به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، یكی از مشكلات فعلی شركت های فناور نانویی ناآشنایی بخش صنعت كشور با این فناوری هاست.
بخش های زیادی از صنعت كشور به دلیل دولتی یا شبه دولتی بودن كشش استفاده از فناوری نانو را ندارد و البته مدیران این صنعت نیز از انگیزه لازم برای استفاده از فناوری های جدید نانو برخوردار نیستند؛ معضلی كه دست اندركاران ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت كه اصلی ترین راهبرد خود برای برگزاری یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو را «توسعه بازار، تجاری سازی محصولات و البته دعوت از صاحبان صنایع مختلف برای آشنایی با توانمندی های فناوران و نوآوران عرصه نانو» انتخاب كنند.
البته ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال های گذشته برای ارتباط هرچه مطلوب تر فناوران حوزه نانو با بخش صنعت و نفوذ محصولات این بخش به بازار اقدام های حمایتی مطلوبی داشته است و البته در این راه با مسائل و مشكلات فراوانی دست و پنجه نرم می كند.
**انعقاد قراردادهایی با 100 میلیارد تومان ارزش افزوده نهایی در جشنواره نانو
دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا بر صنعتی سازی و تجاری سازی فناوری نانو تاكید كرد.
«علی اصغر نجیمی» یادآوری كرد امسال در یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو 37 قرارداد موفق بین فناوران نانو و بخش صنعت به نمایش گذاشته شد و شمار قراردادهایی از این دست در سه سال گذشته به 200 مورد رسید.
وی اضافه كرد: در یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو 10 قرارداد جدید استفاده از فناوری های نانو با شركت های بزرگ مانند اسنوا، صاایران، ایساتیس، آوا پروتئین، پشم سنگ آریا و شركت توسعه انرژی توان امضا شد.
نجیمی بدون اشاره به میزان ارزش مالی قراردادهای امضا شده بین شركت های فناور و واحدهای بزرگ صنعتی افزود: ارزش افزوده نهایی این قراردادها به بیش از 100 میلیارد تومان می رسد، برای نمونه قرارداد شركت اسنوا با یك شركت نانو درباره استفاده از یك محصول برای پوشش ضد چربی بود كه دستكم در 50 هزار دستگاه تولیدی این كارخانه استفاده می شود.
**كم توجهی شركت های بزرگ دولتی به فناوری های جدید
دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو همچنین تاكید كرد فناوران و متخصصان زیادی در حوزه نانو محصولات نوآورانه خود را كه فناوری آنها به اثبات رسیده است، آماده كرده اند اما متاسفانه بخش صنعت از این فناوری ها به شكل مناسب استقبال نكرده است.
نجیمی با تاكید بر این كه سعی ستاد توسعه فناوری نانو در طول سال های اخیر ایجاد سهولت در عرضه نوآوری و فناوری های تولید شده در حوزه نانو به بخش های مختلف از جمله بخش صنعت بوده است، در عین حال نبود رقابت سالم بین شركت های بزرگ دولتی و خصوصی را یكی از موانع بزرگ در این مسیر دانست.
«در بخش خصوصی ستاد نانو و فناوران بسیار راحت تر كار می كنند چرا كه این بخش به دلیل اینكه بازدهی و بهره وری و حتی یك ریال سود برای آنها معنا دارد از فناوری های جدید استقبال می كنند».
به گفته دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، در بخش دولتی از آنجا كه كسی بابت بهره وری بالا یا پایین تنبیه و تشویق نمی شود، انگیزه كافی برای استفاده از فناوری های جدید دیده نمی شود و یك نوع بی تفاوتی در شركت های بزرگ دولتی نسبت به كاربرد فناوری های جدید وجود دارد.
**ایجاد شبكه تبادل فناوری
دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو ستاد ایجاد شبكه تبادل فناوری را یكی از اقدام ها برای ارتباط هرچه مطلوب تر فناوران حوزه نانو با بخش صنعت نام برد.
نجیمی افزود: ستاد نانو برای تسهیل فرآیند ارتباط شركتهای كوچك و بزرگ از طریق كارگزاران تبادل فناوری، شبكهای تحت عنوان 'شبكه تبادل فناوری نانو' راهاندازی كرده كه محور آن، كارگزاران تبادل فناوری است.
وی افزود: در این شبكه تلاش می شود به منظور حمایت از كارگزاران تبادل فناوری، امكانات و تسهیلات ویژهای برای آنها فراهم شود كه علاوه بر استقرار فیزیكی كارگزاران و ایجاد امكاناتی مانند میز كار، اینترنت، تلفن و فكس، مدیریت شبكه اقدام به تدوین آییننامه حمایت از كارگزاران تبادل فناوری كرده است.
این مسئول گفت: در شبكه تبادل، تقاضای های صنعتی از طریق شبكه گرفته می شود و پس از آن برای طراحی فناوری مورد نیاز صنعت با شركت های فناور قرارداد تحقیق و توسعه امضا می كنیم و آنها كار را به شركت صنعتی ارائه می كنند و اگر به نتیجه برسند با یكدیگر قرارداد می بندند.
