۶ آبان ۱۳۹۷، ۵:۵۸
کد خبر: 83080808
T T
۰ نفر

آمریكا و گسترش خشونت ترامپی

۶ آبان ۱۳۹۷، ۵:۵۸
کد خبر: 83080808
آمریكا و گسترش خشونت ترامپی

تهران - ایرنا - ارسال بسته های مشكوك بمب گذاری شده از سوی یك هوادار رئیس جمهوری آمریكا به رهبران حزب دمكرات و رسانه های جریان اصلی در آستانه انتخابات میان دوره ای كنگره، نشانه هایی از تشدید كنش های خشونت آمیزناشی از ادبیات تهدید و ارعاب ترامپ را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، نزاع های سیاسی در آمریكا گاهی به نحوی شدت می گیرد كه در تركیب با پیامدهای فردی و اجتماعی می تواند تاثیر مستقیمی بر روندهای انتخاباتی این كشور داشته باشد. همچنین نخبگان سیاسی مستقر در واشنگتن گاهی با موضع گیری خود می توانند به شكل گیری فرآیندهای خشونت آمیز در سطوح و لایه های مختلف جامعه آمریكا بیانجامد. درك چنین وضعیتی می تواند به پیش بینی رخدادهای ملی در این كشور كمك كند.
ماجرای ارسال بسته های مشكوك بمب گذاری شده در روزهای گذشته به برخی چهره های سیاسی دمكرات در آمریكا خبرساز شد.
مقامات امنیتی آمریكا درنهایت هویت مظنون ارسال بسته های مشكوك به سران حزب دمكرات آمریكا را اعلام كردند كه نشان می دهد او جزو حامیان سرسخت حزب جمهوریخواه و شخص'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا بوده است.
شبكه خبری سی ان بی سی نیوز روزجمعه، این شخص را 'سزار سایوك' 56 ساله نامید كه صبح جمعه به دلیل مظنون بودن برای ارسال 13 بسته پستی مشكوك به منتقدان ترامپ دستگیر شده بود.
با ارسال آخرین بسته پستی به 'كامالا هریس' سناتور كالیفرنیا، تعداد این بسته ها در روز جمعه به 13 فقره رسید.
برخی از این بسته ها برای 'باراك اوباما' رئیس جمهوری پیشین آمریكا، 'هیلاری كلینتون' رقیب انتخاباتی ترامپ، 'جان برنان' رئیس پیشین سیا و منتقد سرسخت ترامپ، 'جیمز كلپر' مدیر اطلاعات ملی دوره اوباما، 'جو بایدن' معاون اوباما و برخی سناتورها و هنرپیشه ها ارسال شده بود.
شبكه خبری سی ان ان هم جزو هدف یكی از بسته ها بوده است.
مقامات دمكرات، نفرت پراكنی ترامپ را عامل این رفتارها دانسته اند اما رئیس جمهوری آمریكا با تكرار اظهارات نزدیك به دو سال خود، رسانه ها را به دلیل انتشار خبر جعلی متهم كرده است.
ورای چرایی و دلایل این اقدام هوادار ترامپ كه بیشتر به دلیل حمله های شخص ترامپ به دمكرات ها و علاقمندی به تهییج افكار عمومی است. این اقدام می تواند تاثیر مستقیم و معناداری در انتخابات میان دوره ای كنگره آمریكا داشته باشد و مواضع دمكرات ها در آن انتخابات را تقویت كند.
ترامپ كه از همان دوران كارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری از ادبیاتی ویژه برای مورد خطاب قرار دادن رقیب بهره گرفت، ادبیاتی كه در دوران متاخر و در انتخابات چند دهه اخیر اگر نگوییم بی نظیر، كم نظیر و كم پیدا بوده است. ادبیات تهاجمی و تقابلی ترامپ و حملات شخصی و شخصیتی به رقیب انتخاباتی خود 'هیلاری كلینتون' از حزب دمكرات محل بحث های فراوان در آن دوران شد.
بعدها و با انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، این ادبیات در توییت ها و گردهمایی میان هواداران نیز ادامه یافت. ترامپ پس از دستگیری متهم ارسال كننده بسته های بمبگذاری شده گفت: نباید اجازه دهیم خشونت سیاسی در آمریكا ریشه بگیرد و به عنوان رئیس جمهوری اجازه چنین اتفاقی را نمی دهم.
این سخنان ترامپ درحالی گفته می شود كه حملات لفظی و سیاسی ترامپ به شخصیت های سیاسی دمكرات از خود اوباما گرفته تا جان كری و جو بایدن در گردهمایی های مختلف نشان می دهد كه خود ترامپ برای دستیابی به اهداف سیاسی بنیانگذار و بسط دهنده چنین ادبیاتی بوده است.
علاوه بر این، نوع و نحوه ادبیات به كار گرفته شده ترامپ علیه رسانه های جمعی در آمریكا موسوم به رسانه های جریان اصلی از جمله اقدامات بی سابقه ای بوده كه به تقابل این رسانه ها با دولت و شخص ترامپ انجامیده است.
ترویج چنین ادبیاتی اساسا از دید رسانه های جریان اصلی و دمكرات به مثابه خشونت و تهدید سیاسی محسوب می شود كه به ظهور شخصیتی همچون سزار سایوك انجامیده است، هرچند تاكنون پلیس فدرال آمریكا این موضوع را تایید نكرده باشد.
اما ورای آنچه میان ترامپ و دمكرات ها رخ داده، حادثه بسته های مشكوك می تواند تاثیر مستقیم بر انتخابات میان دوره ای كنگره داشته باشد. انتخابات میان دوره ای كنگره كه 15 آبان برگزار خواهد شد در حال حاضر روزهای پرتنش و حساسی را پیش رو دارد؛ روزهایی كه به روز انتخابات نزدیك تر می شویم و آمریكا التهاب انتخابات را با ادبیات تهاجمی ترامپ تجربه می كند. انتخاباتی كه اكنون با پدیده خشونت سیاسی نیز روبه رو شده، خشونتی كه از سوی ترامپ جمهوریخواه تولید و سپس در قامت یك اقدام تروریستی بازتولید شده است. اكنون آینده انتخابات میان دوره ای كنگره نیز به آن گره خورده است.
شبد**اروپام**2040**1590**1455**1379