۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83074821
T T
۰ نفر

ایلام ومهران و پیوست به اقیانوس اربعین

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83074821
ایلام ومهران و پیوست به اقیانوس اربعین

ایلام - ایرنا -ایلام ، محورهای مختلف این استان و درنهایت شهر و گذرگاه مرزی مهران دراین روزها بستر حركت شكوهمند خیل زائران كربلای معلی برای پیوستن به اقیانوس متعالی اربعین حسینی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این روزها حال و هوای حسینی استان ایلام و مرز مهران به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات شور و شوق وصف ناپذیری به خود گرفته است به طوری كه هزاران عاشق حسینی قصد دارند از این مرز به كربلا عزیمت كنند.
با نزدیك شدن به اربعین حسینی بر حجم زائرانی كه خواستار حضور در آیین بزرگ اربعین هستند لحظه به لحظه بیشتر می شود، مشتاقان زیارت آقا ابا عبدالله الحسین(ع) هم اكنون به صورت روان در مسیرهای مختلف در حال تردد به سمت پایانه مرزی و سپس خروج از كشور هستند.
مطابق مشاهده خبرنگار ایرنا، هم اكنون مسیر ۱۱ كیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی مهران شاهد تردد روان زائران بوده و به راحتی از مرز مهران در حال خروج از كشور هستند.

** ظرفیت پاركینگ های ورودی و خروجی شهر مهران تكمیل شد
رئیس پلیس راهور استان ایلام گفت: ظرفیت پاركینگ های ورودی و خروجی شهر مهران، پاركینگ های محدوده پل زائر و پاركینگ انتظام شهرستان مهران تكمیل شده است.
سرهنگ محسن ناصری با بیان اینكه تاكنون تنها 2 هزار خودرو در پاركینگ بزرگ اربعین مستقر شده است، اظهار كرد: این پاركینگ ظرفیت 50 هزار خودرو را دارد و زائران می توانند خودروهای خود را در این مكان پارك كنند.
وی از زائران اربعین خواست: پارك خودروهای خود را در شهر مهران به آخرین پاركینگ ها موكول نكنند.
سرهنگ ناصری یادآور شد: با توجه به تكمیل ظرفیت پاركینگ های نزدیك به مرز در شهر مهران امكان پذیرش خودرو در آنها وجود ندارد.
وی با بیان اینكه همه پاركینگ ها از امنیت یكسانی برخوردار هستند از زائران خواست: هنگام پارك از صاحب پاركینگ رسید دریافت كنند و تا هنگام بازگشت آن را به همراه داشته باشند.
رئیس پلیس راهور استان ایلام تاكید كرد: برای همه پاركینگ های شهر مهران و اطراف آن سرویس رفت و برگشت به اندازه كافی پیش بینی شده و موجود است.

** افزایش 11 درصدی تردد زائران از مرز مهران
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با بیان عبور راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات، گفت: تردد زائران از این مرز(از ابتدای ماه صفر تا كنون) به عراق 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
نورالله دلخواه افزود از ابتدای ماه صفر تاكنون بیش از 300 هزار نفر زائر از مرز مهران تردد كرده اند كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینكه افزایش كل تردد ها در سال جاری نسبت به مشابه سال قبل 2/3 درصد افزایش داشته است، افزود: موج حضور زائران در اربعین آغاز شده و هر لحظه بر تعداد زائران حسینی در مرز مهران افزوده می شود.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام با بیان عبور راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات تصریح كرد: در نیمه نخست سال جاری بیش از یك میلیون و 500 هزار زائر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات سفر كردند.
دلخواه از آمادگی امكانات و زیرساخت لازم در پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی خبر داد و یادآور شد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته این مرز ظرفیت تردد روزانه 185 هزار زائر را دارد.
وی اضافه كرد: تمهیدات لازم برای تسهیل خروج و ورود زائران اربعین از گذرگاه مرزی مهران آماده است ضمن اینكه نقاط حادثه خیز مسیرهای منتهی به پایانه مرزی شناسایی شده و ایمن سازی شده اند.
دلخواه با اشاره به اقدام های انجام شده در ورودی شهر و پایانه مرزی مهران گفت: یكی از مشكلات سال های گذشته نبود پاركینگ ناوگان عمومی و اتوبوس بین شهری بود كه در این خصوص كارهای مناسبی برای رفع مشكلات این حوزه انجام شده است.
وی به پیش بینی افزایش تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری اشاره كرد و گفت: تداركات كافی برای مهیا بودن وسایل نقلیه عمومی برای جا به جایی زائرین عتبات عالیات قبل از برگزاری كنگره بزرگ اربعین با انجام فراخوان صورت می گیرد و در این خصوص از ظرفیت سایر استان ها همانند سال های گذشته استفاده خواهد شد.
وی مرز مهران را اولین مرز پرحجم از نظر خروج و ورود زائران اربعین حسینی معرفی كرد و افزود: با همراهی و كمك دستگاه های استانی نقاط ضعف موجود در پایانه های تا قبل از اربعین برطرف می شود.
دلخواه با بیان اینكه پایانه مرزی مهران با تمام امكانات آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی است، اضافه كرد: پایانه مهران نزدیك به 96 گیت خروجی دارد كه در حال حاضر امكان تردد در تمامی آنها برقرار است.
یك میلیون و 460 هزار تردد در جاده ایلام - مهران ثبت شد
مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: از ابتدای ماه صفر تاكنون نزدیك به یك میلیون و 460 هزار تردد خودرو در راه ارتباطی ایلام - مهران ثبت شده است.

