۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 83091995
T T
۰ نفر
دولت سعودی شاهزاده عبدالعزیز بن فهد را آزاد كرد

دوحه – ایرنا – دولت سعودی كه همچنان به دلیل دخالت در ربودن و قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف ولیعهد این كشور تحت فشار جامعه جهانی و افكار عمومی داخل كشور قرار دارد ، 'عبدالعزیز بن فهد ' یكی دیگر از شاهزاده های زندانی را بعد از 14 ماه آزاد كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، كاربران شبكه اجتماعی توئیتر، عكس هایی از عبدالعزیز بن فهد را منتشر كردند كه در كنار محمد و سلطان دو برادر خود حضور دارد.
همچنین یك ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی عبدالعزیز بن فهد را در كنار دو دختر خردسالش نشان می دهد.
عبدالعزیز بن فهد سپتامبر سال گذشته میلادی بعد از آنكه در توئیتی نوشت :عازم حج هستم و اگر به حج نرفتم بدانید كه كشته شده ام، بازداشت شد. گرچه او در توئیت دیگری نوشت كه حساب كاربری اش هك شده بود اما نیروهای امنیتی او را دستگیر و به مكان نامعلومی انتقال دادند.
این شاهزاده سعودی پیشتر هم با حمله به 'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی و از متحدین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ، او را به خیانت و محاربه با خدا متهم كرده و گفته بود كه ولیعهد ابوظبی با دامن زدن به فتنه در كشتن مسلمانان دخالت دارد . او از بن زاید خواسته بود تا توبه كند .
كاربران فضای مجازی كه واكنش وسیعی به اقدام دولت سعودی در آزادی شاهزاده عبدالعزیز نشان داده اند خواستار آزادی سایر دستگیر شدگان این كشور اعم از دانشگاهیان و روحانیونی شدند كه با دستور محمد بن سلمان ماههاست بدون اتهام مشخصی در زندان به سر می برند.
'مجتهد' كاربر توئیتری كه عموما مطالب دست اولی از پشت پرده خاندان سلطنتی منتشر می كند هفته گذشته خبر داد كه بن سلمان برای كاستن از فشارهای ناشی از دخالت در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی این كشور تصمیم دارد همه زندانیانی كه طی یك سال گذشته بازداشت شده اند را آزاد كند.
اقدام به آزادی عبدالعزیز بن فهد در حالی است كه دولت سعودی هفته گذشته هم ' خالد بن طلال ' یكی دیگر از شاهزاده هایی كه سال گذشته دستگیر كرده بود را آزاد كرد.
كاهش اعتماد عمومی به سران سعودی موجب شده است كه آنان برای ممانعت از دست رفتن تمامی این سرمایه علاوه بر آزادی شاهزاده های زندانی به حضور در میان مردم و سفرهای داخلی روی آورند.
در این خصوص 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه سعودی در اقدامی نادر راهی استان 'القصیم ' شد و دستور داد تمامی زندانی كه به دلیل ناتوانی از بدهی خود در زندان به سر می برند ، آزاد شوند.
محمد بن سلمان ولیعهد این كشور هم به بیمارستانی رفت كه نظامیان سعودی جنگ یمن در آن بستری بودند و با سربازان بستری عكس و فیلم یادگاری گرفت .
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اكتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سكوت و تكذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید كرد كه او در كنسولگری این كشور به قتل رسیده است.
روزنامه واشنگتن پست با افشای جزئیات تازه ای از پرونده 'جمال خاشقچی' نوشت: چند روز پس از ناپدید شدن وی، محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در تماس تلفنی با دو مقام آمریكایی این روزنامه نگار را یك اسلامگرای خطرناك توصیف كرده بود.
به نوشته واشنگتن پست، قبل از آنكه عربستان به قتل خاشقچی اعتراف كند بن سلمان در تماسی تلفنی با «جرد كوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریكا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریكا خواسته بود تا اتحاد آمریكا و عربستان را حفظ كنند. وی همچنین گفته بود كه خاشقچی عضو اخوان المسلمین است.
خاورم**1508