۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83093622
T T
۰ نفر
ساخت خیابان در دل ورزشگاه پارس شیراز برای حل مشكل ترافیك

شیراز- ایرنا - ورزشگاهی در محله میانرود شیراز پس از 21 سال انتظار ساخته شد اما مسیرهای دسترسی تماشاگران به ورزشگاه یا راه های خروج ورزش دوستان از این مكان، ساخته نشده و چاره كار این است كه بخشی از ورزشگاه باید خراب شود و با ایجاد خیابان مشكل دسترسی از بین برود.

پیش بینی نشدن معابر عمومی متناسب ورزشگاه پارس و فروش زمین های اطراف این مجموعه تا چند متر مانده به دیوارهای ورزشگاه و تبدیل آنها به منازل مسكونی، منجر به ایجاد گره كور ترافیكی در این محل هنگام برگزاری مسابقات فوتبال شده تا جایی كه به گفته برخی مسئولان، تنها راه حل ممكن تخریب دیوارهای ورزشگاه و آزاد كردن فضا برای احداث معبر است.
انتظار شیرازی ها برای احداث ورزشگاه پارس، سال 97 به سر آمد، اما بعد از برگزاری اولین مسابقه در این ورزشگاه 50 هزار نفری ایرادی فنی و جدی نمایان شد كه كام همه را از جمله تماشاچیان و اهالی كه در اطراف این ورزشگاه زندگی می كنند تلخ كرد.
بعد از اتمام مسابقه،جمعیت چند هزار نفری برای خروج از این محوطه، سرازیر كوچه های اطراف این ورزشگاه می شوند و خیابان كوچك و نامناسبی كه در مقابل این ورزشگاه قرار دارد ظرفیت خروج چند هزار خودرو را ندارد و عملا ساعت ها بعد از بازی فوتبال در مقابل ورزشگاه پارس ترافیكی سنگین حاكم می شود.

** داستانی برای ورزشگاه باستانی
كلنگ ساخت ورزشگاه پارس در سال 76 در شهرك میانرود شیراز به زمین زده شد اما عدم تخصیص بودجه مناسب و بموقع موجب كندی عملیات اجرایی آن شد تا جایی كه بسیاری از اهالی شیراز از این پروژه به عنوان میراث باستانی فارس نام می بردند.
عملیات ساخت ورزشگاه پارس در دولت نهم و دهم نیز به رغم درآمد بالای حاصل از فروش نفت بشكه ای 140 دلار همچنان كند پیش رفت و بخت با این طرح یار نبود تا كار به دوش دولت بعدی افتاد.
با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید عزمی برای اتمام پروژه های نیمه تمام ایجاد شد و ورزشگاه شیراز نیز از این رویكرد بی نصیب نماند و با تزریق بیش از 540 میلیارد ریال بودجه ،انتظار اهالی خطه فارس به پایان رسید و ورزشگاه میانرود یا پارس شیراز در فروردین 97 با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد و اولین بازی مردادماه همین سال در این ورزشگاه بین دو تیم قشقایی شیراز و مس كرمان برگزار شد.
هنگام برگزاری اولین بازی فوتبال در ورزشگاه پارس بین دو تیم مس كرمان و قشقایی شیراز ترافیكی سنگین در خیابانهای منتهی به این ورزشگاه ایجاد شد كه نشان از عدم پیش بینی این مساله قبل از احداث مجموعه ورزشی پارس داشت.

