۱ آبان ۱۳۹۷، ۵:۳۹
کد خبر: 83075200
T T
۰ نفر
آسوشیتد پرس: قتل خاشقچی پایانی بر معامله قرن آمریكاست

تهران- ایرنا- خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد كه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی برنامه های بلندپروازانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در خاورمیانه از جمله روند صلح موسوم به «معامله قرن» را نابود خواهد كرد.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، این خبرگزاری در این یادداشت نوشت: موضوع خاشقچی و قتل وی در روز دوم اكتبر (10 مهرماه) گذشته در كنسولگری عربستان در استانبول، شاید پایانی باشد به معامله قرن ترامپ كه پیش بینی ها حكایت از آن داشت كه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نقش محوری در آن ایفا كند.
آسوشیتد پرس گزارش داد: دست داشتن بن سلمان در قتل این روزنامه نگار و طرح سوالات مختلف در این باره شاید رئیس جمهوری آمریكا را ناچار به بازنگری در راهبردهای منطقه ای اش كند.
«دان شابیرو» سفیر پیشین آمریكا در تل آویو نیز به این خبرگزاری گفت كه موضوع خاشقچی برنامه های ترامپ درباره طرح معامله قرن را بازهم پیچیده تر می كند.
سفیر وقت دولت اوباما در تل آویو خاطرنشان كرد: حتی اگر ترامپ بخواهد همكاری با عربستان در معامله قرن را ادامه بدهد، اما شاهزاده محمد در موقعیتی نیست كه بتواند تابوها را بشكند و فلسطینی ها را متقاعد كند تا امتیازهایی بدهند كه در تضاد كامل با خواسته های جهان عرب است.
شابیرو افزود: كنگره آمریكا و كشورهای اروپایی بازیگران دیگر طرح سازش اسرائیل و فلسطینی ها هستند كه از نقش محوری ولیعهد سعودی در طرح معامله قرن ابراز نگرانی شدید خواهند كرد و بعید به نظر می رسد پس از قتل خاشقچی، آنان بخواهند در آینده ای نزدیك بر سر یك میز بنشینند؛ چرا كه باید شریك عربستانی ترامپ در این موضوع، شخصی قابل پیش بینی و مورد اعتماد باشد.
طرح ضد فلسطینی 'معامله قرن' شامل انضمام كامل قدس به رژیم صهیونیستی، ضمیمه شهرك های موجود در كرانه باختری به این رژیم، حذف كامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین شهرك «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطینیان است.
ابودیس نام شهركی فلسطینی در كرانه باختری رود اردن و منطقه ای همجوار در شرق قدس و از توابع این استان است كه بخش غربی آن، حدود دو كیلومتر از مسجد الاقصی فاصله دارد. دیوار حایل، میان ابودیس و مركز قدس فاصله انداخته است.
به باور نویسندگان آسوشیتدپرس، ترامپ كه از طرح تشكیل دو دولت مستقل عقب نشینی كرده است، بر منابع مالی عربستان و وجهه منطقه ای این كشور در این موضوع تكیه می كند؛ به ویژه آن كه «جراد كوشنر» داماد ترامپ و مشاور وی در امور صلح خاورمیانه روابط شخصی دوستانه ای با ولیعهد عربستان دارد و سال جاری میلادی در سفری مخفیانه به ریاض رفت تا درباره جزئیات این موضوع با مقام های سعودی رایزنی كند.
در ادامه گزارش آسوشیتدپرس ادعا شده است: تحقق صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل به ترامپ اجازه می دهد، ائتلافی مشترك میان عربستان و اسرائیل در برابر ایران ایجاد كند؛ هرچند طرح صلح رئیس جمهوری آمریكا پیش از قتل خاشقچی و با انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت المقدس، عدم پذیرش این موضوع از سوی «محمود عباس» رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین و انتقادات زیاد به ریاض به خاطر تحریم دوحه، جنگ علیه یمن و قطع روابط دیپلماتیك با كانادا، با مشكلات عدیده ای روبه رو شده بود.
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: یك مسؤول آگاه آمریكایی كه خواست نامش فاش نشود بر روند كار تهیه طرح معامله قرن تأكید كرد و گفت كه گروه كاری مختص این موضوع همچنان به تعهدات پیشین خود در این باره متعهد هستند و به نظر نمی رسد، موضوع قتل خاشقچی بتواند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد؛ هرچند این تیم، موضوع را پس از اعتراف عربستان به كشته شدن این روزنامه نگار در كنسولگری سعودی مطرح نكرده است و بحث و گفت وگو در این باره در روزهای آینده صورت می گیرد.
هرچند مقام های عربستان بامداد شنبه گذشته تأیید كردند خاشقچی به خاطر مشاجره با افرادی در داخل كنسولگری سعودی در تركیه كشته شده، اما همچنان كشورها این اظهارات را غیرمعقول می دانند و خواهان انجام یك تحقیق كاملاً بیطرفانه، شفاف و به دور از مشاركت ریاض به عنوان متهم ردیف اول این پرونده هستند و ولیعهد عربستان را متهم ردیف این پرونده می دانند.
پیش از اعتراف عربستان، منابع رسانه ای تركیه اعلام كردند؛ تیم پانزده نفره اطلاعاتی و امنیتی سعودی كه همزمان با خاشقچی وارد استانبول شده اند، وی را به قتل رسانده‌اند.
منابع آگاه تركیه ای همچنین اخیراً به رسانه ها گفته اند كه كار بازجویی خاشقچی در كنسولگری سعودی با نظارت شخصی «سعود القحطانی» مشاور مستعفی امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان انجام شده است.
خاشقچی كه از دوم اكتبر (10 مهر) پس از مراجعه به كنسولگری كشورش در استانبول ناپدید شد، از منتقدان سیاست های هیأت حاكمه سعودی در خصوص بحران قطر، قطع روابط با كانادا، جنگ علیه یمن و برخورد حكومت با رسانه ها و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر بود.
شبس**9363**1488
۰ نفر