۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83070627
T T
۰ نفر

هفت هزار میلیارد ریال به آبخیزداری اختصاص یافت

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83070627
هفت هزار میلیارد ریال به آبخیزداری اختصاص یافت

سمنان - ایرنا - مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: هفت هزار میلیار ریال برابر با 22 میلیون دلار امسال از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری استان ها تخصیص داده شد.

به گزارش ایرنا، «هوشنگ جزی» عصر پنجشنبه در دهمین نشست ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، افزود: با اختصاص این اعتبار عملیات آبخیزداری، مكانیكی و بیومكانیكی در سطح 700 هزار هكتار عرصه كشور اجرایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: این منابع مالی به منظور افزایش تغذیه سفره های زیر زمینی و مقابله با خشكسالی ها، كنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع اختصاص یافته است.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور ذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا 520 مترمكعب در هر هكتار و افزایش علوفه تا 120 كیلوگرم در سال را از مزایای اجرای كار آبخیزداری در كشور عنوان كرد.
جزی بیان كرد: 25 هزار هكتار جنگل كاری، 50 هزار هكتار مدیریت مراتع، مبارزه با آفات و آتش سوزی و تهیه سند تك برگی برای هشت میلیون هكتار عرصه از برنامه های مهم در دستور كار سازمان جنگل ها و مراتع است.
وی درباره مزایا و فواید طرح های آبخیز داری گفت: هزینه در بحث پیشگیری بهتر از پرداخت هزینه برای جبران خسارت است و بر اساس برآوردها، هر یك از فعالیت های آبخیزداری پنج برابر سودمند است.
جزی افزود: ایران سه برابر جهان تبخیر و یك سوم آن بارندگی دارد كه این داده ها ضرورت مدیریت آب و نقش طرح های آبخیزداری در ذخیره آب موجود در سفره های زیرزمینی و نگهداری آن در خاك را افزایش می دهد.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری كشور افزود: حفاظت از عرصه های طبیعی و اجرای طرح های آبخیزداری نیازمند تامین اعتبار و هم افزایی دستگاه های اجرایی مربوطه با این سازمان است.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری كشور بیان كرد: سهم استان سمنان از اعتبارات صندوق توسعه ملی 164میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، دبیر ستاد هماهنگی و مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور به منظور حضور در دهمین نشست ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به سمنان سفر كرد.
7342/6103
۰ نفر