۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 83078482
T T
۰ نفر

چذابه گذرگاهي كه تنها به كربلا ختم مي شود

۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 83078482
چذابه گذرگاهي كه تنها به كربلا ختم مي شود

اهواز - ايرنا - زائران مشتاق اربعين حسيني كه خود را با شور و اشتياق وصف نشدني به گذرگاه مرزي چذابه مي رسانند سراز پا نشناخته به سرعت راه يك طرفه كربلا را در پيش مي گيرند تا خود را به محبوب و سرور و سالار شهيدان برسانند.

به گزارش ايرنا اين روزها انبوه زائران دلسوخته و سوگوار حضرت اباعبدالله الحسين(ع) با بستن كوله بار سفر كه نشان از عزم آنان براي رساندن خود به مولايشان دارد رهسپار كربلا مي شوند.
بسياري از زائران دلباخته امام حسين(ع) در اين سفر معنوي ، كودكان و حتي نوزادان شيرخواره را با خود همراه كرده اند تا به مولا و مقتداي خويش كه همه چيز را براي خدا به ميدان آورد و براي حضرت دوست ، سخاوتمندانه ، فدا كرد اقتدا كنند.
در اين ميان تعداد زيادي از زائران جوان كه به 'هيئتي ' معروف هستند و خستگي ناپذير به نظر مي رسند با برافراشتن بيرق هاي مشكي و سبز و بستن پيشاني بند قرمز و طنين شعار حماسي 'ياحسين' هر بيننده اي را به خود جلب مي كنند.
اين جوانان پرشور مسير مواكب مردمي چذابه تا پايانه شيب عراق را پياده مي روند تا با تمرين و آمادگي بيشتري در راهپيمايي عظيم اربعين نيز شركت جويند.
نقل اين روايت صحيح و معتبر از امام حسن عسكري (ع) كه 'زيارت اربعين از نشانه هاي مومن است ' و يا سخن حكيمانه مقام معظم رهبري كه 'عاشورا اسلام را زنده كرد و اربعين عاشورا را' كافي است تا هزاران زائر مومن به راه و روش امام حسين(ع) روانه كربلا كند تا پيوندهاي عميق دلبستگي و ارادت خود را به سيدالشهدا(ع) محكم تر كنند.
از اربعين سال 1392 كه نخستين كاروان هاي زائران از چذابه و شلمچه راهي كربلا شده اند هر سال بر اشتياق و شور مردم دلداده و عاشق امام حسين(ع) افزوده مي شود به گونه اي كه ستاد اربعين حسيني در خوزستان به رياست بالاترين مقام اجرايي استان همه دستگاه هاي اجرايي را براي آماده سازي زيرساخت گذرگاههاي مرزي چذابه و شلمچه مكلف مي كند.
در اين راستا 2 قرارگاه اربعين در مرزهاي شلمچه و چذابه به رياست 2 معاون استاندار خوزستان از مدتها پيش فعال شده تا با هماهنگي و تعامل بيشتر ، بتوانند مشكلات پيش روي زائران را مرتفع كنند.

* تردد روان زائران در چذابه
معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان و رئيس قرارگاه اربعين در چذابه مي گويد: آماده سازي زيرساخت هاي مرز چذابه با وجود اينكه 110كيلومتر با اهواز فاصله دارد كار سختي بود ولي كارها به خوبي پيش رفت و بيش از 90درصد زيرساخت ها در اين مرز آماده شده است.
علي حسين حسين زاده افزود: البته بخش مهمي از كارها توسط مردم و خادمين انجام شده و هم اكنون مواكب مردمي به صورت شبانه روزي به زائران خدمت رساني مي كنند.
وي افزود: تردد در اين مرز بين المللي كه يكي از سه كانون اصلي عبوري زائران است روان است و زائران با كمترين معطلي راهي كربلا مي شوند.

* زائران توصيه ها را جدي بگيرند
رئيس قرارگاه اربعين در چذابه از زائران خواست براي پيشگيري از هر گونه حادثه يا اتفاق ناخوشايند ، توصيه هاي ايمني ، بهداشتي را جدي بگيرند.
حسين زاده افزود:به لطف الهي تاكنون حادثه اي كه ذهن مسئولان را به خود مشغول و دل نگران كند نداشتيم.

* نگراني زائران از دريافت ارز دولتي
سخنگوي ستاد اربعين خوزستان ، تنها نگراني و دغدغه زائران اربعين تامين ارزي است كه قرار بوده در خروجي مرزها و شهرهاي مقدس عراق تحويل زائران شود عنوان كرد.
رضا نجاني گفت: با وجود پيگيري ها و رايزني هاي صورت گرفته با مديريت بانك ملي ، هنوز اين مشكل تامين ارز برطرف نشده ولي اميدواريم اين مشكل برطرف شود.
وي با بيان اينكه پرداخت ارز به زائران با اين شيوه نخستين بار است كه اجرايي مي شود افزود:هنوز بسياري از زائران ارز خود را كه 100هزار دينار عراقي است و مبلغ 9 ميليون و 600هزار ريال آن را به صورت غيرحضوري پرداخت كرده اند دريافت نكرده اند و از اين بابت از عموم زائران عذرخواهي مي كنيم.

* پيك عبور زائران در 2 روز آينده
استاندار خوزستان كه روز چهارشنبه به اتفاق وزير كشور از مرز چذابه بازديد كرد گفت: در 2 روز آينده شاهد جمعيت متراكم زائران در مرز چذابه و شلمچه خواهيم بود.
غلامرضا شريعتي با بيان اينكه مشكل غيرقابل حل در چذابه و شلمچه وجود ندارد افزود: از ماهها قبل امكانات لازم و زيرساخت ها براي رفاه زائران فراهم شده است و به لطف الهي هر سال زيرساخت هاي بهتري را فراهم خواهيم كرد.
وي گفت:مواكب مردمي در 2 مرز شلمچه و چذابه مشغول خدمت رساني تمام وقت به زائران هستند و از اين بابت دغدغه اي وجود ندارد.
رئيس ستاد اربعين خوزستان در ادامه افزود: تمهيدات لازم براي بازگشت زائران كه هم اكنون به صورت تدريجي شروع شده فراهم شده كه مهمترين آن موضوع حمل و نقل است.
مرزهاي شلمچه و چذابه 2 كانون اصلي تردد زائران اربعين حسيني هستند.
تاكنون بيش از 500هزار زائر از مرزهاي شلمچه و چذابه به راهي كربلاي معلي و نجف اشرف شده اند.
6065/6068