«ما در این مدل هیچ ریسكی را متوجه بخش صنعت نمی كنیم و ستاد توسعه نانو همه ریسك ها را پوشش و فناوری ها را تضمین می كند و با همین مدل توانسته ایم در سه سال گذشته حدود 200 قرارداد صنعتی بین شركت های فناور و شركت های صنعتی منعقد كنیم و یكصد قرارداد نیز به نتیجه موفق رسیده و باقی نیز در حال كار است و این مسیر ادامه دارد».
وی ادامه داد: در واقع ما در این بخش فناوری های به اثبات رسیده را به صنعت معرفی می كنیم و برای توسعه بازار شركت های فناور با بخش صنعت نشست برگزار می كنیم و سفارشات و تقاضای آنها را دریافت و این ها را جذب می كنیم.
**برگزاری چالش فناورانه
دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو برگزاری چالش فناورانه را یكی دیگر از اقدامات ستاد نانو برای رفع مشكل بخش صنعت از طریق یافته های نوآورانه عنوان كرد و گفت: در این بخش تقاضاهایی را از صنعت دریافت كرده ایم كه برای آنها فناوری آماده وجود ندارد.
وی افزود: به عنوان مثال یك شركت تولیدكننده لاستیك به ستاد نانو اعلام كرده است كه نفوذپذیری هوای لایه داخلی لاستیك تولیدی این شركت را از طریق فناوری كاهش دهیم تا لاستیك باد كمتری خالی كند كه ما نیز این درخواست را در قالب یك فراخوان در كل كشور اعلام كرده ایم.
نجیمی گفت: برخی فناورها راه حل داده اند اما كارشان در حد پروتوتایپ و نمونه آزمایشگاهی است كه ما وظیفه داریم تا حصول نتیجه و انعقاد قرارداد صنعتی این نمونه ها، حمایت و سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم.
وی افزود: این بدان معنی است كه ما برای فناوری های آماده سعی می كنیم اینها را به صنعت متصل كنیم و با یك برنامه شتابدهی دستكم 6 ماهه فناوری هایی را كه یك مقدار عقب ترند آماده كنیم.
**نانومچ، حمایت از نمونه های تولیدی اولیه
ممكن است برخی دستاوردهای محققان و فناوران جوانان كشور به دلیل نبود زیرساخت حمایتی لازم و همچنین ناآشنایی آنان با توسعه و تجاری محصول از ورود به چرخه صنعت باز بماند.
مشكلی كه چندسالی می شود ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با راه اندازی یك برنامه تجاریسازی فناوری نانو (Nano Match)، در قالب حمایت از طرح هایی كه در حوزه نانو فناوری به نمونه اولیه دست یافته اند مورد توجه قرار گرفته، محصولاتی كه از توان تجاری سازی برای ورود به بازار برخوردار است.
دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو اعلام كرد: نانومچ یكی دیگر از برنامه های حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو از محصولات فناورانه برای ورود به بازار است. در این بخش صرف نظر از اینكه تقاضا باشد یا نه، همه افرادی كه كاری كرده اند و به یك نمونه اولیه یا پروتوتایپ رسیده اند از سوی ستاد نانو مورد حمایت قرار می گیرند.
نجیمی اضافه كرد: در نانومچ در واقع طرح از مرحله ایده خارج شده و به تولید نمونه اولیه رسیده است كه پس از داوری انجام شده اگر محصول فناورانه توان ورود به بازار را داشته باشد به این برنامه وارد می شود.
وی ادامه داد: البته محصول با ورود به نانومچ وارد یك برنامه شتاب دهی می شود. سپس خروجی نهایی برای معرفی به بخش صنعت به شبكه تبادل می رود.
**تفاهمنامه با فروشگاه های زنجیره ای برای فروش محصولات نانویی
دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو همچنین ورود به بخش فروش و توزیع با هدف كمك به شركت های تولیدی و فناور فعال در حوزه نانو را یكی دیگر از اقدامات حمایتی ستاد عنوان كرد و افزود: برای فروش محصولات نانویی با برخی شركت های بزرگ زنجیره ای كه شبكه های بزرگ توزیع و فروش در كشور دارند، تفاهمنامه امضا كرده ایم.
وی اضافه كرد: اكنون بیش از 80 محصول نانویی از جمله مواد آنتی باكتریال، عینك، جوراب و بسته و لباس های نانو از طریق فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و سایت های معتبر به شهروندان عرضه می شود.
علمی*1836*2017*1961*
به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو محقق شد
امضای 200قرارداد صنعتی بین فناوران نانو و بخش صنعت در سه سال
۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر:
83086149
تهران- ایرنا- دبیر كارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام كرد: در سه سال گذشته دستكم 200 قرارداد صنعتی بین شركتهای فناور نانویی و بخش صنعت كشور امضا شده است.