به گزارش ایرنا، 'تخماقلو' روستایی از توابع بخش دهستان كرچمبوی شمالی شهرستان بوئین و میاندشت است كه در فاصله 20 كیلومتری ازمركز این شهرستان قرار دارد.
شهرت تخماقلو كه قدمتی چند هزار ساله دارد به قلعه های زیبای آن است. قلعه های هژبرپور، سرهنگ، حسین علی خان، مهر علی خان و حمام تاریخی تخماقلو از بناهای تاریخی این روستاست.
بر اساس یافته های باستان شناسان تخماقلو به دلیل وجود درختان سنجد فراوان در ابتدا سنجدستان (سرنجستان)نام داشته و یكی از مكانهای مهم داد و ستد در زمان خود بوده است.بعدها به دلیل اسكان قوم آق قویونلو كه به دستور شاه عباس به این روستا كوچانده شدند و نیز به دلیل قدرت دربار حاكم بر این نقطه تخماقلو نامگذاری شد.
'تخماق' به هاون های چوبی قدیمی اطلاق می شده كه در گذشته برای تهیه آرد با آن گندم خرد می كردند و' لو' هم پسوند تركی و علامت صفت نسبی دراین زبان است.
بیشتر مردم این روستا كه پیشینه آنان به دو قوم آرخ محمد و آق قویونلو می رسد، به دامپروری و كشاورزی مشغولند.
شهرت دیگر تخماقلو به حسینیه اعظم آن است. این مكان در روزهای پایانی ماه صفر، میزبان نوای گرم اساتید هنر تعزیه كشوراست.
برپایی عزای حسینی، شبیه خوانی و تعزیه در حسینیه روستای تخماقلو بوئین میاندشت از قدمت بیش از 200 سال برخوردار است.این مكان به عنوان یكی از قطب های تعزیه كشور شناخته شده و از گذشته های دور تا به امروز شاهد هنرنمایی بزرگان بوده است.
حسینه تخماقلو منعكس كننده نجواها و نغمه های سوزناك از حنجره تاریخ است تا بار دیگر تعزیه؛ این هنر اصیل روایتگر واقعه نینوا باشد.امسال نیز هفتمین سوگواره ملی نغمه های عاشورایی در این حسینیه در حال برگزاری است.در این سوگواره اساتید برتر تعزیه كشور گرد هم می آیند تا داستان كربلا را روایت كنند.
*خیمه گاهی در دل زاگرس
حسینیه تخماقلو را به خیمه گاهی در دل زاگرس تشبیه كرده اند. شهرت حسینیه اعظم تخماقلو گواه روشنی بر این سخن پیتر بروك، نوآورمعروف انگلیسی در تئاتر است كه می گوید: ' در یك دهكده دور افتاده در ایران شاهد یكی از قویترین كارهای تئاتری عمرم بودم؛ مردم با اینكه از سرانجام داستان آگاه بودند، آنچنان در سوگ قهرمان داستان خود گریه می كردند كه گویی فرم نمایش به واقعیت بدل شده است. '
به گفته كارشناسان، سوگواره های نغمه های عاشورایی برگزار شده در این حسینیه از بهترین و منظم ترین سوگواره های سطح كشور بوده است.
تعزیه یكی از رسوم مذهبی چندین ساله شهرستان بوئین میاندشت است كه در ایام محرم و صفر همه ساله به صورت سنتی در حسینیه این روستا برگزار می شود و تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را به سوی خود جذب می كند.
*حسینیه ای محصور در تار و پود تاریخ
به گفته مورخان نوع معماری به كار رفته در ساخت بنای حسینیه اعظم تخماقلو نیزبرگرفته از هنر تعزیه و نمایش است. بنایی با سكوهای بسیار كه مشرف به میدان نمایش است.سكوهایی كه به بلندای یك تاریخ، نظاره گر نغمه های پر سوز تعزیه خوان ها بوده است.
بنای اولیه حسینیه در سال 1215 هجری قمری به دستور حسین علی خان یاور فرزند علی جان خان تخماقلویی و توسط یك معمار خوانساری ساخته می شود.حسین علی خان؛ زمانی كه با معمار خوانساری به عتبات عالیات مشرف می شوند، با الگوبرداری از مسجد كوفه و یا سامرا، حسینیه این روستا را بنا می گذارند.
