۸ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۴
کد خبر: 83083299
T T
۰ نفر

اربعين، چهلمين سكانس لبيك گويي كردستاني ها

۸ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۴
کد خبر: 83083299
اربعين، چهلمين سكانس لبيك گويي كردستاني ها

سنندج - ايرنا - مردان و زنان شيعه و سني كردستاني كارگردانان، نويسندگان، تهيه كنندگان و بازيگران بزرگترين نمايش وحدت آفرين عزاي حسيني هستند كه 39 سكانس گذشته را با نواي لبيك يا حسين اجرا كردند و امروز در چهلمين سكانس اين نمايش به سوگ جاماندن از عظيم ترين اجتماع مسلمانان جهان در كربلا نشسته اند.

به گزارش ايرنا، كردستان سرزمين رودهاي خروشان، كوه هاي صعب العبور و مردان و زنان زاگرس صفتي است كه هر ساله چهل روز در سوگ امام حسين(ع) تارهاي سياه شب را به پودهاي سپيد روز مي بافند و چون ني ناله كنان از جدايي ها شكايت ها مي كنند.
هدف اين گزارش توصيف حال و هوايي روز اربعين نيست چه بسا پا را قدمي فراتر گذاشته تا براي خواندگانش از اهميت پياده روي اربعين در جهان اسلام بگويد و بازگو كند حال كردستاني هايي كه از اين اجتماع عظيم در كربلا همزمان با چهلمين روز عزاي حسيني جا مانده اند.
در اهميت اين پياده روي همين بس كه رهبر معظم انقلاب فرموده اند: ايام اربعين است و خوشا به حال آن كساني كه در حال پياده‌روي هستند يا پياده‌روي خواهند كرد و به زيارت اربعين خواهند رسيد و آن زيارت خوش مضمونِ روز اربعين را إن‌شاءالله خطاب به حضرت خواهند خواند؛ ما هم اينجا با شوق و با حسرت نگاه مي كنيم به اين گام هايي كه هزاران گام در راه است و دل مشتاق و من حيران / كه ره چون مي توانم يافتن سوي درون من هم.
مورد ديگري كه جا دارد در اينجا به آن اشاره شود حال آنهايي است كه از اين اجتماع عظيم در كربلا جا مانده اند و براي آرامش دل خود يا مشغول خدمتگذاري به زائران در موكب ها هستند يا تا روز گذشته در حال آماده كردن كوچه ها و خيابان ها براي برپايي آيين هاي عزاداري بودند و امروز در نقاط مختلف اين استان عزادار حسين (ع) هستند.
به راستي جا مانده اند اما چه زيباست اين جاماندن كه در آن دل معشوق بجا مانده از كربلا، حرمي براي امام حسين (ع) در دلش ساخته و هر لحظه سري مي زند و لبيك گويان اشك هايش را روانه كربلا مي كند تا شايد هم آغوش اشك هاي مريدان ان حضرت در كربلاي معلا شود.
چه بهتر اين عاشق دل سوخته دلش را زير پاي زائراني پهن كند كه مي خواهند پاي پياده به كربلا عظيمت كنند و قطره اي از درياي خروشان عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) در روز اربعين باشند.
عاشقان و دلسوختان ثارالله كه در كردستان ساكن هستند امسال براي سومين سال متوالي با برپايي هشت موكب در داخل استان و چهار موكب در كربلاي معلا در خدمت زائران پياده روي اربعين هستند و در آنها حدود 400 جوان از اهل تسنن و تشيع عاشقانه دل را زير پاي اين زائران پهن كرده اند.
يكي از اين موكب ها به نام انصارالرسول (ص) در كامياران به عنوان تنها شهرستان اين استان كه 50 درصد آن اهل تشيع و 50 درصد اهل تسنن است، بر پا شده و 12 نفر از جوانان اهل تشيع و تسنن در آن مشغول خدمتگذاري به زائران اربعين هستند.
حشمت با حدود 35 سال سن خود را از عاشقان اهل سنت اهل بيت (ع) معرفي مي كند و مي گويد: عاشق كه باشي فرقي نمي كند شيعه باشي يا سني، مسلمان باشي يا كافر، بلكه همان عشق براي راهي شدن به كربلا با پاي پياده كافي است.
او اهل دل است و در وصف امام حسين(ع) مي گويد: بشنو از ني چون حكايت مي كند - از جدايي ها شكايت ها مي كند/ سينه خواهم شرحه شرحه از فراق - تا بگويم شرح درد اشتياق.
چشمانش پر از اشك مي شود وقتي به او مي گويم تو مگر اهل سنت نيستي؟ و در جواب اضافه مي كند: همه افتخار زندگيم اين است كه اهل سنتم و سرا پايم سرشار از عشق به امام حسين(ع) است.
در ادامه با اشاره به اينكه در كنار برادران شيعه خادمي زوار امام حسين (ع) را كردن نشانه شكست دشمنان اسلام است، گفت: وحدت يعني براي زائران امام حسين (ع) چاي مي ريزم و برادر ديني ام كه اهل تشيع است از آنان پذيرايي مي كند.
خود را از جمله جاماندگان پياده روي اربعين مي داند و دعا مي كند سال بعد امام حسين(ع) خادمي او را در كربلا قبول كند، مي گويد كاش الان دوشادوش عاشقان در مسير 85 كيلومتري نجف اشرف به كربلاي معلا مشغول پياده روي بودم.
