۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83079748
T T
۰ نفر
موتورسيكلت سواران قانون شكن معضل خيابانهاي گناباد

گناباد- ايرنا- همانقدر كه وسائل نقليه موتوري در رفاه حال، سهولت و سرعت در حمل و نقل مفيد هستند، استفاده نادرست و خلاف مقررات راهنمايي و رانندگي از آنها مشكل آفرين و خطرناك است.

موتورسيكلت به جهت ارزاني قيمت در مقايسه با خودروها مورد استفاده بخش اعظم جمعيت جامعه قرار گرفته و با وجودي كه بهره بردن از مزاياي آن در چارچوب قوانين نقش زيادي در كاهش آلودگي و روانسازي ترافيك دارد ولي اين روزها جولان بي ضابطه موتورسواران در معابر عمومي مشكلاتي براي شهروندان گنابادي ايجاد كرده بطوري كه شهروندان در بيشتر معابرعمومي و حتي داخل پاركها و فضاي سبز شاهد رفت و آمد خلاف قانون، تك چرخ زدن، حركتهاي نمايشي و مزاحمت برخي راكبان موتورسيكلها هستند.
مرضيه سلطاني ساكن گناباد در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: مزاحمتها و حركتهاي خلاف قانون و نمايشي موتورسواران به يكي از دغدغه ها تبديل شده و فضاي امن تردد را براي عابران و حتي خودروهاي سواري با مخاطره مواجه كرده است.
يك كارمند بازنشسته نيز مي گويد موتورسواران آسايش را از شهروندان گنابادي سلب كرده اند و بدون توجه به قوانين و مقررات با سرعتهاي غيرمجاز، حركات خطرناك نمايشي و تجاوز به حريم عبران پياده امنيت جاني و سلامت مردم را تهديد مي كنند.
محمد صديقي خواستار اجراي مستمر طرحهاي امنيت ترافيكي و برخورد با موتورسيكلت سواران مزاحم در اين شهرستان شد.
يكي ديگر از شهروندان گنابادي گفت: ورود موتورسواران در مواقع ترافيك در خيابانهاي اصلي شهر مانند خيابان امام خميني(ره) به پياده روها و برخي پاركها مانند باغ ملي و دانشگاه خطرات زيادي براي عابران به دنبال دارد لذا ماموران راهنمايي و رانندگي بايد با قاطعيت بيشتر با آنان برخورد كنند.
علي رسولي افزود: برخي دانش آموزان گنابادي زير سن قانوني و با وجود نداشتن گواهينامه با موتورسيكلت در سطح شهر رانندگي و از آنها براي تردد به مدرسه استفاده مي كنند كه اين خود خطرات زيادي به دنبال دارد.
محبوبه اسديان يكي از دانشجويان گنابادي هم با اشاره به مزاحمتهاي موتورسواران براي مردم و از جمله بانوان و خانواده ها گفت: برخوردهاي مقطعي پليس با اين پديده شيوه كارآمدي نيست و جمع آوري موتورسيكلتها در يك محدوده مكاني و زماني هيچ تاثيري در كاهش تخلفات راكبان آنها ندارد.
رئيس شوراي اسلامي گناباد هم به شيوع استفاده ناصحيح از موتورسيكلت و مزاحمتهاي ناشي از آن براي شهروندان اشاره و بيان كرد: برخي جوانان و دانش آموزان بدون نظارت والدين و خانواده ها از موتورسيكلت به شكل نامناسب استفاده و با زير پا گذاشتن قوانين راهنمايي و رانندگي، حركتهاي خطرناك همچون تك چرخ زدن در سطح معابرعمومي عرصه را براي شهروندان ناامن كرده اند.
سيدحسين پورهاشمي بر لزوم فرهنگ سازي و آگاهي بخشي نسبت به شيوه مناسب كاربرد موتورسيكلت به عنوان يك وسيله نقليه تاكيد و بيان كرد: بايد ايجاد احساس مسئوليت نسبت به اين موضوع از درون خانواده ها شروع شود.
وي افزود: وضعيت برخي نقاط و معابرعمومي گناباد نامطلوب و حتي مرگ آفرين شده لذا شهرداري و شوراي اسلامي شهر با شناسايي نقاط حادثه خيز، اصلاح خط كشي معابر عمومي، نصب سرعتگير و برطرف كردن موانع ترافيكي براي كاهش تصادفات و سوانح رانندگي از جمله موتورسيكلتها تلاش مي كند.
شهردار گناباد هم از انتخاب پيمانكار براي تهيه نقشه هوايي شناسايي نقاط حادثه خيز و خطرآفرين معابر عمومي اين شهر خبر داد.
مهران حسين زاده بر اهتمام بيشتر رسانه هاي ارتباط جمعي نسبت به مخاطرات استفاده ناصحيح و خلاف قانون از وسائل نقليه به خصوص موتورسيكلت تاكيد و بيان كرد: از نظرات اصحاب رسانه در كميته فني شوراي ترافيك براي كاهش آسيبها و مخاطرات اين بخش استفاده خواهد شد.
فرمانده انتظامي گناباد هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به مزاحمتهاي برخي موتورسيكلت سواران براي شهروندان اشاره و بيان كرد: راهنمايي و رانندگي و ماموران انتظامي در قالب گشتهاي ارشاد و يگان امداد با اجراي طرحهاي هفتگي و ماهانه شامل ارتقاء امنيت اجتماعي و امنيت محله محور، با موتورسيكلت سواران مزاحم برخورد مي كنند.
سرهنگ قربانعلي قرباني افزود: در طرح اخير امنيت محله محور كه طي چند روز گذشته در گناباد اجرا شد 30 دستگاه موتورسيكلت و خودوري مزاحم در شهر گناباد توقيف شدند.
وي ادامه داد: تعداد زيادي از دانش آموزان در ابتداي سال تحصيلي زير سن قانوني و با وجود نداشتن گواهينامه با موتورسيكلت به مدرسه تردد مي كردند كه طي جلساتي با آموزش و پرورش و بررسي آسيبها و مخاطراتف اين مساله كاهش يافت.
فرمانده انتظامي گناباد گفت: 50 درصد مقصر استفاده ناصحيح نوجوانان و جوانان زير سن قانوني از موتورسيكلت خانواده ها و مردم هستند. اگر آسيبها و مخاطرات اين مسئله براي آنان فرهنگ سازي و تفهيم شود كمتر اجازه بهره گيري از اين وسيله را به فرزندان خود مي دهند.
وي افزود: پليس در اجراي طرحهاي انتظامي و امنيتي و ترافيكي نيازمند مشاركت تمام بخشها است لذا خانواده ها، جوانان و حتي انجمن اولياء و مربيان مدارس نيز بايد نسبت به اين موضوع احساس مسئوليت كنند.
پيگيري مستمر خبرنگار ايرنا براي كسب نظرات رئيس راهنمايي و رانندگي و نيز فوريتهاي پزشكي گناباد به منظور ارائه آمار از ميزان تخلفات و سوانح مرتبط با موتورسيكلت به نتيجه نرسيد.
مركز شهرستان 88 هزار نفري گناباد در فاصله 278 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858