شود.
فراهنگ ** 1355 **1418