۷ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۱۲
کد خبر: 83083114
T T
۰ نفر
هشدار سازمان جهاني بهداشت در مورد مرگ كودكان در هواي آلوده

تهران - ايرنا - سازمان جهاني بهداشت روز دوشنبه هشدار داد كه هر ساله حدود 600 هزار كودك زير 15 سال بر اثر قرار گرفتن در معرض هواي آلوده و سمي جان مي بازند.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاري فرانسه از ژنو، آمار و ارقام منتشره از سوي اين نهاد ملل متحد حاكي است كه هر سال 93 درصد از كودكان زير 15 سال شامل 630 ميليون كودك زير 5 سال سن، هواي به شدت آلوده را استنشاق مي كنند.
در گزارش سازمان جهاني بهداشت آمده است تنها در سال 2016 حدود 600 هزار كودك به دليل عفونت هاي تنفسي ناشي از آلودگي هوا جان خود را از دست دادند.
«تدروس آدهانوم» رئيس سازمان جهاني بهداشت در اين خصوص گفت: هواي آلوده، ميليون ها كودك را مسموم و زندگي شان را نابود مي كند.
مقام مزبور افزود: هر كودك بايد قادر به تنفس هواي تميز باشد تا امكان رشد وي و شكوفايي كامل استعدادهايش فراهم شود.
براساس آمار سازمان جهاني بهداشت، بيش از 9 نفر از هر 10 نفر روي كره خاكي هواي به شدت سمي را استنشاق مي كنند كه اين مساله باعث شده است هر ساله حدود هفت ميليون نفر مرگي زودهنگام داشته باشند.
همچنين در اين گزارش آمده است كه آلودگي هوا به طور خاصي براي كودكان خطرناك است و تقريبا يك مرگ از هر 10 مرگ ناشي از اين مساله به كودكان زير پنج سال در سراسر جهان اختصاص دارد. در اين ميان، كودكان كشورهاي فقيرتر با خطر بيشتري مواجه هستند.
سازمان جهاني بهداشت گزارش داد كه در مجموع، آلودگي هواي ناشي از آشپزي و آلودگي هاي فضاي باز، بيش از نيمي از همه موارد عفونت هاي تنفسي در كودكان در كشورهايي با درآمد پايين و متوسط را موجب مي شود.
اين گزارش در آستانه كنفرانس جهاني سازمان جهاني بهداشت در مورد سلامت و آلودگي هوا منتشر شد و نشان داد زماني كه زنان باردار در معرض هواي آلوده قرار مي گيرند، احتمال زايمان زودرس در آنها و به دنيا آوردن كودكان كم وزن افزايش مي يابد.
از آنجا كه كودكان سريع تر از بزرگسالان نفس مي كشند، در برابر آثار آلودگي هوا آسيب پذيرتر هستند؛ از اين رو مواد آلاينده بيشتري را در زماني كه جسم و مغزشان هنوز در حال رشد است، جذب مي كنند.
سازمان جهاني بهداشت يادآور شد كه آلودگي هوا ممكن است بر رشد كودكان و توانايي يادگيري شان تاثير گذارد و موجب ابتلا كودكان به آسم و سرطان دوران كودكي شود.
همچنين كودكاني كه در معرض سطوح بالايي از آلودگي هوا هستند، ممكن است در آينده در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري هاي مزمني چون بيماري هاي قلبي - عروقي باشند.
سازمان جهاني بهداشت در گزارش خود خواستار روي آوردن به روش هاي آشپزي پاكيزه، استفاده از سوخت هاي گرمايشي، ترويج حمل و نقل پاك تر، انتشار كمتر گازهاي گلخانه اي و مديريت بهتر ضايعات شد.
شبك**اروپام**9109**1708