به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح از جمله مصوبات دولت نهم بود كه عملیات اجرایی آن از سال 1388 با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و دیگر مسئولان آغاز شد و قرار بود بر اساس وعده وزیر وقت ظرف دو سال آماده بهره برداری شود.
فرودگاه رامسر با قدمتی بیش از 50 سال یكی از زیباترین فرودگاههای شمال كشور است كه در ضلع شمالی این شهر و در حاشیه دریای خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز می گردد و طول باند این فرودگاه حدود هزار و 500 متر و عرض آن 45 متر است.
توسعه باند فرودگاه از یكهزار و 500 متر به 2 هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،اختصاص 40 هكتار زمین برای استقرار دستگاه كمك ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است.
براساس آمار منابع رسمی، تاكنون حدود 120 میلیارد تومان برای اجرای این طرح ملی هزینه شده و روند پیشرفت فیزیكی آن نیز حدود 97 درصد اعلام شده است.
مهم ترین موانعی كه تاكنون روند عملیات اجرایی این طرح ملی را دچار وقفه كرده می توان به حدود 70 واحد مسكونی ، سه واحد آموزشی ، مجتمع خدماتی ، پذیرایی و اقامتی كوثر فدك و نیز آموزشكده فنی و حرفه ای ملاصدرا اشاره كرد كه باید پس از خریداری عرصه و اعیان در اختیار شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی قرار گیرد.
رئیس آموزشكده فنی و حرفه ای ملاصدرای رامسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : برای خریداری عرصه و اعیان این آموزشكده، شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تاكنون حدود 35 میلیارد ریال پرداخت كرده است و قرار بود در پایان سال تحصیلی 96و 97 در زمان تخلیه حدود 15 میلیارد ریال دیگر نیز پرداخت كند.
اسماعیل گوهررستمی افزود : این آموزشكده در زمینی حدود 9 هكتار و زیربنایی حدود هشت هزار مترمربع است و در نشست آذر ماه سال گذشته طی تصیمیمی كه با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای و مدیركل فرودگاه های مازندران در فرودگاه رامسر گرفته شد قرار بود در تابستان امسال این آموزشكده را تخلیه و به مكان دیگری نقل مكان كنیم ولی بنا به دلایلی چنین اتفاقی رخ نداد.
وی اظهارداشت : این آموزشكده تنها آموزشكده دولتی غرب مازندران و دارای هزار و 200 دانشجو است و با اینكه تلاش های فراوانی برای یافتن یك فضای مناسب برای انتقال دانشجویان و تجهیزات موجود در این آموزشكده صورت گرفت ولی این امر تاكنون محقق نشد.
رئیس آموزشكده ملاصدرای رامسر گفت كه به تازگی پس از انتخاب زمین برای ساخت بنای این آموزشكده به مساحت حدود هفت هزار و 600 متر پروانه دریافت شده و اكنون در مرحله انتخاب پیمانكار قرار دارد.
مدیركل فرودگاههای مازندران نیز گفت كه استانداری با جدیت تمام در حال رایزنی برای رفع موانع طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر بوده و به تازگی نیز نشستی هم با مسئولان كشوری در این زمینه داشته است.
سعدالله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال پی گیر مدیر ارشد استان مازندران كه در ماه جاری رخ داد ، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه ردیف اعتباری مستقل برای اجرای كامل طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر پیش بینی كند.
وی ادامه داد: فرودگاه مازندران نیز باید با انتخاب یك كارشناس برای تعیین نرخ موانع موجود در مسیر اجرای كامل این طرح ملی از جمله مجتمع خدماتی ، رفاهی و پذیرایی فدك متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام كند كه درموعد مقرركارشناس انتخاب و به استانداری معرفی شد و البته سپاه نیز باید كارشناس انتخاب می كرد كه تاكنون نكرده است.
مدیركل فرودگاههای مازندران با اشاره به آنكه مالكان عرصه و اعیان در مسیر اجرای این طرح ملی نهادهای حقوقی هستند، گفت كه اگر این همكاری وجود داشت امروز این طرح حدود 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن دچار تعلل نمی شد .
وطن خواه افزود : به عنوان نمونه در نشستی كه آذر ماه سال گذشته با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ملاصدرا و جمعی از مسئولان محلی در فرودگاه رامسر برگزار شد تصمیم گرفتیم كه تا پایان سال تحصیلی پس از تعیین نرخ كارشناسی و پرداخت بخشی از بهای این آموزشكده در اختیار شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی قرار گیرد كه متاسفانه چنین نشد.
وی اظهار داشت : برای رفع موانع موجود در مسیر اجرای این طرح اعتبارملی نیاز است و با این اوضاع اقتصادی كشور دولت هم توان پرداخت چنین اعتباری را ندارد بنابراین همكاری و همراهی مالكان برای رفع موانع موجود برای اجرای این طرح ملی لازم و ضروری است .
این مسئول اضافه كرد: درحالی كه تاكنون حدود 35 میلیارد ریال نیز شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی بابت بهای این آموزشكده پرداخت كرده و حتی 15 میلیارد ریال باقی مانده نیز قرار بود پس از تخلیه كامل آن پرداخت شود اما متاسفانه مسئولان این آموزشكده به وعده هایشان عمل نكردند.
مدیركل فرودگاههای مازندران به اشاره به آن كه بسیاری از پروازها به علت بی رغبتی شركت های هواپیمایی ناشی از محدودیت و كوتاه باند فعلی فرودگاه رامسر لغو شده است ، خواستار همكاری وهمراهی بیشتر مسئولان مرتبط برای رفع موانع پیش روی اجرای طرح توسعه ملی فرودگاه در این شهرشد.
تماس های مكرر خبرنگار ایرنا برای دریافت نظر مدیر مجتمع خدماتی ، پذیرایی و اقامتی كوثر فدك در این خصوص بدون نتیجه ماند.
سوابق نشان می دهد كه در بهمن ماه سال گذشته درست زمان وقوع سوانح هواپیمایی آسمان در مسیرتهران - یاسوج این شركت كه سوابق بیش از سه دهه در فرودگاه رامسر را داشت پروازهایش را در مسیر رفت و برگشت مشهد - رامسر و تهران - رامسر قطع كرده است و شركت هواپیمایی ایران ایر نیز كه در تمامی روزها با برقراری هر روز 2 پرواز در مسیر تهران - رامسر همكاری دارد به تازگی در گزارشی اعلام كرده كه به علت محدودیت باند فرودگاه و نداشتن صرفه اقتصادی سعی دارد كه از تعداد پروازهایش بكاهد.
رامسر با جمعیتی بیش از 70 هزار نفر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، كاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است.
7078 /1602/1654
نوشهر- ایرنا - اجرای طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر در غرب مازندران با وجود وعده 2 ساله اتمام آن، پس از حدود 10 سال وقفه هنوز در گام اول قرار دارد.