۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 83072814
T T
۰ نفر
بيش از 15 هزار تن سيب زميني در چالدران برداشت مي شود

اروميه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي چالدران گفت: برداشت بيش از 15 هزار تُن سيب زميني با آغاز فصل برداشت اين محصول از اين شهرستان پيش بيني مي شود.

حسن جلالي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: برداشت سيب زميني از اراضي كشاورزي چالدران تا ماه آينده ادامه مي يابد.
وي افزود: 500 هكتار از اراضي شهرستان زير كشت سيب زميني بوده و متوسط برداشت اين محصول از هر هكتار 30 تن است.
وي اضافه كرد: در راستاي برنامه صادرات محصول سيب زميني به كشاورزان توصيه شد نسبت به كشت رقم هاي اسپريد، سوپر اسپريد و آگريا اقدام كنند كه اين امر محقق شده و در صورت درخواست قابل فروش است.
«جلالي» چالدران را از مناطق مستعد كشاورزي استان ياد كرد و گفت: پتانسيل موجود در خاك، آب و هواي اين شهرستان همواره زمينه هاي رشد حوزه كشاورزي چالدران را رقم زده است.
به گفته وي، برن، دزيره، سانتا، مارفونا و آگريا از جمله ارقام بذرهاي اصلاح شده سيب زميني در اين شهرستان است و در حال حاضر 250 نفر از كشاورزان چالدران در توليد سيب زميني مشغول فعاليت هستند.
جلالي گفت: اين شهرستان بيش از 38 هزار هكتار اراضي كشاورزي دارد كه 28 هزار هكتار آن آبي و مابقي آن ديم است.
به گزارش ايرنا چالدران در شمال آذربايجان غربي قرار دارد و از جمله شهرستان هاي محروم استان به شمار مي رود.
چالدران 50 هزار نفر جمعيت دارد و كشاورزي عمده محل درآمد مردم اين شهرستان است؛ اين شهرستان حدود 200 روستا در 2 بخش مركزي و دشتك دارد.
سيب‌زميني گياهي است از تيرهٔ سيب‌زمينيان كه داراي برگ‌هاي مركب و بريده و گل‌هاي سفيد يا بنفش است. اين گياه داراي رقم هاي مختلف است كه آنها را به زودرس، ديررس و ميانه‌رس تقسيم مي‌كند و برحسب استفاده اين گياه به سيب‌زميني خوراكي، علوفه‌اي و صنعتي تقسيم مي‌شود.
7132/7129