۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 83078310
T T
۰ نفر
سامانه موشكی اس.400 یكسال دیگر در تركیه مستقر می شود

آنكاراـ ایرناـ خلوصی آكار وزیر دفاع تركیه اعلام كرد كه سامانه ضد موشكی اس.400 روسی یكسال دیگر (اكتبر سال 2019) در تركیه نصب و مستقر می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، آكار در مصاحبه با خبرنگاران اظهار كرد: در حال حاضر مرحله انتخاب و گزینش خدمه نظامی تركیه مرتبط با سامانه اس.400 انجام می شود و افراد برگزیده به منظور گذراندن آموزش های ویژه، اوایل سال آینده میلادی به روسیه اعزام می شوند و در بازگشت به تركیه، مشغول به انجام وظایف محوله به آنها در این بخش خواهند شد.
طی ماه های اخیر مقامات دولت تركیه بارها بر خرید سامانه های موشكی دفاع هوایی تاكید كردند و آكار نیز در ادامه این مواضع بار دیگر تاكید كرد كه امنیت ملی كشور و جان شهروندان تركیه در معرض خطر پرتاپ انواع موشك ها از سوی تروریست ها قرار دارد و دولت كشورش برای مقابله با این تهدیدها، مذاكراتی را با كشورهای غربی از جمله آمریكا، فرانسه و ایتالیا در راستای خرید سامانه موشكی دفاع هوایی انجام داد اما در نهایت با كشور روسیه برای خرید اس.400 ها به توافق رسید.
وی تاكید كرد: سامانه اس.400 به هیچ عنوان تهدیدی به علیه هم پیمانان تركیه در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی نیست و خرید این سامانه ها ترجیح تركیه نبود بلكه آنكارا مجبور به خرید آنها شد.
آكار به موضوع تحویل جنگنده های اف.35 آمریكا به تركیه نیز اشاره ای كرد و گفت: توقف روند تحویل اف.35 ها به تركیه به هیچ وجه مطرح نیست و پروژه همكاری مشترك آنكارا و واشنگتن بدون هیچ مشكلی ادامه دارد.
وزیر دفاع تركیه افزود: در ماه ژوئن گذشته دو جنگنده هوایی اف.35 از آمریكا تحویل گرفتیم و در این مدت چهار خلبان ترك برای گذراندن دوره های آموزشی به آمریكا رفته و حدود 50 افسر نیروی هوایی دوره های تعمیرات و نگهداری جنگنده های اف.35 را در آمریكا می گذرانند.
به گفته این مقام ارشد نظامی ترك، جنگنده های دریافت شده در پایگاه نظامی مالاتیا مستقر می شوند و پروژه های عملیاتی مربوط به زیرساخت های نظامی مالاتیا در حال انجام است.
رسانه های تركیه آگوست سال جاری اعلام كردند كه بر اساس بودجه نظامی تنظیم شده آمریكا كه به امضای دونالد ترامپ رییس جمهوری این كشور رسیده، توقف تحویل جنگنده های اف.35 به تركیه پیش بینی شده است.
خبرگزاری آناتولی تركیه گزارش داد كه در متن بودجه نظامی آمریكا، تهیه گزارشی درباره روابط تركیه ـ آمریكا ظرف مدت حداكثر 90 روز گنجانده شده و در آن توقف موقت تحویل جنگنده های اف.35 به تركیه تا زمان ارائه این گزارش به كنگره آمریكا درخواست شده است.
بنا به اعلام این رسانه، در پیش نویس تهیه شده، تهیه طرحی برای حذف تركیه از برنامه جنگنده های اف.35 توسط پنتاگون نیز درخواست شده است.
جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریكا چهار ماه پیش در نامه ای به كنگره این كشور، مخالفت خود را با ایجاد مانع در فروش اف.35 به تركیه اعلام كرد و نوشت: این اقدام می تواند شبكه تامین قطعات هواپیما را با مشكل مواجه كرده و قیمت تمام شده را افزایش دهد.
دولت آنكارا در نظر دارد 100 فروند از جنگنده های اف.35 را كه تولید آن از سال 2002 به رهبری آمریكا و با مشاركت بین المللی از جمله تركیه آغاز شده است، خریداری كند.