** راه اندازی 157 موكب برای اسكان زائران اربعین
مسئول كمیته اسكان زائران ستاد اربعین استان ایلام گفت: این تعداد موكب در كنار سایر موكب های كمیته مشاركت های مردمی ستاد اربعین، كار خدمات دهی به زائران را بصورت شبانه روزی انجام می دهند.
قاسم حقیقت دوست با بیان اینكه در این موكب ها علاوه بر اسكان، پذیرایی نیز از زائران انجام می شود، گفت: این موكب ها در شهرهای مهران، ایلام، ملكشاهی، سرابله، لومار، بدره، دره شهر، ایوان، دهلران و آبدانان فعالیت دارند.
وی همچنین از تجهیز 39 مسجد در شهر ایلام در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت: این مساجد به امكانات اولیه تجهیز و كار اسكان زائران در این اماكن مقدس از 25 مهرماه آغاز شده است.
به گفته حقیقت، علاوه بر این، زائرانی كه از شهرهای مختلف كشور برای دریافت ویزا به ایلام عزیمت می كنند در 2 مسجد صاحب الزمان(عج) و امام جعفر صادق(ع) شهر ایلام اسكان داده می شوند.
وی برگزاری نماز جماعت، زیارت عاشورا و روضه خوانی را از جمله برنامه های فرهنگی اجرایی برای زائران برشمرد و گفت: خدمات دهی به زائران در موكب های این ستاد از محل كمك های مردمی تامین می شود.
مسئول كمیته اسكان زائران ستاد اربعین استان یادآور شد: كار خدمات دهی به زائران تا یك هفته بعد از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

** زائران خودروها را در پاركینگ‌ های شناسنامه‌ دار پارك كنند
فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: ساماندهی مناسب پاركینگ ‌های شهر و اطراف مهران از دیگر اقدامات خوب دستگاه ‌های متولی است و زائران وسایل نقلیه خود را در پاركینگ ‌های معتبر كه دارای امكانات و تجهیزات مناسب هستند پارك كنند.
سردار نورعلی یاری با اشاره به ورود سامانه بارش ‌زا به استان و احتمال وقوع بارندگی در روزهای آینده گفت: پارك خودرو در زمین ‌های كشاورزی اطراف شهر مهران باعث بروز مشكلاتی برای زائران در زمان برگشت خواهد شد لذا از پارك در این مكانها خودداری نمایند.
سردار یاری در ادامه به اجرای طرح پیشگیری از سرقت ویژه اربعین حسینی (ع) در شهر مهران اشاره كرد و یادآور شد: گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس آگاهی و دیگر رده‌های تخصصی بر پاركینگ‌ها و نقاط مختلف شهر مهران نظارت خواهند داشت.
فرمانده انتظامی استان ایلام از زائران خواست ضمن رعایت همه جوانب حفاظتی و مراقبتی برای پیشگیری از سرقت خودرو و محتویات درون آن، از پارك وسیله نقلیه خود در مكان‌های خلوت خودداری كرده و بكوشند وسایل قیمتی و مدارك خود را درون خودرو جا نگذارند.

