افراد غیر متخصص جراحی گوش الاغی و چشم گربه ای انجام می دهند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران گفت: اخیرا در فضای مجازی تبلیغات وسیعی برای جراحی زیبایی گوش الاغی و چشم گربه ای انجام می شود، جراحان پلاستیك و زیبایی این كار را نمی كنند و افراد غیرمتخصص در این موضوع دخیل هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، آرش بیژنی روز شنبه در یك نشست خبری در محل انجمن جراحان پلاستیك افزود: افراد غیرمتخصص و ناكارآمد در فضای مجازی تبلیغات زیادی برای انجام جراحی های زیبایی، تزریق ژل، بوتاكس و غیره انجام می دهند كه گمراه كننده است.
این فوق تخصص جراحی پلاستیك و زیبایی تصریح كرد: این افراد غیرمتخصص در آرایشگاه ها و مطب ها اقدام به جراحی می كنند كه عواقب بسیار خطرناكی برای بیمار به همراه دارد و اكنون به یك معضل بزرگ تبدیل شده است.
به گفته بیژنی، مشاهده می شود كه این افراد كارگاههای گروهی در زمینه جراحی پلاستیك و زیبایی برگزار می كنند كه شناخته شده نیست.
وی افزود: بینی همچنان پیشتاز و صدرنشین عمل های جراحی زیبایی در كشور است و بعد از آن جراحی های پلك، شكم و پروتز كردن نیز بیشترین مراجعه كنندگان را دارند.
وی گفت: جراحی بینی باید بعد از سن 17 سالگی انجام شود و قبل از این سن عوارض جدی برای بیمار دارد.
وی اظهار داشت: بیژنی ادامه داد: وی با بیان اینكه آمارهای رسمی در مورد جراحی های پلاستیك و زیبایی در كشور وجود ندارد، افزود: تمام تعرفه اعمال جراحی پلاستیك و زیبایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دارای كد استاندارد است و پزشك نیز پول خود را از بیمارستان می گیرد و زیرمیزی در این حوزه وجود ندارد.
بیژنی اضافه كرد: فردی كه می خواهد عمل زیبایی انجام دهد باید قبل از آن به روانپزشك مراجعه كند، زیرا اگر كوچكترین مشكل روانی داشته باشند، معضل بزرگی برای جراحی محسوب می شود.
رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی در مورد نوسانات ارز و ارتباط آن با تجهیزات زیبایی، گفت: افزایش ارز باعث شده در مورد تجهیزات این حوزه با مشكل مواجه شویم.
بیژنی افزود: به عنوان مثال چندی قبل یك عمل جراحی شكم انجام می دادم و نیاز به نخ داشتم كه بسیار بی كیفیت بود. در گذشته نخ های مصرف شده برای جراحی شكم از اروپا و آمریكا وارد می شد كه اكنون با افزایش ارز، این نخ ها از هند و چین می آید و كیفیت مطلوب ندارد. مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باید در این زمینه راهكارهایی را اتخاذ كنند.

* ایران از كشورهای مطرح در حوزه جراحی زیبایی
حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیك و زیبایی در ادامه این نشست، اعمال جراحی پلاستیك و زیبایی ایران را در دنیا مطرح دانست و گفت: استقبال خوبی از طرف افراد خارجی برای انجام عمل جراحی زیبایی در ایران می شود و فقط به خاطر قیمت های مناسب نیست بلكه كیفیت مورد توجه است. البته بیشتر متقاضیان از كشورهای نزدیك هستند.
این پزشك، در مورد تقاضا برای تغییر چهره نیز اظهار داشت: از نظر علمی نمی توان چهره فردی را به شكل فرد دیگر درآورد، این روزها برخی نوجوانان به مطب های زیبایی مراجعه كرده و خواستار تغیییر چهره خود شبیه به یك فرد سلبریتی و مشهور هستند و جراحان آنها را قانع می كنند كه این كار را نكنند.
بیژنی از مردم خواست آگاهی خود را در مورد جراحان پلاستیك و زیبایی بالا ببرند و خود را برای انجام عمل به دست افراد غیرمتخصص نسپارند.

*هدف لیپوساكشن لاغری نیست
نجات حسینی، استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این نشست گفت: بسیاری از افراد تصور می كنند با انجام لیپوساكشن آنها تا آخر عمر لاغر می مانند در حالی كه اینطور نیست، هدف از انجام این عمل زیباسازی است. وزن فردی كه لیپوساكشن انجام داده در صورت خوردن غذاهای زیاد و ورزش نكردن دوباره اضافه می شود.
حسینی ادامه داد: لیپوساكشن در كلینیك ها نباید بیش از 3 لیتر و در بیمارستانها بیش از پنج لیتر انجام شود، در حالی كه در فضای مجازی تبلیغات مختلفی در مورد انجام این عمل از 10 تا 20 لیتر صورت می گیرد كه غیرقانونی است.
اجتمام *9022 * 3063