۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83082475
T T
۰ نفر
شهید فهمیده، الگوی جهاد و ایثار برای دانش آموزان بسیجی

تهران- ایرنا- هشتم آبان سالروز شهادت حسین فهمیده دانش آموز بسیجی است كه در جنگ تحمیلی با رشادت و از خودگذشتگی در جبهه های حق علیه باطل به مبارزه پرداخت. دلاورمردی كه با وجود سن كم با فداكاری در این مسیر قدم گذاشت و ردای شهادت را برتن كرد تا داستان شجاعت او در تاریخ این مرزوبوم برای همیشه جاودان بماند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، هشتم آبان یادآور شهادت رزمنده نوجوان جنگ تحمیلی محمد حسین فهمیده است كه در 1346 خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی در قم چشم به جهان گشود. او نوجوانی خوش برخورد، شجاع، فعال و كوشا بود و به مطالعه علاقه زیادی داشت. وی شیفته امام(ره) بود و با تمام وجود سعی در اجرای فرامین امام راحل داشت. او معتقد بود: «امام هر چه اراده كند، همان را انجام خواهم داد و من تسلیم او هستم.»

پس از حمله رژیم بعث به ایران او همچون بسیاری از نوجوانان و جوانان این مرز وبوم به دفاع از خاك وطن پرداخت. وی در نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی همراه نیروی مقاومت بسیج مردمی به جبهه خرمشهر اعزام شد. از آنجا كه در روزهای نخستین از شركت او در خط مقدم جلوگیری به عمل می آمد. با تلاش‌ فراوان به خط مقدم جبهه اعزام شد. این دانش آموز و رزمنده بسیجی با ایمان و بینش عمیق و استوار خود به نبرد با دشمن متجاوز پرداخت و در نهایت با شهادت خویش درس شجاعت، فداكاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت اسلامی آموخت.

محمد حسین فهمیده در روزهای نخست حضور در جبهه مجروح و به بیمارستان ماهشهر اعزام شد. پس از بهبودی به میدان نبرد بازگشت و بار دیگر با مخالفت فرماندهان روبرو شد اما با اصرار به خط مقدم رفت و در برابر حمله‌های دشمن بعثی ایستادگی كرد. مدتی بعد در جریان یورش نیروهای اشغالگر برای تصرف خرمشهر، سنگر حسین فهمیده و همرزمانش به محاصره دشمنان درمی آمد كه به زخمی شدن چندتن از دوستان وی منجر شد. در این هنگام او با وجود حضور شمار زیاد نیروهای دشمن، رزمندگان زخمی شده را به پشت خط برد تا آنكه در هنگام بازگشت به جایگاه قبلی خود متوجه شد كه پنج تانك عراقی به طرف رزمندگان ایرانی هجوم آورده اند و در صدد محاصره آنان هستند. در این زمان این بزرگمرد با بستن شماری نارنجك به كمر خود به طرف تانك ها حركت و با استفاده از آنها تانك را منفجر كرد و اینگونه با اهدای جان خویش در هشتم آبان 1359 خورشیدی با صلابت تمام و ایستادگی در برابر دشمن به شهادت رسید.

امام خمینی(ره) پس از شهادت حسین فهمیده از این نوجوان 13 ساله به عنوان رهبر یاد فرمودند و گفتند: «رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است كه با قلب كوچك خود، كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، خود را زیر تانك دشمن انداخت و آن را منهدم و خود نیز شربت شهادت نوشید.» همچنین آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری نیز درباره شهید فهمیده فرمودند: «زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش آموز بسیجی، شهید فهمیده از اصالت های دفاع مقدس می باشد.»

به همین مناسبت روز هشتم آبان «روز دانش‌آموز و روز بسیج دانش‌آموزی» نام گرفت و سازمانی به همین نام زیر نظر بسیج مستضعفین تشكیل‌ شد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز شهادت محمد حسین فهمیده و روز بسیج دانش آموزی به گفت وگو با «مجتبی ندافیان» مسوول مركز حركت های جهادی سازمان بسیج دانش آموزی كشور پرداخت.

