۱ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۱
کد خبر: 83075222
T T
۰ نفر

بازنگری برنامه جامع شهر اصفهان ضروری است

۱ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۱
کد خبر: 83075222
بازنگری برنامه جامع شهر اصفهان ضروری است

اصفهان- ایرنا - برنامه های جامع شهر اصفهان با توجه به ضرورت ها و نیازهای امروز و با هدف ارایه خدمات مطلوب این كلانشهر در ابعاد مختلف به تاكید كارشناسان و صاحبنظران امر نیازمند بازنگری است.

به گزارش ایرنا، این شهر یكی از شهرهای مهم ایران است كه در مركز ایران واقع شده و یكی از مراكز ثقل و نقاط مهم صنعتی كشور می باشد.
كلانشهر اصفهان اكنون با مشكلاتی زیرساختی از جمله ترافیكی ، افزایش جمعیت و توسعه نامتوازن رو به رو است كه این امر فشار فزاینده ای را بر منابع آب، زمین و انرژی موجود وارد كرده و باعث تخریب شدید محیط زیست آن شده است.
این شرایط، كاهش تولید محلی، افزایش شكاف طبقاتی، كاهش توانایی اداره شهر، افزایش حجم ضایعات شهری، افزایش انرژی مصرفی و ساختار اجتماعی نامتعادل را در این شهر سبب شده و زمینه ناپایداری آن را فراهم كرده است.
كارشناسان معتقدند برنامه جامع شهر اصفهان كه طی 30 سال گذشته با نگاه كالبدی پیاده سازی شده جوابگوی نیازهای كنونی این شهر نیست و بازنگری برنامه جامع شهر و در نظر گرفتن تهدیدها و نیازها در این برنامه ضروری است.

** لازمه تدوین برنامه جامع شهر اصفهان در نظر گرفتن تهدیدات شهر است
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینكه طی سال های گذشته اقدام هایی در راستای بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع شهر اصفهان انجام شده است، گفت: در این بازه زمانی با آلودگی هوا و خشكسالی رودخانه زاینده رود دست و پنجه نرم كردیم.
غلامرضا شیران با اشاره به اینكه لازمه تدوین برنامه جامع شهر اصفهان در نظر گرفتن تهدیدات شهر است، ادامه داد: نقد اشكالات گذشته و عارضه سنجی و آسیب شناسی از عملكرد مدیران و نحوه شهرسازی می تواند چراغ راهی برای آینده باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه توجه به ظرفیت های زیست محیطی شهر از نكات كلیدی این طرح است، افزود: اصفهان باید دارای جمعیتی باشد كه سلامت آن جمعیت حفظ شود بنابراین قرار نیست توسعه ای داشته باشیم كه سلامت شهروندان را تهدید كند.
وی با بیان این كه در صورتی شهری توسعه یافته خواهیم داشت كه شهروندان در سلامت، با نشاط و در آرامش باشند، یادآور شد : تحلیل شبكه ای و یكپارچه مشكلات ساختار فضایی اصفهان و علل بروز آن و بررسی یكپارچه محدودیت های مرتبط با مخاطرات طبیعی مانند زلزله، فرونشست، آلودگی هوا، خاك و آب از جمله ویژگی های مهم برنامه جامع شهر اصفهان با رویكرد مشاركتی است.
وی تصریح كرد : توسعه حمل و نقل همگانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا این توسعه می تواند موجب كاهش استفاده از خودروهای شخصی و افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی و باعث كاهش آلاینده های جوی و صوتی و سلامت و آرامش شهروندان شود.

**قالب طرح جامع شهر جوابگوی توسعه امروز نبود
رییس كمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص طرح جامع شهر اصفهان با رویكرد نوین به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی طرح های زیربنایی موجود در طرح توسعه شهری از اولویت های دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان است.
نصیر ملت افزود: سال های بسیاری از اعتبار طرح جامع گذشته و بازنگری طرح تفصیلی هم كه به اعتبار طرح جامع تهیه شده، دچار ایرادهایی از جمله عدم وحدت رویه در مباحث فنی مناطق 15 گانه شهر اصفهان سبب شد تا شورای پنجم بر بازنگری هرچه سریع تر طرح جامع شهری تمركز كند.
وی با اشاره به اینكه طرح جامع شهر اصفهان در وزارت راه و شهرسازی و شرح خدماتی كه در این قالب تهیه شده، به صورت یكسان برای تمام شهرها در نظر گرفته شده است، تصریح كرد: این طرح نمی تواند جوابگوی توسعه امروز كلانشهر اصفهان چون این قالب توجهی به ظرفیت ها و شرایط شهرها ندارد.
رییس كمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان بیان كرد : به همین منظور تهیه سند آمایش شهری را به عنوان مكمل طرح جدید پیشنهاد كردیم.
وی با بیان این كه طی جلسات متعدد با وزارت راه و شهرسازی به این جمع بندی رسیدیم كه سند آمایش را در قالب طرح جامع ادغام كنیم، افزود: طی تفاهم نامه ای قالب تهیه طرح جامع شهر اصفهان اصلاح و برای نخستین بار در كشور شرح خدمات جدید در این طرح گنجانده شد.

*ابزار كنترل مدیریت توسعه شهر، برنامه های شهری است
دانشجوی دكترای برنامه ریزی شهری منطقه ای برنامه های شهری را یكی از ابزارهای كنترل و مدیریت توسعه شهرها دانست كه چند سال یكبار برای شهرهای مختلف تدوین می شود.
احسان مالكی پور لزوم بازنگری در تدوین آخرین برنامه جامع شهر اصفهان پس از 30 سال را ضروری دانست و گفت : الگوی برنامه طرح های جامع به حدود پنج دهه اخیر باز می گردد كه منسوخ شده و باید با رویكرد نوین بازنگری شود.
نماینده مركز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در كمیته اجرایی برنامه جامع شهری بیان كرد: شهروندان، نخبگان، احزاب و گروه ها، تشكل های صنفی، سمن ها، دستگاه های مدیریت شهری و شهروندان ذینفعان مشاركت در بازنگری این طرح هستند.
وی ادامه داد : توجه به برنامه ریزی فضایی آمایش، مساله محور بودن و تمركز بر مشكلات را از رویكردهای مورد توجه برای بازنگری برنامه جامع شهری بیان كرد.
88 درصد جمعیت استان بیش از پنج میلیونی اصفهان و 94 درصد شهرستان اصفهان شهری است.
9913/6026/