۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83086990
T T
۰ نفر
رويترز: هدف از اعطاي معافيت تحريمي حفظ توازن بازار نفت است

تهران – ايرنا – تارنماي خبرگزاري رويترز امروز (شنبه) در تحليلي نوشت: با توجه به تهديدهاي نفتي رياض، آمريكا در صدد است تا با ارائه مجوز موقت براي واردات نفت از ايران به هشت كشور، قيمت نفت را پايين نگه دارد.

به گزارش ايرنا، در اين يادداشت آمده است: لفاظي هاي آمريكا در مورد تحريم هاي ضدايراني با اقتصاد نفتي در تناقض است. هشت كشور مي توانند به رغم محدوديت هايي كه 5 نوامبر (14 آبان) اعمال خواهند شد، به طور موقت به واردات نفت ايران ادامه دهند.
اين در حالي است كه «مايك پمپئو» وزير امور خارجه آمريكا مي گويد كه هدف همچنان بر به صفر رساندن صادرات نفتي ايران است. با انتخابات داخلي پيش رو در آمريكا و افتضاحي كه عربستان سعودي به بار آورده است، از اين راه مي توان درعين به حداقل رساندن خطر بالا رفتن قيمت نفت، موضع سختگيرانه را حفظ كرد.
ارائه معافيتنامه هاي تحريمي راهي براي مديريت تناقض بنيادي است كه در اهداف دوگانه «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا در راستاي پايين نگه داشتن قيمت نفت در عين حذف بيش از 2 ميليون بشكه نفت به طور روزانه از بازاري كه همين حالا نيز در تنگنا است، وجود دارد.
رويترز در ادامه نوشت: صدور اين معافيتنامه ها از آن حكايت دارد كه دولت ترامپ آن طور كه به نظر مي رسد از لابي گري هاي خارجي مصون نيست. هرچند پمپئو به جزئياتي در اين باره اشاره نكرده است اما به گزارش بلومبرگ اين معافيت ها مشمول كشورهايي چون چين، هند و ژاپن خواهد بود.
تاكيد وزير امور خارجه آمريكا بر اين كه اين معافيت ها موقتي خواهند بود، ظاهر سياست سختگيرانه عليه ايران را حفظ مي كند اما پر واضح است كه در صورت نياز بازار امكان تمديد اين ضرب الاجل ها وجود دارد.
به نوشته اين خبرگزاري، نفع ديگر موضع اخير آمريكا اين است كه انعطاف پذيري لازم را در صورت مجازات عربستان براي قتل «جمال خاشقچي» روزنامه نگار منتقد سعودي از سوي كنگره، فراهم مي كند.اگر نمايندگان آمريكايي تصميم به فسخ قراردادهاي تسليحاتي آمريكا به سعودي زده و تحريم هايي را عليه اين كشور اعمال كنند، ممكن است رياض در اقدامي تلافي جويانه عرضه نفت خود به بازار را متوقف كند. اعطاي معافيت واردات نفت از ايران به تركيه مي تواند مانع از آن شود كه آنكارا جزئيات بيشتري را از دست داشتن مقامات سعودي در قتل خاشقچي افشا كند.
رويترز در ادامه نوشت: دولت ترامپ به رغم مخالفت هاي متحدان اروپايي خود چون اتحاديه اروپا، موضع سختگيرانه اي را عليه ايران اتخاذ كرده است. آمريكا روز دوشنبه تحريم هايي را بر معاملات صنايع نفت، گاز و موسسات مالي ايران اعمال خواهد كرد. پمپئو مدعي است كه هدف از اعمال اين تحريم ها، تغيير «رفتار مخرب ايران» است.
اروپام**9418 ** 1546
۰ نفر