دكترمحمد فرجود مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران امروز -شنبه- در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند در خصوص طرح هایی كه تا امروز در این مجموعه انجام شده و یا طرح هایی كه برای آینده در نظر گرفته شده است، گفت: در این مدت سعی كردیم در عین این كه برای طرح های دیگر برنامه ریزی می كنیم، برخی از طرح های در دستور كار را هم به مرحله اجرا در آوریم تا علاوه بر این كه مردم با آنها آشنا می شوند، خود نیز بتوانیم مشكلات و مسائل آن طرح ها را رصد كنیم.
وی ادامه داد: یكی از این پروژه ها افتتاح كیوسك های شهر هوشمند است، دیگری سامانه تهران من است كه درگاه واحد ارتباط شهرداری با شهروندان خواهد بود. سرویس های سامانه تهران من را از فروش، رزرو و مشاهده طرح ترافیك آغاز كردیم.
فرجود در خصوص فعالیت سامانه تهران من اضافه كرد: «در گام دوم برخی از سرویس های حوزه شهرسازی، مانند استعلام طرح تفصیلی را روی این سامانه قرار دادیم. روی این پلتفرم سرویس های دیگری مانند پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، شارژ كارت بلیط الكترونیكی، رزرو معاینه فنی خودرو، اتصال سامانه 137 به این پلتفرم (جهت دریافت نظرات شهروندان و ارجاع آن به شهرداری)، اطلاعات كیفیت هوا و سرویس های شهرسازی، تجمیع خواهد شد.
به گفته فرجود، این موارد، عملیات كوتاه مدت سامانه تهران تا پایان سال است. تهران من به 10 سامانه ملی و 8 سامانه شهرداری متصل است و زمانی كه شهروند وارد این سامانه می شود نیاز نیست به بخش های دیگر برود.
**سامانه طرح ترافیك
یكی از سرویس های هوشمند كه در این مدت سعی شده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران روی آن كار شود، سامانه طرح ترافیك جدید است. دكتر فرجود در ادامه نشست با اشاره به این مسئله توضیح داد: سامانه طرح ترافیك جدید سامانه ای است كه ما سعی كردیم خیلی روی آن كار كنیم. در همین راستا تمام زیرساخت آن را تغییر دادیم تا بتوانیم یك سامانه جامع تردد شهری و مدیریت عوارض شهری ایجاد كنیم. كار این سامانه به كمك شبكه بزرگی از دوربین ها شروع می شود، به پردازش هوشمند تصاویر می رسد و نهایتا تمام تعرفه ها روی آن اعمال می شود تا عوارض محاسبه شود. در همین خصوص سعی كردیم زیرساخت های معاینه فنی را هم ایجاد كنیم و در حال حاضر رزرو معاینه فنی به شكل آنلاین انجام می شود.
**سامانه مسیریابی
سامانه مسیریاب سرویس دیگری است كه توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران طراحی شده است. فرجود در این خصوص گفت: در حال حاضر لایه های مختلف اطلاعات شهری به این سامانه اضافه شده است. مورد دیگر اضافه كردن مسیریابی حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس است. اطلاعات در این سامانه زنده است و می توان به وسیله آن نزدیك ترین اتوبوس و مترو را پیدا كرد و بر اساس آن در سطح شهر تردد كرد. سرویس های دیگری هم روی این سامانه وجود دارد كه به كمك شهروندان خواهد آمد.
**پارك حاشیه ای
«یك سرویس بسیار مهم دیگر كه مطالبه شورای شهر بود و ما سعی كردیم به آن بپردازیم بحث پارك حاشیه ای است.» مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با توضیح این مسئله افزود: «پارك حاشیه ای یك پلتفرم جامع خواهد بود برای مدیریت كل «پارك حاشیه ای» در سطح شهر. این پلتفرم از ابزارهای مختلفی مانند سنسور استفاده می كند. در این سامانه پاركبان هم لحاظ شده اما به نوع دیگری نه ماند پاركبان هایی كه در حال حاضر وجود دارد.
فرجود ادامه داد: این سامانه به شهروندان كمك می كند تا بتوانند پارك های خالی سطح شهر را ببینند و بر مبنای آن سفر كنند. علاوه بر این ها در این پلتفرم پرداخت ها به شكل الكترونیك انجام خواهد شد. این سامانه به تهران من و كیف پول شهروندی متصل است.
**شهر شفاف
بحث «شفافیت» یكی دیگر از موارد و محورهایی بود كه فرجود مطرح كرد: «در تعریف شهر هوشمند شفافیت بسیار پر رنگ است. نمی توان شهر هوشمند داشته باشیم اما به سمت شفافیت حركت نكنیم. در همین راستا بود كه سامانه شفافیت در شورای شهر طراحی شد. این سامانه اطلاعات مختلفی را به شهروندان می دهد. در فاز اول این طرح قراردادهای بالای یك میلیارد تومان شهرداری روی سامانه قرار گرفت و در حال حاضر این مبلغ به قراردادهای 220 میلیون تومانی رسیده است. در حال حاضر بودجه پیشنهادی و همین طور مصوب شهرداری، اطلاعات مدیران شهرداری روی سایت قرار گرفته و در گام های بعدی مصوبات شورا، اطلاعات شهرسازی، فرآیند مناقصه ها، پروانه هایی كه صادر شده و موارد دیگر نیز در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
**استانداردسازی داده ها
دكتر فرجود با این توضیحات، در ادامه گفت: یكی از مشكلات اصلی در شهرداری و اغلب سازمان های دیگر این است كه نمی دانیم داده هایی كه داریم قابل استفاده است و صحت دارد یا نه؟ به طور مثال ما در شهرداری برای یك سنجه یك جا تناژ را مبنا قرار داده ایم و یك جای دیگر كیلومتر. داده ها باید یكسان باشند و استاندارسازی شوند. بر همین اساس ما برنامه استانداردسازی دادههای شهرداری را شروع كردیم، نظام جامع آماری را نوشتیم و در سال گذشته ابلاغ كردیم و در حال حاضر مشغول نوشتن حكمرانی داده در شهر تهران هستیم.»
