مجهز شدن همه جادههای اصلی و شریانی كهگیلویه و بویراحمد به دوربینهای هوشمند كنترل سرعت خودروها، افزایش گشت های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه ساز، اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر كار فرهنگی و اجرای گشتهای منسجمتر، شتاب بخشی در صدور احكام قضایی مربوط به قاچاقچیان كالا و مهمتر از همه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه ها از جمله مهمترین راهكارهایی است كه میتوان برای مقابله با پدیده قاچاق كالا و برخورد با خودروهای شوتی به كار گرفت. تبعات ناشی از این پدیده میطلبد هرچه سریعتر تدابیر ویژهای اندیشیده شود تا دیگر در جادهای، جان و امنیت كسی به خطر نیفتد و به دنبال آن اقتصاد كشور نیز دچار آسیب و تهدید نشود.
ارابههایی كه سكان دار آنها جان میدهند و جان میگیرند، میسوزند و میسوزانند، فكر و ذهنشان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین كنند. این ارابهها به خودروهای شوتی معروفند خودروهایی كه رانندگان آن در قالب حملكننده كالاهای قاچاق خطرات بیشماری را برای مردم رقم میزنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ، را به دیگران هدیه میدهند.
سرعت بالا، پلاكهای مخدوش و ناخوانا، تردد در نیمه های شب، راننده های ماهر و بی كله ای كه گویا هیچ ترسی از پیچ های تند جاده، تاریكی و گشتهای پلیس ندارند، ویژگی خودروهای شوتی است كه حالا به ارابههای مرگ در جادههای كهگیلویه وبویراحمد معروف شدهاند و تنها پلیس میتواند با آنها زورآزمایی و متوقفشان كند.
شاید بیشتر جوانانی كه وارد خط خودرو های شوتی میشوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل كاذب و خطرناك هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق كالا، سختی این كار را به جان میخرند و در جادههای پر پیچ و خم استان با وجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابههای مرگ خود میتازند.
كهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب كشور و همسایگی با پنج استان مهم از جمله اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یكه تازی شوتی سواران است.
برای آشنایی با روش كار آنها ساعت 5 صبح است با «ص. م راننده شوتی» در جاده یاسوج ـ اصفهان همراه شدم قرار شد به بروجن از توابع چهارمحال و بختیاری برویم چون خودرویش چند روز پیش در این مسیر تصادف كرد و به پاركینگ نیروی انتظامی در بروجن منتقل شد همه زمانی كه رانندگی میكرد گوشی در دست چپش بود و با دست راست رانندگی میكرد بیشتر حواسش متوجه گوشی بود یا پیامك مینوشت و یا دریافت میكرد؛ برای چند ثانیه كنار یك سوپر ماركت بین راهی توقف كرد و به من گفت تا من برگردم یك پیامك بنویس، سفید تو جاده نیست. وقتی برگشت از او پرسیدم یعنی چه سفید تو جاده نیست؟
گفت هم زمان كه برای انجام كارم به بروجن میروم چند خودرو با بار قاچاق را كه قصد دارند به اصفهان بروند نیز اسكورت میكنم آنها در فاصله 4 یا 5 كیلومتری پشت سر من حركت میكنند.
وی گفت: 2 خودروی تصادفی دیگر در حیاط خانه دارم كه به زودی تعمیرشان میكنم یا میفروشم و یا به شوتی ها اجاره میدهم.
در مسیر حركت به یك تصادف برخوردیم خودروی پژویی با بار كفش با خودروی 206 برخورد كرد این تصادف با بقیه تصادفها فرق داشت چرا كه راننده خودروی پژو كه مقصر بود دغدغه مصدومان حادثه یا میزان خسارت به خودروها را نداشت درحالی كه شانه و كف جاده پر از كفش بود از مردم میخواست هر چه قدر میخواهند كفش بردارند و ببرند.
سوال كردم چرا به جای اینكه بارش را جمع كند آن را حراج میكند و از مردم میخواهد كه كفشها را ببرند.
«ص م» گفت: میخواهد تا پلیس برسد دیگر كفشی نباشد كه عنوان قاچاق یا توقیف و مصادره خودرو را به همراه داشته باشد.
وی اضافه كرد: این خودروی شوتی بدون اسكورت و خودسر اقدام به جابه جایی بار كرده كه اگر اسكورت داشت حالا اسكورتها سریع بار را جمع میكردند و از محل متواری میشدند و اینطوری بار را حراج نمیكرد.
سراغ «ع. ف» دیگر شوتی و به قول دوستانش سلطان جادهها رفتم او هم میگوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگر اینكه با اسكورتها از قبل هماهنگ كرده باشد. آنها در مبدا استارت میزنند و در مقصد ترمز میكنند در مسیر آب خوردن، دستشویی رفتن و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا كه وقت بارگیری، بنزین باید تكمیل باشد و راننده شوتی پشت فرمان كه مینشیند، موتور را به قصد 170 یا 190 یا 200 آتش میكند و معمولاً با واژه ترمز بیگانه هستند.