** طرح های جهادی در جهت هویت بخشی دانش آموزان
ندافیان در پاسخ به این پرسش كه طرح های جهادی برای دانش آموزان چه اثرات مثبتی دارد، گفت: اردوها و فعالیت های گروهی در قالب طرح های مختلف می تواند به هویت بخشی دانش آموزان كمك كند و آنها را در پذیرش مسوولیت های اجتماعی یاری رساند. این طرح ها بیشتر در قالب بهسازی و مرمت سازی مدارس است كه دانش آموزان در طول تابستان به آن می پردازند. دانش آموزان داوطلب و بسیجی با شركت در اردوهای جهادی در نوروز و تابستان به در روستاهای كم برخوردار از امكانات در خدمات رسانی می روند و در این مناطق به فعالیت می پردازند.

كار جهادی یك خودسازی برای فرد و یك دگرسازی تازه برای روستاهای مختلف است. اعزام دانش آموزان به روستاها یك مدل تربیتی و برنامه ای خاص و ویژه ای دارد كه آنها به همراه یك مربی، روحانی و مبلغ به محل مورد نظر می روند تا بدین وسیله در این اردوها روحیه جهادی، فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد را فرا بگیرند. گروه های جهادی به نام «شهدای دانش آموز» شناخته می شود كه در آن دانش آموزان سبك و سیره شهدا را همزمان با كار جهادی آموزش می بینند.

** رویكرد تربیتی و انقلابی
وی با بیان اینكه هدف از تربیت دانش آموزان بسیجی، ایجاد رویكرد تربیتی و انقلابی است، اظهار داشت: بسیج دانش آموزی یك رویكرد تحولی در سیاست ها و برنامه های خودش دارد. در واقع راهبردی به نام دانش آموز محور انتخاب شده است تا آنان عهده دار مسوولیت های خود در مدرسه باشند و بتوانند با كارها و فعالیت ها نقش موثری میان همسالان ایفا كنند. در اصل راهبرد این است كه مسوول بسیج مدرسه خودِ دانش آموز باشد و بتواند با نگاه تربیتی و به عنوان یكی از نیروهای مومن و متعهد، مدرسه ای انقلابی را به وجود آورد.

دانش آموز بسیجی در طول ساعت هایی كه در مدرسه حضور دارد، همسالان خودش را جذب بسیج می كند و یك تشكل انسجام یافته را تشكیل می دهد تا كارهای خوب و نظام یافته شكل بگیرد. «طرح هجرت» از جمله مواردی به شمار می رود كه در آن دانش آموز بسیجی با همكاری آموزش و پرورش و مدیران مدارس به زیرسازی، مرمت و بازسازی مدرسه خود می پردازد و برای شروع سال تحصیلی آماده می شود كه در همین زمان فرهنگ ایثار نیز در وجود آنها شكل می گیرد.

** تامین اردوهای جهادی بسیج دانش آموزی
ندافیان در ارتباط با اردوهای راهیان نور دانش آموزی، توضیح داد: فعالیت‌های مربوط به اردوهای راهیان نور دانش آموزی در قرارگاه امام حسن عسگری(ع) شكل می‌گیرد كه فرمانده آن را جانشین سازمان بسیج مستضعفان و جانشینی آن با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دبیر آن رییس سازمان بسیج دانش‌آموزی است و تمامی فرایندها در این قرارگاه مورد بحث قرار می‌گیرد و به استان ها ابلاغ می‌شود. هر مدرسه یك كاروان دارد كه در هر كاروانی یك راوی و روحانی حضور دارند كه فرآیند تربیت بر عهده آنهاست. پلیس یار از میان دانش‌آموزان مدرسه انتخاب می شود و با فراگیری آموزش‌های لازم پیش از اعزام كاروان به وسیله راهور استان می آموزد. همچنین تامین ایمنی اردوهای راهیان نور مورد تاكید سپاه و آموزش و پرورش است.

ایمنی وسایل حمل ونقل راهیان نور به وسیله راهور تایید می شود و پیش از اعزام چك لیست‌ها باید تكمیل شوند. همچنین تمام اتوبوس‌ها به سامانه مركزی در شركت حمل و نقل متصل هستند كه در هنگام حركت رصد می‌شوند. كار تربیتی در اردوهای راهیان نور برعهده روحانیان و راوی‌ها است و تمام كاروان‌ها یك شب از رزمایش را شبانه برگزار می‌كنند كه این رزمایش روایتی تئاترگونه از یكی از عملیات‌ها به شمار می رود و هدف این است كه دانش‌آموزان با گوشه‌ای از ایثار و فرآیند جنگ تحمیلی آشنا شوند. باید دانست حمایت های مالی مستمر می تواند یك كار فرهنگی، تربیتی و مطمنی را در این اردوها فراهم آورد.

پژوهشم**9117**2002**9131
۰ نفر