۹ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۳۴
کد خبر: 83085021
T T
۰ نفر

آمریكا خواستار آتش بس فوری در یمن شد

۹ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۳۴
کد خبر: 83085021
آمریكا خواستار آتش بس فوری در یمن شد

تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه آمریكا روز چهارشنبه بار دیگر خواستار آتش بس فوری در یمن و از سرگیری مذاكرات صلح در این كشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «رابرت پالادینو» معاون سخنگوی این وزارتخانه از نیروهای جنبش انصارالله و كشورهای امارات و عربستان سعودی خواست كه حملات خود را متوقف كنند.
وی گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم كه اكنون زمانی مناسب برای پیشبرد مذاكرات صلح است.
رویترز می‌نویسد كه اشاره وی به گفت وگوهای زیر نظر سازمان ملل متحد است كه از ماه سپتامبر (شهریور) متوقف شده بود.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در شرایطی است كه «جیمز متیس» وزیر دفاع این كشور هم روز گذشته (سه شنبه) از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواسته بود كه بار دیگر پای میز مذاكره بنشینند.
وی با تاكید بر لزوم ترك مخاصمه و عقب نشینی طرف‌ها از مواضع خود گفت: این اقدامات باید ظرف مدت 30 روز آینده انجام شود.
به نظر می‌رسد این تحولات در نتیجه بی‌ثمر ماندن تلاش‌های آمریكا و عربستان سعودی در یمن برای شكست نیروهای مردمی و افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ریاض پس از قتل روزنامه‌نگار «جمال خاشقچی» است.
همزمان تلاش‌هایی هم در كنگره آمریكا برای توقف فروش سلاح به این كشور و قطع حمایت‌های نظامی از ریاض آغاز شده و مقام‌های سعودی را نگران كرده است.
عربستان سعودی طی سه سال و نیم گذشته درگیر جنگی خونین در یمن بوده و مردم این كشور را پیوسته با انواع تسلیحات كشنده و غیرمتعارف از جمله بمب های خوشه ای و بشكه ای هدف بمباران قرار داده است.
نتیجه این اقدام، هزاران كشته، میلیون‌ها آواره و اوضاع وخیم انسانی بوده است. با وجود هشدارهای فزاینده گروه های مستقل حقوق بشری درخصوص ابعاد فاجعه بار جنگ یمن، بسیاری از كشورهای غربی همچنان به حمایت های تسلیحاتی و لجستیكی از ائتلاف به سركردگی عربستان سعودی ادامه می دهند.
شبس ** 9386 ** 1917
۰ نفر