۷ آبان ۱۳۹۷، ۸:۴۲
کد خبر: 83082164
T T
۰ نفر
توسعه گردشگري با رنگ و بوي بومي و فرهنگي

سنندج - ايرنا - يكي از شاخص هاي پيشرفت هر كشور توسعه صنعت گردشگري است، موضوعي كه چند ساليست در ايران و اخيرا در تدوين سند الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت مورد توجه واقع شده و در كردستان به دليل داشتن پتانسيل هاي فراوان فرهنگي و آييني قابل تحقق است.

به گزارش ايرنا، به دنبال تدوين سند الگوي پايه اسلامي - ايراني پيشرفت كه در آن مهمترين نيازهاي كشور براي توسعه و افق مطلوب جامعه اسلامي ايران ترسيم شده، مقام معظم رهبري، مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را موظف كردند كه با مشورت مراجع مورد نظر در ابلاغيه مربوطه اين سند، نظرات و پيشنهادهاي تكميلي را بطور دقيق بررسي و بهره‌ برداري و نسخه‌ ارتقا يافته الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت را حداكثر ظرف 2 سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه كنند بطوريكه از ابتداي قرن 15 هجري شمسي اجراي اين الگو با شتابي مطلوب آغاز و قطار پيشرفت و تعالي امور كشور بر مدار آن قرار گيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين دستگاه‌ها، مراكز علمي، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين‌ شده و ارائه‌ نظرات مشورتي فرا خواندند.
از جمله موارد مطرح شده در اين سند، بند 34 آن است كه به گسترش قطب هاي گردشگري طبيعي، فرهنگي، مذهبي و سلامت با محوريت مناطق و مراكز هويت ساز اشاره و بر اهميت آن تاكيد شده است.
موضوع اين بند را بهانه اي قرار داديم تا به بررسي ظرفيت ها و توانمندي هاي كردستان در حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي پرداخته و اقدامات انجام شده و برنامه هاي آتي يكي از ارگان هاي اصلي مرتبط با اين حوزه (اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري) را در راستاي اجراي بند 34 سند مذكور مورد بررسي قرار دهيم.
استان كردستان با 29 هزار كيلومتر مربع مساحت يكي از مستعدترين استان هاي غربي ايران در بخش هاي مختلف گردشگري است و سالانه مسافراني از اقصي نقاط كشور و حتي خارج از كشور را به سمت خود جذب مي كند.
كردستان داراي يك هزار و 520 اثر تاريخي شناسايي شده شامل آثار باستاني، غارهاي طبيعي، درختان كهنسال، ميراث منقول، قنات و مكان هاي طبيعي است كه 878 اثر در فهرست آثار ملي ثبت شده كه شامل 773 اثر غير منقول (آثار تاريخي، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد ميراث طبيعي، 62 مورد ميراث معنوي و 23 مورد ميراث منقول است.
طبيعت بي نظير اين استان از جمله جنگل‌هاي بلوط، آبشارها و رودخانه هاي خروشان، تاريخ و فرهنگ كهن (يكي از اصيل‌ ترين اقوام ايراني) و همچنين جاذبه هاي تاريخي و معماري شامل قلعه‌هاي قديمي، مساجد تاريخي و حمام‌ها، كردستان را به يك مكان ايده آل براي سفر تبديل كرده است.
اين استان به لحاظ اقليمي نيز منطقه ‌اي كوهستاني با دشت‌هاي مرتفع و دره‌هاي وسيع است و شهرستان هاي مختلف آن از نظر داشتن جاذبه هاي طبيعي در فصول سال قابليت بسيار زيادي براي جذب گردشگر دارند.
از جمله آثار فرهنگي و تاريخي شاخص كردستان مي توان به خانه كُرد، موزه سنندج، مسجد جامع سنندج (دارالاحسان)، مقبره هاجره خاتون، بازار سرپوشيده سنندج، عمارت مشير ديوان، روستاي تاريخي نگل، قلعه زيويه سقز و غار كرفتو ديواندره اشاره كرد.
آيين هايي معنوي مانند پيرشاليار در اورامان تخت و جشنواره هايي نظير برداشت انار و توت فرنگي در بخش كشاورزي از جمله ديگر قابليت هاي جذب گردشگر در اين استان است.
در كنار آن آثار طبيعي و گردشگري زيادي نيز مانند پارك جنگلي آبيدر، درياچه زريبار مريوان، منطقه زيباي اورامانات، روستاي پالنگان، سد قشلاق، منطقه سورين بانه، دشت هاي سرسبز قروه و دهگلان و كوه هاي شاهو و ده ها مكان ديگر در كردستان چشمان هر انسان صاحب ذوقي را به خود مجذوب مي كنند كه تنها گوشه اي از پتانسيل هاي طبيعي، فرهنگي، تاريخي و گردشگري كردستان محسوب مي شود.
رئيس گروه توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان مي گويد: 2 سال است كه شروع به برگزاري تورهاي معرفي طبيعت گردي در مناطق ناشناخته و كمتر شناخته شده استان با حضور 40 نفر از برنامه ريزان تور كشور كرده ايم.