** ** راه اندازی شعب سیار بیمه ایران در مسیر تردد زائران اربعین در مرز مهران
مدیركل نمایندگی بیمه ایران در ایلام گفت: شعبه های سیار بیمه ایران برای ارائه خدمات بیمه ای به زائرانی كه متحمل تصادف های منجر به خسارت مالی می شوند در تمامی مسیرهای منتهی به مرز مهران و تردد زائران اربعین مستقر خواهد شد.
عیسی میرزایی افزود: در مسیرهای ملكشاهی، ایلام، ایوان، سرابله و دهلران منتهی به پایانه مرزی مهران شعب سیار بیمه ایران با حضور در صحنه های تصادف های احتمالی منجر به خسارت مالی در همان مكان وضعیت تصادف را بررسی و خسارت ها را برآورد كرده و هزینه حادثه را به فرد زیان دیده پرداخت می كنند.
وی اظهار كرد: اما در حوادث منجر به فوت شرایط واقعه ثبت شده و خانواده متوفی می توانند پس از پایان راهپیمایی اربعین با مراجعه به شعب بیمه ایران در نقاط مختلف كشور برای دریافت بیمه و خسارت خود مراجعه كنند.
میرزایی یادآور شد: در خصوص هزینه درمان حوادث نیز اگر حادثه ای برای بیمه شده ها از 20 كیلومتری مهران تا كربلا و نجف رخ داده و فرد آسیب دیده به بیمارستان منتقل شود تحت پوشش بیمه خدماتی قرار می گیرد.
وی افزود: اگر فردی دچار حادثه منجر به فوت شود بعد از انتقال متوفی به كشور با ارائه فاكتور حمل جسد به دفاتر بیمه ای هزینه حمل متوفی به بازماندگان پرداخت می شود.
وی با تاكید بر اینكه تمامی زائران ثبت نامی در سامانه سماح تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، گفت: بیمارستان های خصوصی و دولتی شهر ایلام و بیمارستان های شهرستان های ایوان، مهران و سرابله آماده خدمات درمانی به زائران هستند.
به گفته میرزایی در شعبه بیمه ایران در شهرستان مهران نیز به صورت دائمی و شبانه روزی در مدت حضور زائران نسبت به ارائه خدمات بیمه ای اقدام می شود.

** استقرار امداد گران هلال احمر دذ مهران
مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام اعزام 142 نجاتگر از سراسر كشور برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی به عراق به همراه 30 دستگاه آمبولانس، هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس و چهار دستگاه خودروی ارتباطات سیار از سوی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به كشور عراق را از جمله اقدام های این جمعیت در هفته گذشته عنوان كرد.
عارفی ادامه داد: این افراد در محورهای ارتباطی نجف، كربلا و كاظمین مستقر و خدمات دهی به زائران اربعین حسینی را انجام خواهند داد.

** ممنوعیت تردد كامیون در محورهای منتهی به مهران از 30 مهرماه
رئیس پلیس راه استان ایلام اعلام كرد: تردد خودرو های سنگین (كامیون و تریلی) از 30 مهرماه در مسیرهای منتهی به مرز مهران ممنوع است.
سرهنگ رضا همتی زاده اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد خودروها در مسیرهای منتهی به مهران و به منظور سهولت در تردد اتوبوس ها و جلوگیری از حوادث احتمالی تردد هرگونه خودروهای سنگین از 30 مهرماه ممنوع خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر هم اكنون تردد تدریجی خودروهای زائران حسینی در جاده های استان با سهولت در حال انجام است و ترافیك كاملا روان و تردد خودروها بدون مشكل انجام می شود.
رئیس پلیس راه ایلام با اشاره به آغاز فصل بارندگی ها در نقاط مختلف استان ایلام بیان كرد: با شروع بارندگی ها احتمال لغزندگی جاده ها و ریزش كوه وجود دارد كه ضروری است زائران در طول مسیر حركت به علائم راهنمایی و رانندگی توجه كرده و از عجله و شتاب پرهیز كنند.
سرهنگ همتی زاده از راه اندازی سامانه سپهتن در پایانه بركت نیز خبر داد و تصریح كرد: ایستگاه ثبت ساعت و نصب سامانه پایش تردد هوشمند ناوگان حمل مسافری (سپهتن) در ایام اربعین 97 در پایانه مسافربری بركت شهرستان مهران نصب شده است.
وی گفت: با توجه به افزایش تردد خودروهای عبوری زائران طی روزهای آینده، تمامی رانندگان اتوبوس كه جهت حمل و جابجایی زائران عتبات عالیات در مرز مهران تردد دارند باید در پایانه بركت كه مبدا و مقصد اتوبوس ها تعیین شده اقدام به ثبت ساعت كنند در غیر این صورت حق حمل مسافر را نداشته و مدارك آنها توسط پاسگاه مسیر اخذ و اجازه تردد نخواهند داشت.
با ارائه خدمات ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی استان برای میزبانی شایسته از زائران مشتاقان امام حسین (ع) از دورترین نقاط كشور با هر وسیله ای خود را به پایانه مرزی مهران رسانده و پس از انجام اقدام های قانونی مسیر 11 كیلومتری پایانه مرزی را با پای پیاده طی می كنند.
برخی مسئولان استان ایلام مستقر در پایانه مرزی پیش بینی كرده اند موج اصلی حركت زائران روزهای چهارم و پنجم آبان ماه شكل خواهد گرفت.
3032/6034