۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83082431
T T
۰ نفر

پیاده روی اربعین؛ همت مردمی در تكوین هویت شیعی

۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83082431
پیاده روی اربعین؛ همت مردمی در تكوین هویت شیعی

تهران- ایرنا- اربعین ادامه راه مبارزه حق علیه باطل است كه مردم محبت اهل بیت را در نمایی عاشقانه به تصویر می كشند و آن را تا تكوین هویت شیعی امتداد می دهند.

به گزارش گروه تحلیل و تفسیر و پژوهش های خبری، اربعین خلق شور دوباره حسینی است. اربعین امتداد فرهنگ عاشورایی است؛ روزی كه با گذر قرن ها، در آن چهلم شهادت امام حسین (ع) به بهت و حیرت می گذرد. حیرتی كه ناشی از یك حركت مردمی به سمت زیارت بارگاه مقدس حضرت است. یك رویداد دینی كه معنویت را در حركت و پیاده روی تعریف می كند.
پیاده روی اربعین از دل انگیزه نابی بیرون می آید كه كیلومترها، مسیر سخت سفر را به جان خریدن است. شور و شوقی بین مردم و در دل مردم است كه وصف آن در كلمات نگنجد جز حركتی عاشقانه و عارفانه.
زائران اربعین پرچم داران حماسه حسینی اند كه ندای او را در قرن های متمادی شنیده اند و امروز وظیفه این نسل است تا این ندا را به گوش آیندگان برسانند.
در سال های سیطره صدام و خونریزی داعش هیچ گاه ترس بر شیعیان غلبه نیافت و این سنت همچنان ادامه یافت؛ چنانكه مقام معظم رهبری در اهمیت این روز بیان كرده اند «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابر بن عبدالله را از مدینه بلند می كند و به كربلا می كشد، این همان مغناطیسی است كه امروز هم با گذشت قرن های متمادی در دل من و شماست.»
دریای بیكران اربعین حاوی ارزش ها و پیام های بسیاری است. از پیام های نهفته در این پیاده روی كندن از زندگی مادی و قدم گذاشتن در جهان معنویت است؛ جهانی كه در مقابل جهان ساخته شده از شهوت و ثروت است. حركتی كه سرشار از شور و عاطفه و احساسات است نه حساب و كتاب این دنیایی.
این حركت عظیم پیام سیاسی وحدت مسلمین به صورت اعم و شیعیان به صورت اخص را هم مخابره می كند و در ابعاد كلان تر دعوتی جهانی به شنیدن پیام حق طلبانه امام حسین (ع) است.
در پژوهشی مردم نگارانه از آیین پیاده روی اربعین، «محسن امین» و «عبداله گیویان» از محبت و هویت در نمایش جهانی اربعین نوشته اند. از منظر آنان آیین‌ های حسینی از مهم‌ ترین و تاثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان است كه از حیث تاسیس، تكوین و كیفیت اجرا عمدتا با زمینه ‌هایی از فرهنگ عامه عجین گشته ‌اند.
این محققان به تفسیر رفتار مشاركت كنندگان اربعین شامل زائران، مروجان و مجریان این آیین پرداخته اند. آنان در این مقاله نشان دادند كه آیین شیعی پیاده روی اربعین در ارتباط تنگاتنگی با سه مفهوم كلان محبت اهل‌ بیت، نمایش جهانی و هویت شیعی قرار دارد.
مضمون «فقط به عشق خود امام حسین آمدیم» مضمونی پرتكرار و با اهمیت در مصاحبه ها با زائرین اربعین بوده است كه نشان محبت خاص شیعیان نسبت به امام حسین است.
نمایش جهانی شیعیان و هویت شیعی با مضامینی چون «آمده ایم صدای شیعه را به جهان برسانیم» بیان می شود. شیعیان علاقه مندند پیام مظلومیت توام با محبت امام حسین (ع) را به جهان مخابره و با تبلیغ ارزش های خود احساس خوشایند بزرگی و قدرتمندی كنند. مهم ترین كاركردآیین پیاده روی نیز، كاركرد «هویت یابی» و پررنگ كردن هویت و موجودیت خود در جهان است.
اربعین به عنوان رد پای حق طلبی در نبرد با باطل در سینه تاریخ همچنان پابرجا خواهند ماند و به قول آیت الله مكارم شیرازی این «عزاداری ها سرمایه بزرگی است كه بسیار می توان از آن استفاده كرد؛ ما به چنین سرمایه ای افتخار می كنیم و معتقدیم باید با تمام وجود از این سرمایه غنی حراست و پاسداری كرد.»
پژوهش**ر.ش**9279
۰ نفر