معماری حسینیه به گونه ای است كه از دو قسمت شبستان و محوطه ساخته شده و به گفته بزرگان سرستون های چوبی آن نیز شبیه به مساجد كوفه یا سامرا بوده است. از شبستان برای مراسم روضه خوانی و از فضای باز برای مراسم تعزیه استفاده می شد. یك حوض سنگی چند گوش در وسط حسینیه با درختچه های اطراف آن نماد نخلستان در تعزیه بوده است. دور حسینیه از حجره هایی ساخته شده كه شكوه و عظمت حسینیه را هنگام برگزاری تعزیه دوچندان می كرد.
خوانین و بزرگان حجره مخصوص به خود را داشتند.در زمان سلطنت قاجاریان و حكومت ظل السلطان در اصفهان، پس از حسین علی خان یاور، فردی عاشق و مخلص به نام علی قلی خان معروف به هژبر اداره حسینیه را به دست گرفت و مراسم تعزیه خوانی و عزاداری را در این مكان برگزار می كرد. پس از وی فرزندش عبدالله خان هژبرپور راه پدر را ادامه داد و در حدود سال 1310 هجری شمسی مرمت حسینیه را آغاز كرد.
پس از پیروزی انقلاب حسینیه به صورت هیات امنایی اداره شد تا اینكه در سال 1362 با همكاری افراد خیر و كمكهای مردمی حسینیه قدیمی تخریب وبا همان نقشه قبلی؛ این بار هم توسط یك معمارخوانساری به نام مرحوم استاد اسماعیل كتابچی بازسازی شد. مرحوم میرزا محمد یحیایی و مرحوم حاج میرزا حسین توكلی نیز از جمله افرادی بودند كه بازسازی حسینیه نقش بسزایی داشتند.
در زمان های دور مراسم تعزیه خوانی در دو ماه محرم و صفر یعنی 60 روز برگزار می شد. در گذشته به دستور خوانین، بهترین تعزیه خوان ها از را ه های دور دست دعوت می شدند و به اجرای نقش می پرداختند. خوانین نیز به رسم تبرك هدایایی را به آنان می دادند.
*حضور50 نفرازاساتید تعزیه كشور در تخماقلو
علی یحیایی عضو شورای عالی تعزیه استان اصفهان و دبیر هفتمین دوره سوگواری نغمه های عاشورایی در این خصوص به ایرنا گفت: این دوره از سوگواره نغمه های عاشورایی از هشتم تا 18آبان امسال ادامه دارد .
وی گفت: 50 نفر ازاساتید و شبیه خوانان برجسته تعزیه كشور راس ساعت 19 در این سوگواره به اجرای نقش می پردازند.
عضو شورای عالی تعزیه استان اصفهان ، افزود: این آئین هنری در 10 مجلس به ترتیب با موضوع 'شهادت حضرت زهرا(س)'، 'متوكل عباسی'، 'شهادت حضرت مسلم'، 'شهادت حربن ریاحی'، 'شهادت طفلان حضرت مسلم'، 'شهادت حضرت عباس'، 'شهادت حضرت علی اكبر وطفلان زینب (س)' ، 'شهادت حضرت قاسم'، 'شهادت امام حسین(ع)'، 'بازار شام و شهادت حضرت رقیه' به نمایش در می آید.
دبیرهفتمین سوگواره نغمه های عاشورایی افزود: این سوگواره با هدف زنده نگاه داشتن قیام عاشورا، حفظ و اشاعه فرهنگ عاشورایی و آشنایی نسل جوان با هنر اصیل ملی و مذهبی تعزیه برگزار می شود.
وی آموزش اصول و قواعد تعزیه، آسیب زدایی از تعزیه، ارتباط بین منطقه ای بین گروه های شركت كننده و ارتقا سطح كیفی گروه های محلی، استفاده صحیح از نسخ اصیل تعزیه و ابزار و ملحقات آن و مبارزه با هجمه های فرهنگی را از دیگر اهداف برگزاری این سوگواره برشمرد.
