۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱:۱۴
کد خبر: 83085033
T T
۰ نفر
اندیشمندان اسلامی: اربعین نماد وحدت و برادری است

كربلا - ایرنا - اندیشمندان شركت كننده در كنفرانس بین المللی امام حسین (ع) در كربلای معلا، اربعین را نماد وحدت و برادری مسلمانان و ظلم ستیزی و عدالت خواهی آنان دانستند.

به گزارش ایرنا، ششمین كنفرانس بین المللی امام حسین (ع) با حضور اندیشمندان كشورهای مختلف به همت موسسه المصطفی امروز در سالن سیدالاوصیاء حرم حسینی در كربلا برگزار شد.
در این همایش یك روزه، شخصیت ها و پژوهشگرانی از ایران، عراق، فرانسه، آمریكا و پاكستان، پیرامون تاثیر اربعین و نهضت حسینی در میان مظلومان و آزادیخواهان جهان، ابعاد معنوی، فرهنگی، عقیدتی و اخلاقی زیارت اربعین و ابعاد فكری و عقیدتی انقلاب حسینی سخنرانی و تاكید كردند: اربعین همچون سكویی است كه انسان را به رستگاری می رساند.
سخنرانان در این كنفرانس نقش كنگره اربعین در همدلی و همبستگی پیروان ادیان مختلف را یادآور شده و اظهار داشتند: اهداف نهضت حسینی و الگو قراردادن سیره امام حسین (ع) در حال گسترش است و با توجه به ظرفیت فزاینده پیاده‎روی و زیارت اربعین، این پدیده از خصلت جهانی و بین المللی شدن برخوردار است.
در این كنفرانس هیاتی از جمهوری اسلامی ایران متشكل از حجج اسلام سید محمد جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و حجت الاسلام حمید احمدی رئیس كمیته فرهنگی آموزشی ستاد مركزی اربعین و مسئولان امور بین اللمل بعثه حضور داشت.
در بخشی از این همایش علمی، خانم مارگارتا ماریا پژهشگر فرانسوی در سخنرانی خود با اشاره به اینكه در سن 19 سالگی مسلمان شده است، اظهار داشت: گرویدن به دین اسلام و شیعه بودن خود را مدیون شناخت ائمه بویژه حضرت امام حسین (ع) هستم.
این پژوهشگر فرانسوی با بیان اینكه نقش ائمه در تاریخ اسلام موجب شد كه بیشتر با اسلام ناب آشنا شوم، افزود: اربعین سمبل مقاومت و فرصتی برای مسلمانان است كه در مسیر مبارزه با استكبار جهانی و كشورهایی كه بدنبال منافع اقتصادی خود هستند، متحد شوند.
در ادامه این كنفرانس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به بیان ظرفیت های اربعین و ضرورت استفاده از زبان فرهنگ برای تبلیغ این پدیده پرداخت.
معاون فرهنگی بعثه با طرح این سوالات كه از اربعین چه یاد می گیریم و چگونه می توان اربعین را جهانی و بین المللی كرد، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت فزاینده پیاده‎روی و زیارت اربعین باید این پدیده را به جهانیان شناساند.
وی گفت: پیاده روی اربعین بزرگترین و طولانی ترین راهپیمایی صلح آمیز در جهان است و هر سال گسترده تر برگزار می شود.
وی تصریح كرد: ما وظیفه داریم كه به امام و مقتدای خود بپیوندیم و این پیوستگی در اربعین آسان تر از زمان های دیگر دست یافتنی است.
بر پایه این گزارش، مختوم حسین از آمریكا نیز محور سخنرانی خود را برادری و وحدت در میان مومنین و تفاوت های مومنین و ظالمین قرار داد و دكتر سید راشد نقوی و ناصر شیرازی از اندیشمندان پاكستانی هم از كربلا بعنوان سرزمین معنویت یاد و تحول آفرینی در قلوب را رمز اربعین توصیف كردند.
این دو سخنران همچنین نقش نهضت عاشورا و سیدالشهداء درشكل دادن به روحیه مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی و مقابله با گروهك داعش را یادآور شده و تصریح كردند: اربعین یكی ازنشانه های اسلام محمدی است و فرصت قدرت نمایی مسلمانان در برابر دشمنان را فراهم می كند.
علامه ظهیرالحسن نقوی امام جمعه كالیفرنیای آمریكا آخرین سخنران این همایش بود كه تأثیر انقلاب حسینی را درجامعه امروز بی بدیل توصیف كرد و شركت میلیون ها نفر در پیاده روی اربعین و اجتماع آنها در كربلا را نشاندهنده ظرفیت عظیم اربعین و نهضت امام حسین (ع) دانست.
وی با بیان زوایای مختلف و ویژگی های كنگره اربعین تصریح كرد: این پدیده همانند آهن ربای قوی عمل كرده و همه را جذب می كند و ما باید زمینه ارتباط شركت كنندگان در این مراسم را فراهم كنیم .
بر پایه این گزارش، در این كنفرانس گروه سرود سفیر عشق از موكب خدام العباس سرود وحدت را به سه زبان فارسی ، اردو و انگلیسی اجرا كرد.
گفتنی است بر روی پیراهن های این گروه یازده نفره كه از نوجوانان و جوانان ایرانی بودند تصاویر یازده شهید از كشور های مختلف نقش بسته بود.
پایان بخش این كنفرانس هم معرفی كتاب اطلس عاشورا بود كه به همت دكتر نصراله حسینخانی تدوین شده است. این كتاب قرار است به زبان های مختلف ترجمه شود.
خاورم1933*9241*2*380**