رادیو بین المللی فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد: مدیران سازمان های مردم نهاد "دفاع از حقوق کودکان در جهان فرانسه"( یونیسف فرانس)، سازمان جهانی برای حفاظت از محیط زیست فرانسه(WWF France )، "صلح سبز" فرانسه (Greenpeace France) و شبکه ای شامل بیش از 20 انجمن فعال در زمینه اقلیمی در نامه سرگشاده ای که در تارنمای رادیو "فرانس اینفو" منتشر شده، دولت فرانسه را به دلیل سابقه ضعیف در زمینه مقابله با آلودگی هوا مورد سرزنش قرار داده و بر ضرورت اقدام فوری در این چارچوب تاکید کردند.
نتایج مطالعات علمی نشان می دهد که آلودگی هوا به طور کلی عواقب جدی بر سلامتی افراد به ویژه کودکان دارد؛ آسم، آلرژی، مشکلات پوستی، مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن، دیابت ، چاقی و افسردگی مواردی از این قبیل هستند.
در یک سطح ملی، این سازمان ها گفته اند وابستگی فرانسه به استفاده از خودرو باید محدود شود. برای مصرف کنندگان عادی و کم درآمد باید انگیزه مالی کمتری برای خرید وسایط نقلیه آلاینده فراهم و در مقابل بودجه عمومی بیشتری برای توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه در مقیاس بزرگتر اختصاص داده شود.
در سراسر فرانسه، بخش حمل و نقل، مسوول 57 درصد انتشار دی اکسید نیتروژن و 15 درصد ذرات کوچک است که به طور عمده به دلیل تعداد زیاد خودروهای دیزلی است.
در پاریس، 27 درصد موسسه ها اعم از مدارس، مراکز مراقبت روزانه و نیز بیمارستان ها که پذیرای افرادی حساس به آلودگی هوا هستند، مرتبا" از حیث سطح آلودگی توصیه شده اروپا در معرض دید قرار دارند.
در مارسی به عنوان نمونه، یک دوم مدارس این شهر تحت تاثیر هوای ناامن از نظر سطح آلودگی قرار دارند.
رادیو بین المللی فرانسه افزود: از حیث توجه به روز ملی کیفیت هوا، سالن اجتماعات شهرداری پاریس روز گذشته(سه شنبه) یک نقشه آنلاین راه اندازی کرد که میزان آلودگی هوا در سطح این شهر را در زمان های مختلف نشان می دهد.
حدود 400 وسیله نقلیه مجهز به سنسور به طور شبانه روزی اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند. آلودگی هوا در بیشتر شهرهای فرانسه به معظلی جدی برای مردم و دولت این کشور تبدیل شده است.
دو هفته پیش، شورای شهر پاریس با هدف مقابله و کاهش آلودگی هوا، پروژه استفاده رایگان از وسایل حمل ونقل شهری را در پایتخت فرانسه به اجرا درآورد؛ از روز اول سپتامبر، استفاده از خدمات حمل و نقل شهری برای تمام کودکان زیر ۱۱ سال، شهروندان سالخورده ای که ماهانه کمتر از دو هزار دلار درآمد دارند و جوانان زیر ۲۰ سالِ دارای معلولیت رایگان شده است.
رایگان سازی خدمات حمل و نقل شهری در پاریس، اجرای مجدد پروژه ای بود که یک سال پیش در شهر دانکرک به اجرا گذاشته شد.
براساس اطلاعاتی که چندی پیش «د لوکال» (thelocal) رسانه محلی در فرانسه منتشر کرد، آلودگی هوا سالانه دست کم 48 هزار شهروند فرانسوی را به کام مرگ می کشاند.
همچنین دو ماه پیش، دادگاه اداری مونترو در نزدیکی پاریس، دولت این کشور را به دلیل اهمال در برابر آلودگی هوا مقصر شناخت؛ یک مادر 50 ساله و دختر وی که در نزدیکی یکی از اتوبان های منطقه سن اوئن در حومه پاریس زندگی می کردند، از دولت فرانسه به دلیل ابتلا به مسائل تنفسی ناشی از آلودگی هوا شکایت کردند.
دادگاه، دولت فرانسه را در بروز بیماری این دو نفر مقصر شناخت و در حکم خود اعلام کرد که تمهیدات به کار گرفته شده از سوی دولت برای مقابله با آلودگی هوا در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ با وظایف قانونی و به ویژه مقررات آیین نامههای اروپایی همخوانی نداشته است.
منطقه ایل دو فرانس که پاریس مرکز آن است، یکی از آلوده ترین مناطق فرانسه به شمار میرود.
در سال 2017 نیز تعدادی از مردم فرانسه تصمیم گرفتند از دولت این کشور به دلیل افزایش نرخ آلودگی شکایت کنند؛ آنها معتقدند اقدام هایی که تا کنون توسط دولت انجام گرفته جوابگوی میزان آلودگی هوا نبوده و دولت به اندازه کافی برای مبارزه و حل مشکل آلودگی هوای پایتخت تلاش نکرده است.
سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده که از هر چهار کودک در فرانسه، سه کودک هوای سمی تنفس می کنند.
در حالی که فرانسه پنجمین سالروز ملی کیفیت هوا را جشن می گیرد، شاخه های فرانسوی تعدادی از سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در این کشور خواستار اقدام های فوری دولت در خصوص انتشار سوخت دیزلی هستند.
1071
نظر شما