۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 83071516
T T
۰ نفر
90 درصد آسانسورهای كشور استاندارد نیست

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه آسانسور كشور گفت: 90 درصد آسانسورهای كشور به دلیل منقضی شدن گواهی های استاندارد پس از یك سال، دیگر استاندارد نیست.

«عباس ابریشمی» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به سرویس، نگهداری و خدمات پس از فروش آسانسور در كشور اشاره كرد و افزود: باید استانداردهای دوره ای آسانسور در كشور اجباری شوند كه لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرآیندهای یك تا 2 ساله است.
وی تصریح كرد: دلیل اینكه مسئولان سازمان ملی استاندارد 90 درصد آسانسورهای كشور را غیراستاندارد می دانند نیز اخذ نكردن این گواهی های مجدد استاندارد اجباری از سوی افراد و سازمان هاست.
رییس اتحادیه آسانسور كشور یادآور شد: اكنون نزدیك به 700 هزار دستگاه آسانسور در سطح كشور فعال است كه دستكم 450 هزار دستگاه آن حداقل برای یك بار بازدید شده اند، اما تاكید می كنیم كه «گواهی های استاندارد آنها پس از یك سال دیگر اعتبار ندارد و باید پس از بازدید مجدد، دوباره گواهی دریافت كنند.»
وی اضافه كرد: بر اساس ضریب ایمنی تعریف شده در جهان، یك آسانسور باید بتواند 12 برابر وزن خود را تحمل كند كه این ضریب در ایران نیز به همین میزان است و وجود دارد.
ابریشمی اظهار داشت: مطابق ضرایب ایمنی موجود، سیم بكسل آسانسور نیز باید بتواند 12 برابر وزن بار وارده به كابین را تحمل كند.

** داخلی سازی 90 درصدی تجهیزات آسانسور
وی تاكید كرد: 90 درصد قطعات مورد استفاده در صنعت آسانسور در داخل تولید می شود و اكنون در تولید درب های اتوماتیك و كابین آسانسور مطابق استانداردهای روز اروپا هیچ مشكلی نداریم.
نایب رییس سندیكای آسانسور یادآور شد: اكنون جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در صنایع تولید قطعات، ساخت درب كابین، طراحی و مونتاژ آسانسور در كشور فعالیت می كنند.

** حوادث آسانسوری
وی افزود: صنعت آسانسور در سال های گذشته در زمینه نگارش استانداردهای مورد نیاز خود پیشگام شده و به همین دلیل صدمات آسانسوری تا حد زیادی كاهش یافته است.
به گفته این مقام صنفی، بیش از 90 درصد آنچه گاهی اوقات در اخبار و رسانه ها تحت عنوان حوادث آسانسور بیان می شوند در حقیقت مربوط به آسانسورها نیست، بلكه بطور مثال مربوط به بالابرهای ساختمانی است كه در بیشتر موارد استاندارد نیستند.
وی بیان داشت: مشكلات و سوانحی كه گاهی اوقات در آسانسورها اتفاق می افتد نیز بیشتر دامنگیر كارگران و نصابان آسانسور است و خوشبختانه برای سرنشینان آسانسور در مقایسه با یك دهه گذشته این حوادث به كمتر از 10 درصد رسیده است.
اقتصام*3065*2022
۰ نفر