به گفته وی تعزیه تنها هنری است كه می تواند وقایع عاشورا و كرامات اهل بیت (ع) را در اذهان زنده نگه دارد، تعالی ببخشد و آن را به جهانیان معرفی كند.
یحیایی با بیان این كه می توان از تعزیه به عنوان مادر تمام هنرها نام برد، افزود: تعزیه در دل خود هنرهای دیگری همچون موسیقی، طراحی، متن، شعر، نمایش و ادب فارسی را نهفته دارد.
دبیر هفتمین سوگواره نغمه های عاشورایی با اشاره به پیشینه اعتقادی و تاریخی تعزیه گفت: تعزیه هنری نمایشی ، نیایشی است كه ریشه در فرهنگ هنری و اسطوره ای ایرانیان دارد و با آموزه های دینی شیعیان گره خورده است.
*برپایی نمایشگاه عكس و نسخ نفیس تعزیه در حاشیه سوگواره
دبیر هفتمین سوگواره نغمه های عاشورایی افزود: نزدیك به 180 نسخ مجالس تعزیه وهزار نسخه نفیس خطی تعزیه از گذشته در این حسینیه به یادگار مانده است .
وی گفت: در سال جاری نیز تعدادی از این نسخ در حاشیه برگزاری هفتمین دوره سوگواری به معرض نمایش گذاشته شده است.
یحیایی گفت: نسخه های به یادگار مانده بیشتر در زمینه انجم ؛ یكی از قدیمی ترین نسخه های تعزیه است كه با گذشت زمان و با موقعیت جغرافیایی دستخوش تغییراتی شده است.
وی گفت: ملا مصیب ایشانی معروف به ملا مصیب افوسی و متخلص به مخلص، از كسانی بوده كه در سراییدن پیش واقعه های تعزیه ید طولایی داشته و ذاكران بنام دیگری از جمله میرزا محمد یحیایی نیز در بازنویسی نسخه تعزیه دستی به قلم برده اند.
*سوگواره نغمه های عاشورایی، فرصتی برای آموزش
حسن كیخایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوئین میاندشت نیز با بیان اینكه این سوگواره همزمان با اربعین حسینی درتخماقلو آغاز شده است و به مدت 10شب ادامه خواهد یافت، افزود: به دلیل حضور تعزیه خوان های برتر و برجسته كشور در این سوگواره ملی فرصت مناسبی برای آموزش و یادگیری فراهم است، بنابراین گروه های تعزیه منطقه و جوانان علاقه مند به این هنر آیینی، به سوگواره به چشم یك كلاس آموزشی بنگرند و از آن بهره لازم را كسب كنند.
وی افزود: عاشقان اباعبدالله الحسین از سراسر استان و همچنین از برخی نقاط كشوربرای بهره مندی از این فضای معنوی به این روستا سفر می كنند و هنرنمایی اساتید برجسته تعزیه كشور را از نزدیك به تماشا می نشینند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوئین میاندشت افزود: روستای تخماقلوهمواره نگین تعزیه استان بوده و حفظ و ارتقا این جایگاه فاخر نیازمند كمك و همدلی مردم و مسئولان است.
*مشاركت داوطلبانه رمز ماندگاری سنتی 200 ساله
به گفته علی یحیایی عضو شورای عالی تعزیه استان اصفهان، یكی از دلایل استمرار تعزیه خوانی در تخماقلو، ارادت آحاد مردم این منطقه به امام حسین(ع) در مقاطع مختلف بوده است.
یحیایی افزود: تمام مخارج و هزینه های برگزاری دوره هفتم این سوگواره نیز به صورت مردمی تامین می شود و تاكنون هیچ حمایت مالی از ارگان دولتی دریافت نشده است.
همین موضوع یكی از ویژگی های منحصر به فردی است كه توجه مسافران و مهمانان را به خود جلب كرده است، به طوری كه بیشتر آنان با اعتقاد كامل در بازگشت از حسینیه برای رفع حاجت های خویش نذر و نیاز می كنند و پس از آنكه دعاهایشان به اجابت رسید در سال های آتی نیز به نذر خود وفادار می مانند.
