۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 83085267
T T
۰ نفر
جهاد كشاورزي ازتوسعه كشت سنجد در آذربايجان غربي حمايت مي كند

اروميه- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي كشت هاي جايگزين را در احياي درياچه اروميه و مصرف آب مهم بيان كرد و گفت: اين سازمان از توسعه كاشت نهال سنجد توسط باغداران با هدف كمك به حل بحران كم آبي درياچه اروميه حمايت مي كند.

عبدالله فتح الله زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: درخت سنجد از درختان كم آب بر به شمار مي رود و با توجه به اين امر، كشت آن در قالب جايگزيني باغ‌ها به عنوان گونه مناسب در مناطق كم آب توصيه مي شود.
وي ادامه داد: در اين راستا سازمان جهاد كشاورزي حمايت‌هاي لازم را در زمينه تامين نهال و پرداخت يارانه به توليد كنندگان اين محصول انجام مي دهد.
وي با بيان اينكه هم اكنون 39 هزار هكتار از باغ هاي استان به كشت سنجد اختصاص دارد، گفت: ارقام كشت شده در آذربايجان غربي اغلب بومي و محلي بوده و تكثير آن به صورت قلمه و برداشت در اوايل پاييز صورت مي‌گيرد.
وي افزود: اين محصول اغلب در شهر‌ستان هاي اروميه، مياندوآب، خوي، بوكان، تكاب و شاهين دژ كشت مي‌شود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي بيان كرد: درخت سنجد در باغ ها و حاشيه زمين هاي زراعي به عنوان درخت بادگير كشت مي شود و ميوه آن به علت فوايد فراوان درماني، مشتريان زيادي دارد.
وي گفت: درخت سنجد، درخت خارداري است كه در برابر شوري خاك و كم آبي مقاومت زيادي دارد.
وي با اشاره به اينكه ميزان توليد سنجد طي سال گذشته حدود 134 تن بود، اضافه كرد: امسال قيمت هر كيلو سنجد 250 هزار ريال بوده و ارزش ريالي محصول توليدي در سال گذشته سه هزار و 350 ميليون ريال برآورد مي شود.
به گزارش ايرنا در آذربايجان غربي سنجد به عنوان يك ميوه دارويي موثر بيشتر مورد توجه كارشناسان گياهي قرار گرفته است، به ويژه استفاده از آرد آن بدون جدا كردن پوست و هسته در درمان لثه و دندان، آرتروز، پوكي استخوان، جلوگيري از خون ريزي داخلي معده، دردهاي روماتيسمي و مفصلي، درمان اسهال در كودكان و افزايش هوش نقش بسزايي دارد و امروزه از آن در صنعت توليد لوازم آرايشي هم استفاده مي شود.
ميوه سنجد به عنوان يكي از سين هاي سفره هفت سين عيد نوروز از زمان هاي قديم در سبد غذايي مردم خوي وجود داشته و در فصل زمستان به همراه كشمش، گردو و تخم آفتابگردان آجيلي از جمله تنقلات مردم آذربايجان غربي به شمار مي رود.
ميوه سنجد در چهار نوع و شامل انابي، پائيزي، سفيد و سياه در اين استان يافت مي شود.
آذربايجان غربي داراي 112 هزار هكتار باغ است كه انواع ميوه هاي فصلي در اين باغ ها كشت مي شود.
اين استان در توليد ميوه هايي مانند سيب درختي داراي رتبه اول كشور بوده و در توليد انگور نيز جزو 10 استان اول كشور است.
سيب، انگور، هلو، شليل، آلبالو، بادام، گردو، آلو، گلابي و ساير محصولات باغي در اين استان توليد مي شوند.
7125/2093