** هجوم و سرگردانی
كارشناس مسائل ورزشی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید:ساخت و سازهای نامتعارفی در 20 سال گذشته در حریم ورزشگاه 50 هزار نفری فارس صورت گرفته كه اكنون به واسطه آن هنگام برگزاری مسابقات گره كور ترافیكی در اطراف این ورزشگاه ایجاد می شود.
سیروس خلیقی افزود:بعد از پایان هر بازی در این ورزشگاه ،مردم برای خروج از این محوطه وارد كوچه های اطراف می شوند كه این وضعیت دردسرهایی را برای مردم و ساكنان محل ایجاد كرده است.
او گفت: در بازی هایی كه در چند ماهه گذشته در این ورزشگاه تازه تاسیس برگزار شده حداكثر 15 هزار نفر جمعیت برای دیدن یك بازی به این محل آمده اند در صورتی كه این ورزشگاه ظرفیتی معادل 50 هزار نفر جمعیت را دارد و اگر روزی استقلال یا پرسپولیس برای برگزاری مسابقه ای به شیراز سفر كنند و یا بازی در سطح ملی و بین المللی در این محل برگزار شود كه مورد استقبال شهروندان باشد، قطعا مشكل ترافیكی موجود تشدید خواهد شد و چه بسا به بروز حادثه ای بزرگ نیز منجر شود.
وی ادامه داد: در بازی های مهمی مانند دربی فجر سپاسی و قشقایی كه دو تیم شیراز هستند جمعیت زیادی به ورزشگاه پارس خواهد آمد كه در آن صورت با توجه به معابر نامتناسب منتهی به این مجموعه قطعا مشكلات زیادی ایجاد می شود.
این كارشناس و خبرنگار حوزه ورزشی استان فارس با اشاره به حاشیه سازی های برخی رسانه ها مبنی بر عدم تكمیل عملیات اجرایی این ورزشگاه و افتتاح زودهنگام آن افزود: ساخت این ورزشگاه و اقدامات درونی آن تكمیل شده و حادثه هایی مانند قطعی برق در بین بازی و ... نیز امری طبیعی است كه ممكن است برای هر مكان دیگری نیز اتفاق بیفتد و گرنه به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری این ورزشگاه در زمان افتتاح تكمیل شده بود.

** تجاوز به ورزشگاه برای ساخت معبر منطقی نیست
خلیقی اظهار داشت: هزینه های زیادی برای ساخت دیوارها و سردر ورودی این مجموعه شده و منطقی نیست كه اكنون برای ساخت معبر به زمین این ورزشگاه تجاوز و این بناها تخریب شود و قطعا اگر این اقدام رخ دهد حریم و زیبایی بصری این مكان ورزشی نقض خواهد شد.

** شهرداری شیراز پاسخگوی مشكل ترافیك ورزشگاه پارس باشد
مدیر كل ورزش و جوانان فارس در این باره گفت: شهرداری شیراز باید پاسخگوی ترافیك و مشكلات به وجود آمده در اطراف ورزشگاه تازه تاسیس پارس باشد.
حیدر علی كامیاب كلانتری پیش تر در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در رابطه به ترافیك بوجود آمده هنگام برگزاری دیدار تیم های مس رفسنجان و قشقایی شیراز در خیابان های همجوار ورزشگاه پارس افزود: در آن زمان كه قرار شد این ورزشگاه در جنوب شیراز و در منطقه میانرود ساخته شود هیچ خانه ای در این مكان وجود نداشته است.
وی اضافه كرد: شهرداری شیراز در سال های گذشته مجوز ساخت منازل مسكونی بدون در نظر گرفتن حریم ورزشگاه 50 هزار نفری پارس را صادر كرده و از این رو باید پاسخگوی مجوزهای غیرقانونی و مشكلاتی كه به وجود آمده باشد.
مدیركل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: قطعا اطراف این ورزشگاه در بازی های پرتماشاگر با مشكل بیشتری مواجه خواهد شد و این امر نیز برای افرادی كه در این منازل مسكونی زندگی می كنند مشكل آفرین خواهد شد و باید شهرداری این مشكلات را حل كند.

** شوخی می كنند
شهردار شیراز نیز به ایرنا گفت : ورزشگاه 50 هزار نفری پارس براساس احداث یك مجموعه ورزشی در این وسعت در طرح جامع تفصیلی شیراز دیده نشده و اكنون معابر این محدوده متناسب این ورزشگاه نیست.
حیدر اسكندرپور افزود: در جلسه مدیران شهرداری شیراز كه به تازگی برگزار شد رئیس سازمان عمران شهرداری ،گزارشی در زمینه ساخت دو معبر جدید در اطراف این ورزشگاه ارائه كرد كه با بهره برداری از این معابر تا حدودی مشكل این ورزشگاه حل خواهد شد.
وی ادامه داد: البته بایستی در طرح جامع تفصیلی شهر شیراز پیش بینی های لازم برای ایجاد مسیرهای دسترسی مناسب ورزشگاه پارس می شده كه این امر محقق نشده است.
شهردار شیراز در پاسخ به این سوال كه مدیركل ورزش و جوانان فارس اظهار كرده كه شهرداری شیراز مجوز ساخت منازل مسكونی بدون در نظر گرفتن حریم ورزشگاه 50 هزار نفری پارس را در گذشته صادر كرده است از این رو باید پاسخگوی مجوزهای غیرقانونی و مشكلاتی كه به وجود آمده نیز باشد و اینكه آیا تخلفی در گذشته در این باره رخ داده است؟ گفت: تخلفی در خصوص فروش صدور مجوز ساخت منازل مسكونی در این محل در گذشته صورت نگرفته است و احتمالا اظهارات مدیركل ورزش و جوانان فارس در حد شوخی بوده است.

