۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83095181
T T
۰ نفر
يزد در جذب سرمايه گذاري نيروگاههاي خورشيدي، پيشتاز است

يزد - ايرنا - مدير كل امور اقتصادي و دارايي و نايب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري استان يزد گفت: اين استان در زمينه جذب سرمايه گذاري براي ساخت نيروگاه هاي خورشيدي رتبه نخست را در كشور به خود اختصاص داد.

علي نمازي روز يكشنبه در حاشيه نشست كميته اعتبار سنجي متقاضيان سرمايه گذاري در حوزه نيروگاه خورشيدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون پنج واحد نيروگاه خورشيدي 10 مگاواتي و يك واحد نيروگاه سه و نيم مگاواتي با سرمايه گذاري 55 ميليون يورو در استان فعال است.
وي با بيان اينكه برق توليدي اين نيروگاهها به شبكه سراسري تزريق مي شود افزود: توان بالاي سرمايه گذاري و توليد، يزد را در بالاترين رتبه جذب سرمايه گذاري و توليد برق از نيروگاه هاي خورشيدي در سطح كشور قرار داده است.
نايب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري استان يزد، استقبال سرمايه گذاران داخلي و خارجي از سرمايه گذاري در اين بخش را خوب ارزيابي و ميزان برق توليدي نيروگاههاي ياد شده را 53.5 مگاوات اعلام كرد و اظهار داشت: تا پايان سال 10 مگاوات ديگر به ظرفيت نيروگاههاي خورشيدي استان اضافه خواهد شد.
نمازي، كسب موفقيت ياد شده را مرهون تلاش ها و همكاري هاي بين دستگاهي در كميته اعتبار سنجي متقاضيان ساخت نيروگاه خورشيدي استان برشمرد و گفت: اين كميته كه متشكل از شركت برق منطقه اي، دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري يزد و مركز خدمات سرمايه گذاري استان يزد است كار بررسي صلاحيت هاي فني و مالي متقاضيان ايجاد نيروگاه خورشيدي را بر عهده دارد و به صورت دوره اي درخواستهاي متقاضيان را با در نظر گرفتن ظرفيتها و محدوديتهاي شبكه برق و توان مالي و فني آنان بررسي مي كند.
وي با بيان اينكه عملكرد اين كميته تا حد زيادي از بي نظمي و پديده واسطه گري جلوگيري كرده است خاطرنشان كرد: همچنين اين كميته موجب شده با وجود ظرفيت هاي بيشتر در استان هاي هم جوار، روند اداري و اجرايي شركتهاي متقاضي در استان يزد از سرعت به مراتب بهتري برخوردار باشد.
نمازي ادامه داد: يكي از مهم ترين ويژگي هاي شركت هاي توليد كننده برق از نيروگاه خورشيدي استان يزد، تنوع سرمايه گذاران خارجي است به طوري كه بيش از 80 درصد پروژه هاي به بهره برداري رسيده استان داراي سرمايه گذار مستقيم خارجي هستند و اين سرمايه گذاران از كشورهاي مختلف اقدام به سرمايه گذاري در يزد كرده اند و از طرف مركز خدمات سرمايه گذاري مورد حمايت قرار مي‌گيرند.
سازگاري با طبيعت، نداشتن آلودگي، استهلاك كم و عمر زياد، عدم نياز به فناوري بالا و نيروي متخصص، رايگان و در دسترس بودن از جمله مزاياي استفاده از انرژي خورشيدي است.
يزد، ظرفيت‌هاي خوبي در بخش انرژي هاي تجديدپذير دارد و با توجه به كويري بودن و مسطح بودن يزد، اين استان داراي قابليت و مزيت بالايي براي سرمايه گذاري در توليد انرژي خورشيدي دارد.
يزد به لحاظ زاويه تابش نور خورشيد و اينكه حداقل 9 ماه از سال از تابش نور خورشيد برخوردار است؛ بهترين نقطه و مهد توليد انرژي خورشيدي ايران محسوب مي شود و به همين دليل اين استان را بهشت انرژي خورشيدي كشور ناميده اند.
چندي قبل با حضور وزير نيرو عمليات اجرايي احداث نيروگاه خورشيدي 30 مگاواتي به عنوان بزرگترين نيروگاه خورشيدي كشور با سرمايه گذاري 23 ميليون يورو و 300 ميليارد ريال با مشاركت سرمايه گذاري بخش خصوصي و بانك توسعه تعاون در مهريز آغاز شد.
نخستين نيروگاه خورشيدي متمركز كشور در سال 72 با همكاري سازمان انرژي اتمي و جهاد كشاورزي براي تامين برق 20 خانوار در روستاي دربيد استان يزد ساخته و راه اندازي شد.
1968/ 6197