۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83084098
T T
۰ نفر
سهم توليدات تئاتر از مضامين مذهبي، قطره‌اي از درياست

تهران- ايرنا- نمايشنامه‌نويس و كارگردان شناخته شده كشورمان با اشاره به تنيده شدن مفاهيم ديني و مذهبي در تار و پود زندگي فرد فرد ايرانيان، تاكيد كرد: متاسفانه در اين ميان سهم توليد هنرمندان تئاتر كشورمان در بهره بردن از مضامين مذهبي، قطره اي از درياست.

امير دژاكام روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، توجه به تئاتر ديني را يكي از مهمترين شيوه هاي توليد آثار نمايشي در بين هنرمندان كشورمان دانست و گفت: به دليل سياست‌هاي مختلف مديريتي و به ويژه برخي سخت‌گيري‌ها و خطوط قرمز، بسياري از هنرمندان تئاتر در مواجهه با مفاهيم ديني براي توليد آثار نمايشي، يا سمت كليشه ها حركت مي كنند و يا به سبب همان سخت‌گيري‌ها قيد حضور و فعاليت در تئاتر ديني را مي زنند.
كارگردان نمايش‌هاي «با دهاني پر از سيب» و «روياهاي خليج فارس» ادامه داد: مخاطبان در عصر حاضر، به دليل نگاه، بينش، آگاهي و دانش گسترده خود از مفاهيم موجود و درك متفاوتي كه نسبت به زندگي دارند نيازمند تنوع و نگاه‌هاي متفاوت به آثار هنري هستند.
وي افزود: درست بر همين اساس است كه با وجود مضامين بسيار گسترده در مباني مذهبي كشورمان، شاهد تكرار آثار تئاتري با رويكرد و مفاهيم ديني در خيل توليدات اين گونه نمايشي هستيم و به همين سبب مي‌توان ادعا كرد كه از درياي مفاهيم مذهبي، هنرمندان تئاتر ما تنها به قطره اي براي ارايه به مخاطب اكتفا كردند.
كارگردان نمايش‌هاي «پرده‌هاي نيلگون» و «باران» با تاكيد بر اين مساله كه تئاتر ديني يكي از مهمترين بسترهاي انتقال ارزش‌ها و مفاهيم ملي و معنوي در فرهنگ هر جامعه اي به شمار مي‌رود، تاكيد كرد: در اين نكته شكي وجود ندارد كه مخاطبان براي دريافت مضامين مختلف به شكل بالفعل همواره آماده پذيرش مسايل هستند؛ اما براي تبديل اين ظرفيت بالفعل به نگاه بالقوه نيازمند خلاقيت، جسارت و در نهايت توليد اثري با كيفيت و خارج از كليشه‌هاي مرسوم و آشنا براي مخاطبان هستيم.
وي ادامه داد: خوشبختانه با پيروزي انقلاب اسلامي در طي 40 سال اخير شاهد رشد بسيار مطلوبي در زمينه نگاه هنرمندان شاخه‌هاي مختلف از جمله فعالان حوزه تئاتر به مفاهيم ديني در خلق آثارشان هستيم؛ اما اگر بخواهيم توليد آثار نمايشي ديني را با نقطه ايده‌آل و هدفي كه مدنظر هنرمندان و مسئولان به شكل توأمان قرار دارد با شكل آثار توليدي و ارائه آنها به مخاطبان بسنجيم، بايد بگوييم كه هنوز با آن نگاه ايده آل فاصله زيادي داريم.
به گفته كارگردان نمايش‌هاي «پسر كارون» و «مرد نيك»، يكي از اصلي‌ترين دلايل در ايجاد اين فاصله، عدم تطبيق متون و نمايشنامه‌هاي توليد شده در عرصه تئاتر ديني به عنوان نخستين سنگ بناي توليد يك اثر نمايشي است. در حقيقت نمايشنامه نويسان و هنرمندان اين عرصه از يك سو به دليل ضعف در مقوله پژوهش و مطالعه و تحقيق در منابع موجود و از سوي ديگر خطوط قرمز و برخي سختگيري هايي كه در ارايه مفاهيم مذهبي از سوي مسئولان وجود دارد كمتر به سمت توليد تئاترهاي خلاقانه با مفاهيم مذهبي حركت كردند. به دليل همين نگاه مبتني بر كليشه است كه مخاطبان در ارتباط گيري با اين گونه نمايشي همواره با آسيب هايي مواجه هستند
دژاكام با بيان آنكه مانند بسياري از هنرمندان تئاتر با نگاه مناسبتي به توليد هرگونه اثر نمايشي مبتني بر مفاهيم ملي و مذهبي مخالف هستم، افزود: داشتن نگاه مناسبتي در حقيقت مهمترين چشم اسفنديار توليد آثار هنري در كشور به شمار مي رود؛ چرا كه به محض مواجهه مخاطب با مفهوم نگاه مناسبتي در توليد آثار هنري از جمله تئاتر، ذهن او به سمت كليشه هاي موجود در شكل گيري اين دست از آثار حركت مي كند. در حقيقت اين رفتار در همان گام نخست به نوعي انقطاع ميان مخاطب و هنرمند منتج مي شود. اما اگر در جريان توليد آثار تئاتر ديني در كشورمان نگاهي خلاقانه با چاشني استمرار وجود داشته باشد، شكي وجود ندارد كه مخاطبان از اين دست آثار نيز مانند ساير گونه‌هاي نمايشي استقبال گسترده‌تري خواهند داشت.
فراهنگ**9266** 9053
۰ نفر