پيام محمدي كه از خادمان اهل تشيع اين موكب است در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: در طول تمام مدتي كه در موكب مشغول خدمت رساني هستم خودم را در حرم و در حال رازو نياز با مولايم تصور مي كنم.
وي با بيان اينكه در اين ايام عشق و ارادت جوانان اهل سنت به اهل بيت(ع) كه در اين موكب مشغول كار هستند او را وادار به تحسين آنها كرده است، افزود: تنها چيزي كه اين چند روز ميان ما پررنگ تر از هر چيزي خودنمايي كرده وحدت و همدلي است.
محمدي جاماندگان از پياده روي اربعين را به تشنه ماندگان كنار چشمه توصيف كرد و اظهار داشت: براي رفع آتش اين تشنگي خادمي زائران ابا عبدالله (ع) تنها راهي بود كه يافتم.
اربعين خود به تنهايي حركت عظيمي است براي نمايانگر اتحاد و همبستگي مسلمين، اما موكب هاي استان كردستان كه مزين به حضور برادران ديني اهل تسنن و تشيع شده خود نقطه قوتي بر پياده روي اربعين است به طوري كه نماينده ولي فقيه در كردستان در اين ارتباط معتقد است: اربعين حسيني نماد اتحاد در برابر ظالم است.
آيت‌الله سيدمحمد حسيني‌ شاهرودي افزود: كساني كه در راستاي برگزاري اين حركت بزرگ تلاش و فعاليت مي‌كنند شايسته تقدير هستند و يقين داريم در روز محشر امام حسين (ع) به دادشان خواهد رسيد.
وي گفت: رسيدگي به زائران اربعين حسيني استان‌هاي مختلف كه از كردستان عبور مي‌كنند اجر عظيمي دارد و بايد خود را لايق اين خدمت بدانيم كه سهمي در اين حركت عظيم داشته باشيم.
آيت الله حسيني ‌شاهرودي تاكيد كرد: امروز حركت عظيم اربعين وجهه جهاني پيدا كرده و افراد زيادي از سراسر دنيا در آن حضور پيدا مي‌كنند و هر سال به آمار زائران اين مراسم معنوي افزوده مي‌شود.
نماينده ولي فقيه در كردستان با اشاره به اينكه حماسه زيارت اربعين در تاريخ اسلام مطرح بوده است، گفت: اربعين حسيني مانوري از جبهه حق در مقابل باطل است و پياده روي اربعين بزرگترين مانور قدرت جهان اسلام است كه هر سال با حضور مشتقان زيادي برگزار مي‌شود.
وي يادآور شد: راهپيمايي اربعين يك نقطه قوت براي مكتب مسلمانان محسوب مي‌شود و نشانگر اين است كه ارادت به اهل بيت (ع) مختص يك قوم و يا كشور خاصي نبوده و روز به روز بيشتر و بيشتر در جهان رونق پيدا مي‌كند.
آيت الله حسيني شاهرودي اضافه كرد: اين حركت عظيم مردمي در امنيت كشور موثر است و روحيه حسيني و احساس برادري كه بدينوسيله حاكم مي شود باعث لرزش و وحشت دشمنان مي شود.
وي با بيان اينكه اين حركت نمايش وحدت اسلامي در جهان است، اظهار داشت: 20 تا 30 ميليون نفر به عشق امام حسين(ع) در اين پياده روي شركت مي كنند و اين حركت دشمنان را بر آن داشته تا اين وحدت را بشكنند.
نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري در خصوص ارادت اهل سنت نسبت به اهل بيت(ع) گفت: امام شافعي (رض) در خصوص عزاداري براي امام حسين (ع) اشعار زيادي سروده‌اند و حتي بيان مي‌كند كه عزاي امام حسين (ع) پيرم كرد.
مديركل حج و زيارت ‌كردستان گفت: طي سال جاري ‌سعادت پياده‌روي اربعين نصيب حدود پنج هزار نفر از مردم اين استان شده است.
هاشم ناظمي‌جلال با اشاره به اينكه اين استان در ايام اربعين 12 موكب در نقاط مختلف استان و خارج از استان برپا كرده است، افزود: هشت مورد از موكب ها در شهرهاي سنندج، سقز، بيجار، كامياران و سريش‌آباد برپا شده كه تا 2 روز بعد از اربعين نيز فعاليت مي كنند.
رئيس ستاد عتبات عاليات استان كردستان هم در اين ارتباط به برپايي چهار موكب در كربلاي معلي اشاره و اظهار داشت: در 12 موكب استان كردستان پذيرايي روزانه از 20 هزار و اسكان موقت 10 هزار زائر انجام شده است.
حجت الاسلام محمد سادات تامين هزينه اين موكب ها را از محل نذورات و كمك هاي مردمي اعلام و تاكيد كرد: روزانه حدود 10 هزار زائر از خدمات موكب هاي اين استان در مسير راهپيمايي اربعين حسيني بهره مند مي شوند.
علاوه بر برپايي موكب ها، برگزاري 240 مراسم ويژه اربعين حسيني در سطح استان و راه اندازي ايستگاه هاي صلواتي مختلف در مسير عبور زائران اربعين حسيني تدارك ديده شده است.
مراسم دسته روي و سينه زني در 24 هيات مذهبي برگزار مي شود و 120 مراسم روضه خانگي از ديگر برنامه هاي ايام اربعين حسيني در استان كردستان است.
از ديگر برنامه هاي اين ايام در كردستان مي توان به سخنراني، مداحي، برگزاري دعاي توسل در مساجد، حسينيه ها و تكايا اشاره كرد.
و در پايان چه مي توان گفت جز اينكه «اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست»
گزارش: ژاله گرگاني
7349/9102