آوات مكاري با اشاره به اينكه اين تورها را در مناطق هويت ساز مانند ژاوه رود، سارال و اورامان شاهو برگزار مي كنيم، افزود: اين كار باعث انتشار تصاوير مناطق گردشگري كردستان در فضاي مجازي و سايت هاي اينترنتي و تبليغ براي اين مناطق توسط آژانس هاي گردشگري شده است.
وي به برگزاري چهار تور معرفي طبيعت گردي در سال جاري اشاره كرد و گفت: بر اين اساس آژانس هاي مطرح كشور به كردستان آمده و توانمندي هاي استان را در بخش هاي مختلف ديدند و با ظرفيت ها آشنا شدند كه اين كار موجب معرفي مقاصد جديد گردشگري در استان به علاقمندان ديگر مناطق كشور شد.
مكاري گردشگري شهري در اين استان را بسيار ضعيف دانست و اضافه كرد: به دليل عملكرد ضعيف بخشي دولتي و خصوصي، زيرساخت هاي مناسب براي جذب گردشگر وجود ندارد از اين رو گردشگران كردستان را به دليل محدوديت امكانات، به عنوان استاني تفريحي نمي شناسند.
وي در ادامه به ضعف عملكرد آژانس هاي گردشگري در كردستان در زمينه معرفي جاذبه ها و تلاش براي جذب گردشگر اشاره كرد و گفت: حدود 42 آژانس در استان فعاليت مي كنند كه 2 مورد آنها در اين حوزه خوب عمل كرده و مابقي سرمايه از استان خارج مي كنند كه ما به دنبال ايجاد رقابت بين آژانس ها در راستاي توسعه گردشگري استان هستيم.
مكاري يكي از سياست ها براي توسعه طبيعت گردي در كردستان را توسعه اقامت هاي بومگردي اعلام كرد و يادآور شد: طي سه سال اخير، 11 اقامتگاه بوم گردي راه اندازي شده و مجوز تاسيس 20 اقامتگاه ديگر نيز صادر شده است.
«بومگردي يا اكوتوريسم سفري است مسئولانه به جاذبه هاي طبيعي براي لذت بردن، ادراك و دانستن قدر طبيعت به طوري كه حافظ زيست بوم بوده، سبب پايداري كيفيت زندگي مردم منطقه شده و در آن گردشگر در فعاليت هاي سودآور اجتماعي- اقتصادي مردم محلي مشاركت داشته باشد»
وي آموزش به اهالي روستا و مردم محلي را در اولويت كار ميراث فرهنگي براي توسعه اقامتگاه هاي بومگردي دانست و اظهار داشت: بسياري از مردم روستاها از توانمندي ها و جاذبه هاي گردشگري محل زندگي شان مانند بازي هاي محلي، آيين هاي مذهبي، غذاهاي محلي، رقص و موسيقي، لباس محلي، طب بومي، شغل هاي قديمي و ستاره شناسي قديم بي اطلاع هستند در حاليكه اين پتانسيل ها براي جذب گردشگر از اهميت بسيار زيادي برخوردارند.
رئيس گروه توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان افزود: از سال گذشته تاكنون 16 مورد آموزش در بحث توانمندي ها براي ايجاد بومگردي و توسعه روستايي به روستاييان ارائه كرده ايم.
وي يكي از شاخص هاي معرفي و توسعه روستاها را مشاركت و همكاري مردم محلي دانست و گفت: اين استان داراي فرهنگ پويا و تنوع فرهنگي جذابي است و با كمترين زيرساخت مي توان در زمينه توسعه بومگردي گام هاي بلندي برداشت.
مكاري از توسعه پرنده نگري به عنوان يكي ديگر از برنامه ها براي توسعه گردشگري در استان نام برد و اضافه كرد: از آنجايي كه تنوع پرنده در كردستان زياد است مي توان از اين راه در راستاي جذب گردشگر به خوبي بهره برد.
رئيس گروه توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان از ايجاد بزرگترين سايت پرنده نگري استان در اطراف درياچه زريبار مريوان خبر داد و گفت: ايجاد سايت هاي ديگري هم در سد قشلاق، سد شهيد كاظمي سقز و منطقه حفاظت شده بدر و پريشان قروه در دستور كار است.
مكاري با اشاره به اينكه طبق برخي آمارها جاذبه هاي گردشگري كردستان 842 مورد عنوان شده است، تاكيد كرد: جاذبه هايي كه در استان قابليت بازديد دارند حدود 80 مورد است.
با توجه به مطالب مطرح شده مي توان به اين نتيجه رسيد كه ايجاد اقامتگاه هاي بومگردي براي جذب گردشگر و ارائه فرهنگ هاي ديني و محلي به گردشگران در مناطق مختلفي از كردستان كه نشان دهنده هويت اسلامي - ايراني اين منطقه است، تاثير بسيار زيادي در گسترش قطب هاي گردشگري بويژه در بخش هاي فرهنگي، طبيعي و مذهبي دارد كه اين امر نيازمند حضور فعال بخش خصوصي بويژه مردم محلي و ساكنان روستاها است.
7355/9102