ماه گذشته میلادی، بینالی یلدریم رییس مجلس ملی تركیه در گفت و گو با تلویزیون آی.تی.وی جمهوری آذربایجان افزود: منطقه خاورمیانه با مشكلات و درگیری های بسیار پیچیده ای مواجه است كه مشاهده وقایع داخلی عراق و سوریه می تواند آینه ای از بحران خاورمیانه باشد، بنابراین تركیه به عنوان كشوری در این منطقه پر خطر مجبور به محافظت از امنیت ملی و مرزهای خود بوده و به همین منظور احتیاج ضروری به سامانه های دفاعی دارد.
وی تاكید كرد: تركیه عضو ناتو به شمار می رود و مایل بود كه سامانه های دفاع موشكی را از كشورهای هم پیمان خود در ناتو خریداری كند اما متحدان ما در این زمینه همكاری نكرده و از فروش این سامانه ها به تركیه خودداری كردند كه در این شرایط ما نمی توانستیم برای حفظ امنیت ملی خود بی تفاوت باشیم و به همین دلیل با اتخاذ تدابیری مجبور به خرید سامانه دفاع موشكی اس.400 از روسیه شدیم و باید دوباره به این موضوع اصرار كنم كه اگر آمریكا و كشورهای اروپایی عضو ناتو حاضر به فروش سامانه دفاع موشكی می شدند، بی گمان ما راه كنونی را انتخاب نمی كردیم.
یلدریم تصریح كرد: سامانه دفاع موشكی اس.400 نیازهای تركیه در تامین امنیت آسمان كشور را برطرف می كند و این سامانه به هیچ وجه و در هیچ زمان، تهدیدی علیه سایر كشورهای متحد و هم پیمان ما در ناتو نخواهد بود.
وی به استفاده از این سامانه در مواقع حساس و ضروری اشاره كرد و گفت: سامانه اس.400 برای مقابله با حملات موشكی كه از مرزهای جنوبی كشور انجام می شود، به كار گرفته خواهد شد و هیچ نیتی نیز در آنكارا جز دفاع از كشور وجود ندارد و باید به این موضوع اشاره كنم كه كشور یونان نیز پیش از این به خرید این سامانه اقدام كرد اما هیچ كس اعتراضی به آنها نداشت كه این رفتار دوگانه اعضای ناتو علیه تركیه قابل قبول نیست.
تركیه با قطع امید از تامین نیاز به سامانه های موشكی دفاعی خود از سوی همپیمانان خود در ناتو و به ویژه آمریكا، اواخر سال گذشته میلادی قرارداد رسمی خرید سامانه موشكی اس.400 تركیه از روسیه را امضا كرد و بر اساس این توافق، اولین سامانه اس.400 در اواخر سال 2019 به تركیه تحویل داده خواهد شد.
بر اساس این توافق، در مجموع دو سامانه موشكی به تركیه تحویل داده می شود كه اولین سامانه موشكی اس.400 در اواخر سال 2019 وارد تركیه شده و كنترل این سامانه های خریداری شده در اختیار نیروهای مسلح تركیه قرار خواهد گرفت.
بنا بر اعلام رسانه های تركیه، 45 درصد هزینه خرید این سامانه ها به صورت روبل به روسیه پرداخت شده است و 55 درصد باقی مانده به صورت وام از سوی روسیه در اختیار تركیه قرار گرفته است.
رسانه های تركیه اوایل سال جاری میلادی از نگرانی آمریكایی ها نسبت به این موضوع خبر دادند به طوری كه مدعی شدند آمریكا پیشنهاد فروش سامانه پاتریوت را به عنوان جایگزین اس.400 به تركیه داده است.
تركیه كه از سال 1952 عضو سازمان پیمان آتلانتیك شمالی(ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می كرد، اما با خروج جنگ افزارهای دفاع هوایی پاتریوت آمریكا و آلمان از تركیه در سال 2015، آنكارا خرید سامانه های پدافند موشكی اس.400 را در اولویت قرار داد.
خاورم/1905**1144