۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۹:۳۱
کد خبر: 83093704
T T
۰ نفر

«نقش نگاری با میخ» هنری بدیع بدون ثبت رسمی

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۹:۳۱
کد خبر: 83093704
«نقش نگاری با میخ» هنری بدیع بدون ثبت رسمی

تبریز- ایرنا- هنرمند بنیانگذار هنر 'نقش نگاری با میخ' با اشاره به اینكه برای ثبت این رشته هنری اخذ كد صنایع دستی لازم است، گفت: این هنر جدید هنوز از طرف سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی به رسمیت شناخته نشده است.

غلامحسین فیروزفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاكنون بیش از 170 اثر در این رشته خلق كرده ام اما چون ثبت نشده و رسمیت قانونی ندارد، امكان برگزاری نمایشگاه یا حمایت مادی و معنوی از آن میسر نیست.
وی بیان كرد: 15 سال است كه به صورت رسمی آثار هنری در رشته «میخ نگاری» تولید می كنم اما تنها یك بار اجازه برگزاری نمایشگاه آثار رشته نقش نگاری با میخ را پیدا كردم.
این هنرمند 85 ساله رشته «نقش نگاری با میخ» افزود: چهره های مشاهیر بزرگ ایران و جهان مثل استاد محمد حسین شهریار، پروین اعتصامی، ستارخان، دكتر محمد حسین مبین(شاعر و پدر جذامیان ایران)، میرزا حسن رشدیه( موسس نخستین مدرسه نوین ایران)، انیشتین و جلیل محمد قلی زاده(سردبیر روزنامه ملانصرالدین) با این شیوه طراحی شده است.
وی گفت: در این شیوه ابتدا طرح روی كاغذ معمولی منقش می شود سپس ابعاد آن به اندازه تابلوی مورد نظر بزرگ شده و بر سطح چوب به ابعاد 30 در 40 نقش می یابد.
فیروزفر ادامه داد: پس از نقش زدن طرح روی چوب با میخ های كوچك، طراحی اصلی آغاز می شود و در پایان با قلم مو و رنگ نقره ای و گاها رنگ های دیگر اثر میخ نگاری شده زیباسازی می شود.
وی گفت: به طور متوسط هر تابلو میخ نگاری شده با احتساب 4 ساعت كار در روز در 15 روز به پایان می رسد و در هر اثر بیش از 2هزار میخ استفاده می شود.
فیروزفر كه عضو خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز است، ادامه داد: با لمس میخ های كوبیده شده بر روی طرح و صدای كوبش، همترازی و تناسب سطح میخ ها تشخیص داده می شود.
وی كه آثاری همچون «كبوتر صلح ملت ها»، «خشك شدن دریاچه ارومیه»، «نماد دوستی كشورهای اسلامی و آثار تاریخی آذربایجان شرقی» را در آثار خود بازآفرینی كرده است، اظهار داشت: مردم ایران صلح دوست و صلح طلب هستند و بر این اساس هنرمندان كشورمان نیز با زبان هنر و خلق آثار هنری همواره برای صلح و دوستی بین ملت ها و كشورها گام برمی دارند.
این هنرمند پیشكسوت تبریزی همچنین از مسوولان خواست برای ثبت رشته هنری «نقش نگاری با میخ» به وی كمك كنند تا ایران بنیانگذار رشته هنری جدیدی در جهان باشد كه برای انجام آن نیاز به امكانات وسیع و هزینه زیاد نمی باشد.
غلامحسین فیروز فر متولد 1312 شمسی بوده و از سال 1382 این هنر را به صورت رسمی انجام می دهد.
3093/518