وی در ادامه گفت : ما سامانه های زیادی در شهرداری داریم كه هر كدام داده های مخصوص به خود را دارند، یكی از كارهای دیگری كه در حوزه داده ها در حال انجام هستیم جمع آوری این هاست. تعدادی از كسب وكارها و مجموعه های دیگر سراغ ما آمدند و اعلام كردند نیاز به این داده ها دارند. زمانی كه ما متوجه این نیاز شدیم، آن را در دستور كار جدی خود قرار دادیم تا بتوانیم داده هایی را كه محرمانه و شخصی نیست، در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
**رصدخانه تهران
از دیگر فعالیت های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ایجاد یك رصدخانه است: «ما یك رصدخانه داریم كه در آن اطلاعات شهر تهران عرضه می شود و افراد برای دریافت اطلاعات جامع تر از شهر تهران می توانند به آن مراجعه كنند. در این رصدخانه می توان به تماشای شهر تهران نشست. در این رصدخانه حدود 600 تحلیل در خصوص شهر تهران وجود دارد كه داده های آنها بسیار جالب و حائز اهمیت است. به همین دلیل سعی كرده ایم مدیران مجموعه های مختلف را به این مركز ببریم تا بتوانند بر اساس داده هایی كه آن جا وجود دارد در خصوص مسائل شهری تصمیم گیری كنند.
**پرداخت شهری
شهر هوشمند با پرداخت شهری در هم تنیده است. دكتر فرجود با تاكید روی این مسئله می گوید: یكی از ابعاد اكثر سرویس هایی كه در شهر هوشمند ارائه می دهیم «پرداخت» است. در این زمینه چند كار انجام داده ایم و چند برنامه جدی تا آخر سال داریم. یكی از مهم ترین برنامه ها بحث پرداخت كرایه تاكسی توسط اپلیكیشن های پرداخت است كه در تعامل با آنها هستیم. قصد داریم ترتیبی بدهیم تا بتوان كرایه تاكسی و مابقی پرداخت های شهری را بتوان از طریق اپلیكیشن های آن ها پرداخت كرد. از جمله كارهایی كه تا انتهای سال قصد انجام آن را داریم، پذیرش ابزارهای جدید غیر از كارت بلیط مترو در درگاه های پرداخت است. پردازش nfc و qr و قرار دادن آنها در اختیار سازندگان اپلیكیشن ها از جمله كارهایی است كه قصد انجام آنها را داریم.»
محور پایانی اظهارات فرجود بحث زیرساخت های شهر هوشمند و تحول دیجیتال در شهرسازی است. 'سرویس هایی كه آماده كرده ایم و خدمات مهم تری كه از سال 98 عرضه خواهند شد، نیازمند تغییرات در زیرساخت هاست. یكی از مهم ترین كارهای ما در این خصوص، طراحی داشبورد برای شهردار و بقیه بخش های شهرداری بوده تا به وسیله آن مسائل و مشكلات شهر را ببینند و با تحلیل بهتر بر مبنای داده ها، تصمیم گیری كنند. چون اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، شهر هوشمند شهری است كه بر اساس داده مدیریت می شود. باید بپذیریم كه نمی شود به شهر هوشمند فكر كرد اما همزمان به داده فكر نكرد.»
**برنامه های همایش
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در پایان نشست در خصوص محورهایی كه قرار است در دومین همایش این سازمان در تاریخ 19 و 20 آذرماه مورد بررسی قرار بگیرد، توضیحات تكمیلی را ارائه كرد: «برای این همایش حدود یك هفته برنامه های مختلف در شهر تهران داریم. سخنرانی های خیلی مهم و كلیدی خواهیم داشت ك توسط سخنران های خارجی و داخلی و همین طور از سوی اعضای هیات دولت ارائه خواهد شد. هدف این است كه بتوانیم مسائل را به شكل جزئی تر مورد بررسی كنیم. .
وی طرح كاربردی تر و عملیاتی تر مسائل و موضوعات را ویژگی متفاوت همایش امسال دانست و ادامه دارد: یكی از محورهای مهم همایش امسال مسیر حركت به سمت شهر هوشمند است. بسیاری از شهرها به تبدیل شدن به شهر هوشمند فكر می كنند اما نمی دانند باید كار را از كجا و چطور شروع كنند، سعی می كنیم در این همایش به این سوالات پاسخ دهیم. همچنین تصریح می كنیم كه استارتآپ ها و مراكز رشد و شركت های سرمایه گذاری می توانند در شهر هوشمند به ما كمك كنند و متقابل ما هم به آن ها كمك كنیم.»
قرار است در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در برج میلاد تعدادی از برنامه ها و طرح هایی نیز كه در شهر هوشمند به مرحله اجرا رسیده اند، رونمایی شوند.
علمی* م.ش* 2017
تهران- ایرنا- پرداخت عوارض نوسازی، اطلاعات كیفیت هوا، پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، شارژ بلیط های الكترونیكی، اتصال سامانه 137 به پلتفرم تهران من، از جمله طرح هایی است كه در راستای تحقق شهر هوشمند تا پایان امسال توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اجرایی می شود.