حاج عزت اله شریعتی متولد سال 1328 روستای تخماقلو و عضو هیات امنای این حسینیه تاریخی، متولی سخاوتمندی است كه سال ها مسئولیت تامین هزینه های برگزاری تعزیه در حسینیه تخماقلو را برعهده گرفته است. وی كه پیش از انقلاب كارگر ساده ای بوده است بعد از مدتی به عنوان كارمند به استخدام اداره تسلیحات در می آید، اما به دلیل مخالفت خانواده اش كه به دلیل عقاید مذهبی این شغل را شرعی نمی دانستند دست از كار دولتی می كشد و سپس با ورود به شغل آزاد در رشته پرس كاری صنعتی مشغول به كار می شود. او چندی بعد همزمان با بهبود اوضاع كسب و كار و رو به راه شدن اوضاع مالی تصمیم می گیرد بخشی از سرمایه خود را برای امام حسین (ع) مصرف كند.
وی كه از دوران قبل از انقلاب با این حسینیه مانوس بوده؛ به دلیل حضور مستمر در حسینیه و مشاركت فعال در برنامه ها پس از مدتی به عنوان رابط تخماقلویی ها با حسینیه، شروع به فعالیت می كند و موفق می شود با كمك تخماقلویی های مقیم تهران در زمانی كه درهیچ یك از روستاهای منطقه فریدن برق نبوده برای این حسینیه یك موتور دیزلی خریداری كند.
حاج عزت اله شریعتی بعد از پیروزی انقلاب نیز درامر احیا و بازسازی حسینیه در كنار مرحوم میرزا محمد یحیایی به فعالیت خود ادامه می دهد و اكنون عضو هیات امنای حسینیه و حامی مالی برگزاری تعزیه خوانی در حسینیه اعظم تخماقلو است.
به گفته كارشناسان و صاحب نظران، 'سوگواره نغمه های عاشورایی' بوئین میاندشت در دوره های قبل به عنوان یكی از بهترین و منظم ترین سوگواره ها در سطح كشور مطرح بوده است.
تاكنون سه دوره اول 'سوگواره نغمه های عاشورایی' در شهرستان خوانسار و سه دوره دیگر آن در حسینیه اعظم روستای تخماقلو شهرستان بوئین میاندشت برگزار شده و در دهه سوم ماه صفر سال جاری نیز هفتمین دوره آن در حال برگزاری است.
تعزیه كه از اشكال شبیه خوانی است و به آن سوگواره نیز می گویند، غمنامه تصویری و نمایشی از شرح بلایا و مصائبی است كه بر امام حسین(ع) و یاران با وفایش گذشته است.
تعزیه خوانی در حسینیه اعظم تخماقلو در حال پیگیری برای ثبت ملی است.
تاكنون 6 دوره سوگواره ملی نغمه های عاشورایی با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شده و هفتمین دوره آن نیز هم اكنون در تخماقلو در حال برگزاری است.
روستای تخماقلو با قدمتی چند هزار ساله در فاصله 20 كیلومتری از مركز شهرستان بوئین میاندشت در شمال غربی این خطه قرار دارد و یكی از زیباترین روستاهای تاریخی استان اصفهان است.
شهرت تعزیه خوانی در این روستا خیل عظیمی از گردشگران شهرهای دور و نزدیك را به این دیار جذب كرده است.
شهرستان بوئین میاندشت در فاصله 160 كیلومتری غرب استان اصفهان همجوار با رشته كوه های زاگرس مركزی قرار دارد.
این منطقه از شمال به شهرستان خوانسار، از جنوب به شهرستان فریدونشهر ، از طرف شرق به شهرستان فریدن و از غرب به شهرستان الیگودرز از توابع استان لرستان منتهی می شود.
بوئین میاندشت دارای حدود 30 هزار نفر جمعیت است كه بیش از 57 درصد آن در روستاها سكونت دارند.
9861 / 6022
اصفهان- ایرنا- اجرای هفتمین سوگواره ملی نغمه های عاشورایی؛ در حسینیه اعظم تخماقلو بوئین میاندشت واقع درغرب اصفهان، مسافران و گردشگران بسیاری را در روزهای آخر ماه صفر به سمت این روستا می كشاند.