۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 83074027
T T
۰ نفر
مايه كوبي تب برفي در كردستان از تعهد دامپزشكي عبور كرد

سنندج - ايرنا - مديركل دامپزشكي كردستان گفت: مايه كوبي دام هاي سنگين عليه بيماري تب برفكي از تعهد كاري اين اداره كل عبور كرد ولي به منظور پوشش حداكثري روند كار همچنان ادامه دارد.

مجتبي ورمقاني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مرحله دوم مايه كوبي تب برفكي به منظور پوشش 54 هزار و 500 راس از دام هاي سنگين از مهر سال جاري آغاز شده و تاكنون 54 هزار و 649 راس دام عليه اين بيماري واكسينه شده اند.
وي با بيان اينكه اين ميزان مايه كوبي شامل 149 راس بيش از تعهد اين اداره كل است، افزود: تلاش اكيپ ها براي پوشش حداكثري همچنان در سراسر استان ادامه دارد و اين تلاش ها در شهرستان هايي كه تعهد آنها به اتمام نرسيده چند برابر ساير مناطق است.
ورمقاني تاكيد كرد: شهرستان ديواندره با مايه كوبي هفت هزار و 13 راس دام سنگين حدود 117 درصد از تعهد كاري خود را انجام داده و پس از آن شهرستان بانه با پنج هزار و 211 راس شامل 116 درصد و دهگلان با چهار هزار و 903 راس شامل 109 درصد در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند.
مديركل دامپزشكي كردستان يادآور شد: اجراي اين عمليات در هفت شهرستان از ميزان تعهد عبور كرده اما در سه شهرستان به ميزان تعهد نرسيده كه در قروه با 76 درصد، سروآباد با 84 درصد و مريوان با 99.6 درصد از تعهد انجام شده، است.
وي گفت: پيش از اين در نخستين مرحله از مايه كوبي تب برفكي در استان كردستان كه خرداد امسال انجام شد با مراجعه اكيپ هاي سيار به يك هزار و 477 روستا و مراكز پرورش دام، يك ميليون و 510 هزار راس دام سبك و 91 هزار راس دام سنگين عليه اين بيماري واكسينه شدند.
ورمقاني اضافه كرد: ميزان واكسيناسيون دام ها عليه اين بيماري در اين استان با اجراي مرحله دوم به يك ميليون و 655 هزار و 649 هزار راس رسيد كه اين مرحله واكسيناسيون توسط 30 گروه از نيروهاي دولتي دامپزشكي شامل 20 گروه اجرايي و 10 گروه نظارتي در حال اجرا است.
به گزارش ايرنا، تب برفكي يك بيماري مخصوص دام و احتمال سرايت آن به انسان بسيار كم است، ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان از علايم اين بيماري است.
كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارت هاي اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.
واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دام ها داشته و تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگيردار دامي است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دام ها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.
استان كردستان يكي از مناطق دام خيز و دامپرور كشور محسوب مي شود كه سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شيرخام توليد مي شود در حاليكه مصرف سالانه آن حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نيز گوشت قرمز است.
جمعيت دامي استان كردستان حدود 2 ميليون و 210 هزار راس دام سبك (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگين (گاو و گوساله) است.
3034/9102