۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83070598
T T
۰ نفر

حمایت از محیط بانان بیشتر می شود

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83070598

گنبدكاووس - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری خلاهای قانونی در حمایت و صیانت از محیط بانان هنگام ماموریت و مقابله با شكارچیان غیرمجاز مسلح گفت كه با تمهیدهایی این نقص جبران می شود.

به گزارش ایرنا، سرهنگ جمشید محبت خانی روز پنجشنبه در حاشیه آیین تشییع پیكر شهید «تاج محمد باشقره» محیط بان گنبدی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس بخشنامه ستاد كل نیروهای مسلح مستند به تایید فرمانده كل قوا از این پس محیط بانانی كه هنگام انجام ماموریت دچار مصدومیت یا فوت شوند، ایثارگر شناخته می شوند.
وی اضافه كرد: بر این اساس برای یگان حفاظت دستگاه های دولتی از جمله محیط بانان نیز همانند نیروهای مسلح درجه های ایثارگری توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران لحاظ می شود.
او اظهار داشت: لایحه حمایت از محیط بانان نیز پس از دو سال پیگیری به تازگی ر كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و امیدواریم در صحن علنی نیز رای بیاورد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این لایحه حمایتی بحث بیمه های تكمیلی و مسوولیت محیط بانان و جنگل بانان مورد تایید قرار گرفته است.
سرهنگ محبت خانی در خصوص قانون به كارگیری سلاح توسط محیط بانان، گفت: این قانون اكنون دچار خلا است و در حالی كه ماده سوم و بندهای زیرمجموعه آن به كارگیری سلاح برای ماموران پلیس را مشخص كرده است اما برای محیط بانان فقط بندهای یك و دو مورد لحاظ قرار می گیرد.
وی افزود: بندهای یك و دو ماده سه قانون به كارگیری سلاح توسط محیط بانان تنها برای دفاع از خود و یا سلاح شان هنگام خطر است در غیر این صورت مجاز به تیراندازی نیستند.
سرهنگ محبت خانی اضافه كرد: این قانون باید به گونه ای اصلاح شود كه محیط بان بتواند برای شكارچیان متخلف حین شكار و یا زمانی كه مرتكب جرمی در مناطق حفاظت شده و ممنوعه می شوند، از سلاح استفاده كنند.
به گزارش ایرنا، تاج محمد باشقره محیط بان اهل گنبد دیروز - چهارشنبه - با شلیك گلوله شكارچیان غیرمجاز در پارك ملی گلستان هنگام انجام وظیفه جان خود را برای بقای محیط زیست گذاشت.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست همچنین با یادآوری خلاهای قانونی و بازدارنده نبودن شكارچیان گفت: عامل اصلی شهادت محیط بان گنبدی پارك ملی گلستان چند ماه پیش با سلاح كلاشنیكف دستگیر شده بود اما با قید وثیقه آزاد می شود.
به گزارش ایرنا، پارك ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارك ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی كم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است كه 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 كیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌كره در میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده ‌است.
/3039/2729