محمد كارت روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار سينمايي ايرنا درباره اهميت برگزاري جشنواره تلويزيوني مستند، اظهار داشت: برگزاري اين جشنواره يك سود دو طرفه براي تلويزيون و فيلمسازان است زيرا تلويزيون ميتواند محل استعداديابي باشد و فيلمهايي كه هرگز فرصتي براي نمايش ندارند، در اين جشنواره ديده ميشوند.
وي افزود: در واقع فكر ميكنم برگزاري جشنواره تلويزيوني مستند بستر مناسبي براي آشتي مستندسازان سراسر كشور با تلويزيون است.
اين مستندساز ادامه داد: اگر اين جشنواره جنبه استعداديابي پيدا كند و برگزيدهها از ميان استعدادهايي تازه شناخته شده باشند و به آنها پيشنهاد كار شود و يا از فيلم بعديشان حمايت شود، بسيار ميتواند موثر باشد. چون همزمان دو اتفاق ميافتد هم مستندسازان مستعد سراسر كشور جذب اين جشنواره ميشوند و هم چرخه توليد به راه ميافتد.
كارگردان مستند «بچه خور»، تاكيد كرد: اگر جشنواره تلويزيوني مستند برنامهريزي مدون و دراز مدتي داشته باشد، در نهايت به نتايج بسيار خوبي ميرسد؛ اما اگر صرفا براي پر كردن عملكرد چندساله باشد، به جاي خاصي نخواهد رسيد.
كارت در پاسخ به اين سوال كه جشنواره تلويزيوني مستند چطور ميتواند مورد توجه مستندسازان و مخاطبان قرار گيرد، گفت: بدون شك اگر جشنواره نگاهش را باز بگذارد يعني فيلمهايي انتخاب كند كه نگاه خنثي ندارند و مميزي كمتر در آنها اعمال شود، هم ميتواند براي مخاطبان جذاب باشد و هم توجه فيلمسازان را جلب كند.
كارگردان مستند «آوانتاژ» با بيان اينكه تنوع موضوعي فيلمهايي كه براي حضور در اين جشنواره انتخاب ميشوند نتيجه قابل تاملتري را براي جشنواره مستند به ارمغان ميآورد، افزود: در مجموع بايد دايره انتخاب سوژهها را باز بگذارند و البته اميدوارم اين جشنواره در روند انتخاب فيلمها فرصتي ايجاد كند تا فيلمسازان آماتور هم بتوانند در آن شركت كنند.
كارت درباره بخش مردمي اين جشنواره نيز توضيح داد: رايگيري از مردم و انتخاب فيلم از نگاه آنان در اين جشنواره اتفاق مثبت و جذابي است. همزمان شبكه مستند ميتواند آماري از سلايق مخاطبان سراسر كشور به دست آورد تا هم خودشان و هم مستندسازان بفهمند كه كدام جنس از فيلم مستند براي مخاطبان جذاب است.
وي درباره حضور فيلمسازان حرفهاي در اين جشنواره، با بيان اينكه عيار كيفي هر جشنواره به فيلمهايش است و هر چه فيلمها بهتر باشند، فيلمسازان حرفهاي بيشتر جذب مي شوند، گفت: در واقع اين كيفيت و محتواست كه بايد بناي حضور فيلمسازان حرفه اي را فراهم كند تا آن ها ببينيد كه هر فيلمي با هر ساختار و محتوايي وارد اين جشنواره نمي شود.
كارگردان مستند «خون مردگي» با اشاره به اين كه مستندهاي شبكه مستند را دنبال مي كند، گفت: شبكه مستند موقعيت و شرايط خوبي دارد. اميدوارم اين جشنواره فرصتي براي ديده شدن فيلم ها و فيلمسازاني فراهم كند كه پيش از اين مجالي براي بروز نداشته اند.
كارت خاطرنشان كرد: در صورتي كه نگاه جشنواره باز باشد حتما براي مردم و فيلمسازان جذاب خواهد بود. اميدوارم اين جشنواره براي برگزاركنندگان، برنامهاي براي پر كردن كنداكتور شبكه نباشد و به صورت جدي و منظم اين جشنواره را برگزار كنند تا تاثيرگذاري آن افزايش پيدا كند.
فراهنگ**9246** 9053
تهران- ايرنا- كارگردان مستند «بختك»، گفت: جشنواره تلويزيوني مستند، بستر مناسبي براي آشتي مستندسازان سراسر كشور و تلويزيون است و اگر اين جشنواره نگاه بازتري نسبت به انتخاب فيلمها داشته باشد ميتواند تاثير خوبي روي فيلمسازان و مخاطبان بگذارد.