۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۳۶
کد خبر: 83077593
T T
۰ نفر
یك میلیون و750 هزار زائر اربعین در سامانه سماح ثبت نام كردند

آبادان - ایرنا - رئیس ستاد مركزی اربعین وزارت كشور گفت: یك میلیون و 750 هزار زائر اربعین حسینی تا روز چهارشنبه در سامانه سماح ثبت نام كرده‌ و از این تعداد یك میلیون و 600 هزار نفر روادید دریافت كرده ‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین ذولفقاری عصر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پایانه مرزی شلمچه بیان كرد: از ابتدای ماه صفر تاكنون بیش از یك میلیون زائر ایرانی و اتباع خارجی از مرزهای سه گانه كشور به عتبات عالیات در خاك عراق سفر كردند.
وی با بیان اینكه از این تعداد 62 درصد از مرز مهران، 24 درصد از مرز شلمچه و 13 درصد از مرز چذابه عبور كرده اند افزود: با برنامه ریزی انجام شده امسال در 25 نقطه كشور مراكز صدور روادید دایر بوده و روند صدور آن بدون هیچ مشكلی ادامه دارد.
رییس ستاد مركزی اربعین وزارت كشور گفت: صدور روادید در دفاتری كه مربوط به عراق است بدون هیچگونه در حال انجام است ضمن اینكه صدور روادید در حال به روز شدن است.
ذولفقاری ادامه داد: در بعضی از شركت ها، صدور روادید با معطلی انجام می شود كه به آنها اعلام شده با سرعت بیشتری نسبت به دریافت مدارك متقاضیان اقدام كنند.
وی افزود: برای آن دسته از افرادی كه نسبت به صدور گذرنامه اقدام كرده و همرمان نیز در سامانه سماح ثبت نام كرده اند برای سرعت عمل بیشتر در كنار مركز صدور گذرنامه ناجا، مركزی برای صدور روادید راه اندازی شده است.
ذولفقاری ادامه داد: صدور روادید در دفاتر عراق معطلی ندارد ولی سرعت عمل در بین كارمندان سامانه سماح باید افزایش یابد تا روادید زائران با سرعت بیشتری صادر شود.
رییس ستاد مركزی اربعین وزارت كشور در خصوص تهیه ارز توسط زائران گفت: با هماهنگی دولت و بانك مركزی از ایجاد بازار سیاه ارز در كشور جلوگیری شد و دریافت ارز توسط زائران به داخل خاك عراق منتقل شد.
وی افزود: بانك مركزی ارزی را كه در عراق داشت به بانك ملی ایران منتقل كرد تا این خدمات به زائران ارائه شود ولی مهیا نبودن زیر ساخت‌ های لازم برای زائرانی كه درخواست ارز داشتند مشكلاتی ایجاد كرده است.
وی از زائران خواست با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها ارز رایج در عراق را تهیه كنند و یا اینكه از پول ایرانی در عراق استفاده كنند.
ذولفقاری بیان كرد: بانك ملی نیز در حال تامین ارز مورد نیاز متقاضیان ثبت كننده در سامانه است اما زائرانی كه موفق به دریافت ارز خود نشوند در زمان بازگشت می توانند وجه خود را از بانك دریافت كنند.
رییس ستاد مركزی اربعین وزارت كشور گفت: خدمات و برنامه های امنیتی، انتظامی، بهداشتی و درمانی تا سه روز پس از اربعین در ایران و عراق ادامه دارد، لذا ارائه خدمات به زائران تا آخرین روزهای بازگشت آنها ادامه دارد اما به زائران توصیه می شود برای اینكه با ازدحام روبه رو نشوند بازگشت خود را به روزهای پایانی موكول نكنند.
ذوالفقاری افزود: امسال از تمام جهات اعم از زیر ساخت، ساماندهی خدمات، ساماندهی امور در ایران و عراق و در تمامی بخش ها با مشكل كمتری روبه رو بودیم؛ تنها موردی كه امسال قدری موجب گله مندی زائران شد بحث تحویل ارز در آن سوی مرز بود كه به دلیل آماده نشدن زیر ساخت ها بود.
مرز شلمچه از مبادی تردد زائران اربعین حسینی در 15 كیلومتری خرمشهر قرار دارد.
در مسیر 15 كیلومتری میدان مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه حدود 450 موكب مردمی شبانه روز به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می كنند.
شلمچه و چذابه 2 گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در استان خوزستان هستند.
تردد زائران اربعین حسینی از مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان با شتاب و بدون مشكل در حال انجام است.
6068/7104/ 6037
۰ نفر