** ورزشگاه تخریب شود تا معبر بسازیم
شهردار منطقه 9 شیراز در این باره اظهار داشت: در زمان حاضر یك باند خیابان مجاور ورزشگاه پارس ساخته شده و برای احداث باند دیگر آن نیز باید دیوار این ورزشگاه تخریب،جابه جا و فضای مورد نیاز آزاد شود.
بهنام احمدزاده افزود: تملك و آزاد سازی یك باند این مسیر كه هزینه زیادی نیز در برداشته انجام شده و اكنون باید دیوار ضلع جنوبی این ورزشگاه تخریب و جابه جا شود تا بتوان این خیابان با عرض حدود 35 متر مربع را احداث كرد.
وی گفت: بهره بردار اصلی این مجموعه اداره كل ورزش و جوانان فارس است و اكنون باید دیوارهای این ورزشگاه را جابه جا و فضا را برای ساخت خیابان آزاد كند.
شهردار منطقه 9 شیراز بر اینكه اگر خیابان 35 متری در مجاور این ورزشگاه احداث شود كمك زیادی به كاهش ترافیك این محدوده در زمان برگزاری مسابقات خواهد كرد،افزود: در حال حاضر عملیات برش كوه در ادامه خیابان بهارستان در حال انجام است كه با تكمیل این مسیر ترافیك در زمان خروج و تخلیه ورزشگاه پارس كاهش می یابد بگونه ای كه ترافیك مقابل این مجموعه ورزشی برای تخلیه به 45 متری فرزانگان هدایت و در ادامه با استفاده از پل فرزانگان خودروها وارد كمربندی و از این محدوده خارج می شوند.
احمدزاده با بیان این مطلب كه بخشی از زمین مجاور ورزشگاه پارس به وسعت حدود 300 هكتار متعلق به ارتش است،اظهار داشت: توافق نامه ای با این نهاد نظامی در زمینه 60 هكتار از این زمین در حال انعقاد است كه این وسعت تفكیك و به مجموعه ای مسكونی، خدماتی و تجاری تبدیل شود.
وی ادامه داد: زمینی در ادامه خیابان شهدای ورزشكار كه در نزدیكی ورزشگاه پارس واقع شده قرار دارد كه می توان با استفاده از آن این خیابان را به خیابان گل محمدی متصل كرد.

**پل قدیم میانرود احیا شود
شهردار منطقه 9 شیراز اظهار داشت: اگر در محل پل قدیم میانرود با هماهنگی سازمان قطار شهری كه در این منطقه در حال عملیات احداث مترو است پلی جدید احداث شود می توان بخشی از ترافیك این محدود را به بلوار طلائیه و در نهایت به سمت كمربندی انتقال داد كه با این كار قطعا مشكل ترافیك بعد از برگزاری مسابقات در ورزشگاه پارس نیز رفع خواهد شد.
وی بیان كرد: در طراحی مترو خط دو شیراز اولین ایستگاه در فاصله حدود یك كیلومتری ورزشگاه پارس پیش بینی شده كه با تكمیل آن در آینده می تواند بخشی از بار ورود و خروج تماشاگران به مجموعه ورزشی را به دوش بكشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری زمین های حریم پارس برای احداث منازل مسكونی گفت: واگذاری زمین های این محدوده برای ساخت منازل مسكونی مربوط به دهه هفتاد و اوایل هشتاد بوده كه تفكیك و فروخته شده است.
یكی از ورزشدوستان می گفت احداث خیابان از میان ورزشگاه شاید شگفت انگیز باشد اما در برخی كشورها خیابان از میان فرودگاه هم عبور داده شده است.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876
۰ نفر