۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۷
کد خبر: 83074997
T T
۰ نفر
بسياري از متقاضيان با مفهوم اقامتگاه بومگردي آشنايي ندارند

سنندج - ايرنا - رئيس گروه توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: بسياري از متقاضيان ايجاد اقامتگاه بومگردي با مفهوم آن آشنايي ندارند و با نگاه ايجاد خانه استيجاري تقاضاي خود را ارائه مي دهند.

آوات مكاري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اقامت و خانه آخرين مورد در اقامتگاه هاي بومگردي محسوب مي شود و قبل از آن بايد موارد ديگري رعايت شود.
وي اضافه كرد: فرهنگ و محيط زيست 2 المان مهم در اقامتگاه بومگردي است و چون اين 2 بخش در خطر قرار دارند تلاش مي شود از طريق بهره گرفتن از مردم از اين دو بخش محافظت شود.
مكاري تاكيد كرد: دانش بومي مهمترين موضوع در بومگردي است و ما ميراث معنوي را به جاذبه اي براي گردشگران تبديل مي كنيم.
وي يادآور شد: نحوه برخورد با گردشگر، اطلاع رساني در مورد آيين ها و نحوه معيشت در اقامتگاه هاي بومگردي از اهميت برخوردار است و همه فضاي محيط و محل بايد در راستاي محيط زيست و فرهنگ منطقه باشد.
مكاري با اشاره به اينكه تاكنون 10 مورد اقامتگاه بومگردي در كردستان به بهره برداري رسيده است، اضافه كرد: تنها در مهر ماه، 100 نفر متقاضي ايجاد اقامتگاه بومگردي بودند كه تنها حدود 40 نفر شان موفق به كسب موافقت اوليه شدند.
وي گفت: براي ايجاد اقامتگاه بومگردي مشكل زمين وجود ندارد و بيشتر متقاضيان از زمين متعلق به خود براي اين كار استفاده مي كنند.
وي اظهار داشت: در صورتي كه زمين كاربري كشاورزي داشته باشد با ارائه درخواست به جهاد كشاورزي تغيير كاربري آن گرفته مي شود و اگر نياز به زمين بيشتري باشد از طريق منابع طبيعي اقدام مي شود كه در صورت موافقت زمين در اختيار متقاضي قرار مي گيرد.
رئيس گروه توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان افزود: براي آشنايي متقاضيان با بومگردي از اسفند سال گذشته تاكنون 10 دوره آموزشي در مراكز مختلف برگزار شده است.
وي تاكيد كرد: استان كردستان فاصله زيادي با استاندارد اكوتوريسم و بومگردي دارد و براي رسيدن به نقطه مطلوب نياز به زمان بيشتري است.
مكاري يادآور شد: در بومگردي به پايداري كيفيت زندگي مردم منطقه كمك شده و گردشگر در فعاليت هاي سودآور اجتماعي - اقتصادي مردم محلي مشاركت مي كند.
وي اضافه كرد: ظرفيت هايي همچون فرهنگ محلي، معماري هماهنگ با محيط طبيعي، فعاليت هاي كشاورزي و باغداري، طبيعت بكر، آب و هواي معتدل، پرنده نگري و زندگي جانوري و گياهان دارويي در استان كردستان وجود دارد كه شرايط را براي بومگردي مناسب مي كند.
مكاري گفت: همچنين اهداف زيست محيطي و فرهنگي كه به پايداري گردشگري در اين استان كمك مي كند در قالب بومگردي و اقامتگاه هاي بومگردي قابل اجرا خواهد بود و مي توان از اين پايگاه ها براي توسعه آنها استفاده كرد.
بومگردي يا اكوتوريسم سفري مسئولانه به جاذبه هاي طبيعي براي لذت بردن، ادراك و دانستن قدر طبيعت است.
6108/9102