۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83070442
T T
۰ نفر
تصادفات جاده‌اي ارتباط مستقيمي با اختلال خواب رانندگان دارد

تهران - ايرنا - يك روانپزشك و عضو بازنشسته هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران با تاكيد بر ضرورت تست غربالگري روانپزشكي رانندگان حمل و نقل عمومي گفت: تصادفات جاده‌اي ارتباط مستقيمي با اختلال خواب رانندگان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، سيدمهدي حسن زاده روز پنجشنبه در سي و پنجمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان ايران در ارتباط با موضوع بي خوابي و تصادفات جاده اي منجر به مرگ اظهار داشت: براساس اعلام پليس راهور، خواب آلودگي و خستگي دليل اصلي تصادفات جاده اي منجر به مرگ است البته اكثر اين تصادفات در 30 كيلومتري مقصد و رسيدن به شهرهاي بزرگ به وقوع مي پيوندد.
وي افزود: رانندگان بايد هر موقع كه احساس خواب آلودگي داشته باشند، رانندگي را متوقف و استراحت كنند و پس از اينكه سرحالي لازم را به دست آوردند به رانندگي خود ادامه دهند همچنين به رانندگان توصيه مي شود هر دو ساعت يكبار رانندگي را متوقف و استراحت لازم را داشته باشند.
عضو بازنشسته هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران ادامه داد: رانندگي پيوسته در ساعت ‌هاي طولاني مدت هنر و شجاعت نبوده و نوعي حماقت به شمار مي ‌رود. چرا كه اين مساله مي ‌تواند تصادف رانندگي منجر به مرگ به همراه داشته باشد و علاوه بر اينكه فرد جان خود را به خطر مي اندازد جان سرنشينان نيز مورد تهديد قرار خواهد گرفت.
اين روانپزشك با اشاره به اينكه آمار كشته‌ هاي ناشي از تصادفات جاده اي در كشور ما بالا بوده و اين مساله اولين علت مرگ و مير به ويژه در ميان جوانان به شمار مي رود، گفت: بي خوابي و اختلالات خواب و مشكلاتي همچون ابتلاي راننده به بيماري دوقطبي از جمله موضوعات روانپزشكي بوده كه در ارتباط با تصادفات جاده اي است.
حسن زاده ضمن تاكيد بر ضرورت تست غربالگري روانپزشكي رانندگان به ويژه رانندگان حمل و نقل عمومي گفت: تصادفات رانندگي تا حدود زيادي قابل پيشگيري بوده و زماني كه راننده اتوبوس و كاميون سلامت روان آنها از جمله مشكلات اختلال خواب و اعتياد مورد بررسي قرار گيرد قطعا شاهد كاهش آمار تصادفات خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: پليس راهور گشت‌ هايي را براي رانندگان پرخطر در نظر گرفته بود و تست اعتياد و الكل را براي اين رانندگان مورد بررسي قرار مي ‌داد كه اين مساله نتايج موثري را در كاهش تصادفات به همراه داشت كه ضرورت دارد هرچه بيشتر اين گشت‌ها فعال و اقدامات لازم را انجام دهند.
سي و پنجمين كنگره ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران از امروز پنجشنبه به مدت چهار روز در محل بيمارستان ميلاد تهران در حال برگزاري است.
اجتمام* 7268*1440
۰ نفر