۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 83082580
T T
۰ نفر
هزينه ساخت در بافت فرسوده متري 500 هزار تومان كاهش مي يابد

تهران- ايرنا- عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري گفت: مجموع تخفيف هاي مديريت شهري و تشويق هاي دولتي، هزينه ساخت در بافت هاي فرسوده را به ازاي هر مترمربع معادل 500 هزار تومان براي توسعه گران و سازندگان مسكن كاهش مي دهد.

به گزارش ايرنا از شركت بازآفريني شهري، « مجيد روستا » افزود: بدون در نظر گرفتن تسهيلات 50 ميليون توماني نوسازي مسكن در بافت هاي فرسوده شهري، هزينه ساخت هر مترمربع در اين بافت ها 500 هزار تومان نسبت به بافت هاي مسكوني معمولي كمتر است.
وي با بيان اينكه اولويت دولت در بافت هاي فرسوده، نوسازي و بهسازي اين محلات است، گفت: دستگاه‌هاي مديريت شهري سهم خواهي از منابع بازآفريني شهري را بايد كنار بگذارند و به دنبال منافع عمومي باشند.
اين عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري اظهارداشت: دولت در بين كنشگران، نقش تسهيل گري و حمايت از توسعه گران و سازندگان مسكن در بافت هاي فرسوده را دارد و ساخت مدرسه، درمانگاه، راه اندازي شبكه آب و فاضلاب به سود همه دستگاه هاي اجرايي است.
روستا افزود: اگر منابعي به يك شهر و محله اختصاص داده مي شود، دستگاه هاي مديريت شهري بايد سهم خواهي دستگاهي را كنار بگذارند و همه به يك جمع بندي در تشخيص اولويت ها و نيازهاي شهري برسند.
عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري ايران با اشاره به اينكه يكي از اهداف بازآفريني در حوزه مسكن اين است كه ريزدانگي از بين برود، گفت: ساكنان خانه هاي ويلايي با متراژ پايين بايد با مشاركت يكديگر اقدام به تجميع و ايجاد ساختمان هاي جديد با كيفيت تر و مقاوم تر كنند.
روستا تاكيد كرد: ساخت ساختمان هاي جديد بدون توجه به نيازهاي ساكنين، افراد را با مشكلاتي مواجه مي كند كه حتي امور مهم زندگي آنها نيز دچار اختلال مي شود، بنابراين دفاتري به عنوان تسهيلگر در شهرداري و سازمان نوسازي شهر تهران ايجاد شده است. در حال حاضر 59 دفتر در محله هاي داراي اولويت راه اندازي شده تا عدم تمايل مالكان براي تجميع را بررسي و راهكارهاي تحقق آن را پيدا كنند.
عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري ايران با اشاره به وجود 2 هزار و 700 محله فرسوده در كشور و جمعيت بالغ بر 19 ميليون نفري در 140 هزار هكتار بافت فرسوده و ناكارآمد، تصريح كرد: ساماندهي همزمان اين محلات به دليل وسعت و محدوديت منابع به هيچ وجه امكان پذير نيست.
وي اضافه كرد: اما قرار بر اين است كه طبق برنامه زمان بندي شده، دولت سالانه 270 محله را بازآفريني كند و ابعاد بازآفريني را كه شامل خدمات كالبدي، اجتماعي و اقتصاي هم زمان در اين محلات است، پيش ببرد. بنابراين پيش بيني مي شود در زمان اجراي برنامه هاي ششم و هفتم توسعه، بازآفريني 2 هزار و 700 محله در مدت10 سال انجام شود.
روستا اظهارداشت: بر اساس مصوبه دولت، در شهر تهران تسهيلات 50 ميليون توماني در قالب تسهيلات نوسازي مسكن به مردم اعطا مي شود؛ همچنين مقرر شده 30 درصد منابع شهرداري ها و 70 درصد منابع دستگاه هاي دولتي صرف توسعه خدمات زيرساختي در محدوده هاي هدف شود.
وي افزود: همچنين وزارت نيرو موظف شده ساليانه تا سقف 350 ميليارد تومان تقسيط و تخفيف در حق انشعابات و شهرداري ها معافيت پايان كار و پروانه ساختماني را در دستور كار خود قرار دهند و بناست هزينه هاي غيرساختماني مانند نظام مهندسي و بيمه تامين اجتماعي و... رايگان باشد.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر يكي از سياست هاي برنامه ملي بازآفريني شهري پايدار، تضمين امنيت سكونت در محدوده سكونتگاه هاي غيررسمي است به همين دليل به دنبال اين هستيم كه سند مالكيت را تعيين تكليف كرده تا مردم بتوانند با استفاده از تسهيلات و يارانه هاي دولتي و با مشاركت يكديگر مسكن خود را در اين بافت ها نوسازي كنند.
به گزارش ايرنا، پيش از اين معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: دخالت دولت در بافت فرسوده محلات، خيانت به آن محله محسوب مي‌شود؛ به جاي آن بايد در اجراي برنامه بازآفريني شهري نقش حمايتي داشت.
هوشنگ عشايري اضافه كرد: بايد نهادهاي تسهيلگر با حضور ميان مردم و اطلاع از نيازهاي آنان برنامه بازآفريني محله را تهيه كنند و به ستاد بازآفريني شهر خود تحويل دهند. ستاد نيز برنامه را مطالعه و پس از تعيين وظايف دستگاه‌هاي ذيربط، پروژه‌هاي اولويت‌دار را به آنها واگذار مي كند.
بهمن ‌ماه پارسال پس از صدور فرمان اجرايي رييس‌جمهوري قرار شد طرح بازآفريني شهري با اعتبار ساليانه 25 هزار ميليارد تومان (10 هزار ميليارد تومان از سوي بخش خصوصي، هشت هزار ميليارد تومان سهم دولت و هفت هزار ميليارد تومان از طرف شهرداري) در سراسر كشور عملياتي شود.
دهم خردادماه امسال آيين‌نامه اجرايي برنامه بازآفريني شهري تدوين و به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ شد و زمين هاي دولتي براي اجراي اين برنامه اختصاص يافت و نهادهاي جديد تسهيلگر و توسعه‌گر وارد برنامه اجرايي شدند.
19 دستگاه اجرايي به همراه شهرداري ها در طرح بازآفريني شهري با محور محله و مشاركت هاي مردمي نقش آفريني مي كنند.
2 هزار و 700 محله در كشور جزو بافت هاي فرسوده شهري قرار دارد كه هر سال 270 محله، بازآفريني و 100 هزار واحد مسكوني نوسازي خواهد شد.
اقتصام**1108**2022