مرحوم خاچیكیان یكی از تأثیرگذارترین كارگردانان سینمای ایران است. كسی كه هنرمندان مطرح و ماندگاری را به این عرصه معرفی كرد و با دومین فیلم خود توانست نظر مردم و منتقدان را به خود جلب كند. ساموئل خاچیكیان بود كه توانست اولین فیلم ایرانی را در جشنواره جهانی برلین روی پرده ببرد. «شبنشینی در جهنم» را ساخت كه با دكورهای عظیمش نامزد جشنواره كن شد. تنها كارگردانی كه ژانر وحشت را به خوبی در سینمای ایران میشناخت و بحق هم لقب «هیچكاك» ایران را از آن خود كرد.
**كارگردان جدی و خلاق
رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون درباره ویژگیهای شخصیتی و حرفهای مرحوم ساموئل خاچیكیان به خبرنگار ایرناپلاس گفت: خوشبختانه فرصت همكاری در چهار اثر سینمایی را با ایشان داشتهام. از نظر شخصیتی انسان بسیار خوبی بودند. در دوره خودش بسیار جدی و خلاق بود. كارهایی كه آن زمان با دوربینهای ساده انجام میداد، امروزه با استفاده از دوربینهای دیجیتال انجام میشود. با دست خالی و امكانات خیلی محدود خلاقیتهای بسیاری در آثارش به كار میبرد. شناخت خاصی از هراس و ترس داشت كه فكر میكنم در وجود خودش بود و خیلی خوب میتوانست به این موضوع بپردازد.
**تسلطی كه مرحوم خاكیچیان به ژانر وحشت داشت
بازیگر فیلم «بلوف» در ادامه افزود: مرحوم خاچیكیان كاملا به ژانر وحشت شناخت و تسلط كافی داشت و میدانست دوربین را كجا بگذارد كه فضا از نظر تماشاچی هولناك و ترسناكتر باشد. هر اثری كه میخواست بسازد، دربارهاش شناخت فوقالعاده خوبی داشت. به بازیگرانش بسیار احترام میگذاشت. آسایش بازیگران سر صحنه فیلمبرداری برایش بسیار مهم بود. بازیگر هم وقتی میدید كارگردانش كاربلد است و تا این اندازه برایش احترام قائل است، برای فیلمی كه بازی میكرد از جان مایه میگذاشت. خود من واقعا از همكاری با آقای خاچیكیان لذت میبردم.
**معرفی بزرگان مطرح به سینما
بازیگر فیلم «مردی در آینه» با اعلام اینكه مرحوم خاچیكیان خیلی از بزرگان سینما را به این عرصه معرفی كردند، بیان كرد: اولین اثری كه با ایشان كار كردهام، فیلم «عقابها» بود. كلا معرفی من به سینما توسط ساموئل خاچیكیان انجام شد. او بازیگران بزرگی همچون بهروز وثوقی، جمشید هاشمپور و خیلیهای دیگر را به سینما معرفی كرد. همیشه هم به من میگفت كه شما با وجود اینكه چهره مثبتی دارید، اما نقش منفی را خیلی خوب میتوانید ایفا كنید.
**كسی نمیتواند یك سكانس وحشت مثل خاچیكیان بسازد
رویگری در پاسخ به این پرسش كه «چرا هیچیك از كارگردانان بعد از فوت مرحوم خاچیكیان راهش را در ژانر ترس و و حشت ادامه نداد»، خاطرنشان كرد: متأسفانه راه ایشان را در ژانر وحشت و هراس كسی نتوانست ادامه دهد. چون بلد نیستند و شناخت كافی ندارند. بدانید هر كاری كه انجام نمیشود، متخصصش را نداریم. من مطمئن هستم كسی نمیتواند یك سكانس وحشت مثل آقای خاچیكیان بسازد. ژانر وحشت این نیست كه فقط دوربین را بگذارید و با فریادها و اصواتی، رعب و وحشت راه بیندازید. من كسی را نمیبینم كه در حال حاضر به این ژانر واقف باشد و بتواند وارد این سبك شود و فیلمی بسازد. شاید هم باشند اما برای ورود به این ژانر، ترس دارند. الان من كسی را نمیشناسم كه بتواند این كار را بكند. مرحوم خاكیچیان با توجه به تسلطی كه در این ژانر داشت، توانست فیلم «شب بیست و نهم» را كه جزو آثار ترس و وحشت سینما هم به شمار میآید، به خوبی تدوین كند.
گفتوگو از هنگامه ملكی
**اداره كل اخبار چندرسانهای**ایرناپلاس**
رضا رویگری در گفتوگو با ایرناپلاس از خاچیكیان میگوید
ساموئلی كه دنیای وحشت را می شناخت
۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر:
83074204
تهران- ایرناپلاس- ساموئل خاچیكیان مهرماهی است، هم در تولد و هم در مرگ؛ كارگردانی كه چهرههای زیادی را به سینمای ایران معرفی كرد.