وی ادامه میدهد: ما دست انداز و پیچ و چاله چوله، سرعت گیر، سبقت ممنوع و مجاز و كنترل با دوربین نمیشناسیم.
شهرستانهای كهگیلویه و گچساران در كهگیلویه و بویراحمد شوتیها بیشتر از سایر شهرستان های این استان است.
رئیس اداره تعزیرات شهرستان گچساران بابیان اینكه شهرستان گچساران دارای بیشترین پروندههای كالای قاچاق در بین استان های همجوار است گفت: متأسفانه عدم زیر ساخت مناسب، نبود امكانات گزارش مكتوب به اندازه كافی، كم بودن پایگاه انتظامی و بازرسی در جاده های گچساران عامل رفت و آمد خودروهای شوتی در این شهرستان شده است.
ارسلان عباسی افزود: برخورد با عاملان خط شوتی را بهصورت قاطع ادامه میدهیم تا آنها بفهمند این شغل كاذب بازدهی اقتصادی ندارد چرا كه در صورت دستگیری آنها توسط نیروی انتظامی خودرو های آنها مصادره و ارزش كالای قاچاقی آنها در صورتی كه بالای ده میلیون تومان باشد معادل كالا جریمه نقدی و كالای آنها به نفع دولت ضبط و عرصه اقتصادی را برای شوتیها تنگ خواهیم كرد تا متوجه زیان اقتصادی كار خود باشند.
به گفته سرهنگ موسوی رئیس نیروی انتظامی شهرستان گچساران، با وجود سخت گیریها و توقیف كالا و خودرو، رانندگان شوتی به دلیل درآمد بالای این شغل كاذب مجدداً به این شغل اقدام میكنند.
دادستان شهرستان دنا گفت: قرار گرفتن بخشی از محور ترانزیتی یاسوج به اصفهان كه بخشی از كریدور شمال به جنوب كشور محسوب میشود موجب شده تا برخی از مجرمان، مواد مخدر و قاچاق كالا از این محور مواصلاتی اقدام های خلاف قانون انجام دهند.
علی ملك حسینی با اشاره به دو طرفه بودن و عرض كم جاده در محور یاسوج به اصفهان و عبور گزارش مكتوب خودروهای موسوم به شوتی كه به شكل خطرناكی در این محور مواصلاتی رانندگی میكنند افزود: حتی اگر رانندگان این خودروها با بار قاچاق تسلیم شوند جهت رسیدگی به تعزیرات حكومتی معرفی خواهند شد و افراد دستگیر شده با عنوان مجرمان اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حركات غیر متعارف موضوع ماده 618 قانون مجازات اسلامی 'تعزیرات'تحت تعقیب و محاكمه قرار میگیرند.
فرمانده انتظامی كهگیلویه و بویراحمد هم گفت: از ابتدای امسال تاكنون 200 میلیارد ریال كالای قاچاق در این استان كشف شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد افزایش داشته است.
سردار مهدی انصاری با بیان اینكه پارسال بیش از 160 میلیارد ریال قاچاق كالا در كهیگلویه و بویراحمد كشف شد افزود: در این راستا حدود هزار و 130 قاچاقچی دستگیر و پس از تشكیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به اینكه در این زمینه 375 خودروی حامل قاچاق در كهگیلویه و بویراحمد توقیف شده است گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، پوشاك و فراوردههای نفتی مهمترین كالاهای قاچاق كشف شده در این مدت بوده است.
مجهز شدن همه جادههای اصلی و شریانی كهگیلویه و بویراحمد به دوربین های هوشمند كنترل سرعت خودروها، افزایش گشتهای نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثهساز، اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر كار فرهنگی و اجرای گشتهای منسجمتر، شتاب بخشی در صدور احكام قضایی مربوط به قاچاقچیان كالا و مهمتر از همه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه ها از جمله مهمترین راهكارهایی است كه میتوان برای مقابله با پدیده قاچاق كالا و برخورد با خودروهای شوتی به كار گرفت. تبعات ناشی از این پدیده می طلبد هرچه سریعتر تدابیر ویژهای اندیشیده شود تا دیگر در جادهای، جان و امنیت كسی به خطر نیفتد و به دنبال آن اقتصاد كشور نیز دچار آسیب و تهدید نشود.
مسئولیت پذیری شهروندان برای گزارش جابه جایی كالای قاچاق در محورهای مواصلاتی میتواند یاریگر مسئولان برای مبارزه با این پدیده شوم باشد.
6110
پایگاه خبری كبنا نیوز در گزارشی با عنوان' حرفهای جالب سلطان جادههای كهگیلویه و بویراحمد / شوتیهای بیكله ای كه اقتصاد را زیر میگیرند' به قلم محمد جعفر درزاده به بررسی رفتار راننده های شوتی در جاده های استان پرداخته است.