۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۳
کد خبر: 83095786
T T
۰ نفر

چشم بيناي گردشگران نابينا ساخته شد

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۳
کد خبر: 83095786
چشم بيناي گردشگران نابينا ساخته شد

شيراز- ايرنا- نابينايان از گروه هاي توانخواه جامعه هستند كه به دليل نبود زيرساخت هاي كافي در حوزه گردشگري امكان بازديد از مراكز فرهنگي و تاريخي را از دست مي دهند. به تازگي يكي از موسسات مردم نهاد دستگاهي را طراحي كرده است كه چشم بيناي نابينايان در مراكز گردشگري است.

به گزارش ايرنا، اين دستگاه به صورت لوحي چوبي و همانند تابلو راهنماست كه درون آن ورق هايي از طلق قرار دارد كه با خط بريل و به دو زبان فارسي و انگليسي اطلاعات مركز گردشگري بر روي آن درج شده است.
همچنين مجهز به سيستم سخنگو است و افزون بر اين، داراي يك لوح برجسته چوبي از شماي آن مكان است كه هر نابينا يا كم بينا مي تواند با لمس آن، شكل كلي مجموعه فرهنگي و تاريخي را كه در آن قرار دارد درك كند.
ايده پرداز و طراح اين طرح كه به 'راهنماي گردشگر نابينا' موسوم است به ايرنا گفت: ساخت اين وسيله از دل نياز نابينايان به گردشگري برآمد.
مينا قائدي كه با عنوان مددكار در موسسه نابينايان توانگران كارآفرين شيراز فعاليت مي كند، افزود: اين تابلو راهنما با برخوردار بودن از اطلاعات تاريخي و مختصات مكاني هر مجموعه گردشگري را در اختيار نابينايان قرار مي دهد.
وي با بيان اينكه مراحل ايده پردازي و ساخت اين راهنماي گردشگري از سال 1396 آغاز شد، عنوان كرد: براي ساخت اين دستگاه در مرحله نخست بررسي و تحقيقات ميداني صورت گرفت و سعي كرديم با استفاده از تمام حواس نابينايان طرحي تكميلي ارائه دهيم.
قائدي عنوان كرد: تخمين زدن مشخصات فيزيكي هر مجموعه، ويرايش اطلاعات، نگارش راهنماي هر مكان گردشگري و درنهايت تبديل آن به خط بريل و صوت و جاي دادن آن در قالب اين تابلو راهنما مراحل ساخت اين دستگاه است.
اين مددكار بيان كرد: چشم انداز ما اين است كه بتوانيم از اين طرح در همه مراكز باستاني، تاريخي، فرهنگي، تفريحي و حتي مراكز خريد استان بهره ببريم.
وي توجه به برابري، ارزش هاي اجتماعي و اشتغال زايي را از اهداف ساخت اين راهنماي گردشگري عنوان كرد و بيان داشت: صنعت گردشگري به واسطه اين طرح براي معلولان و توانخواهان متحول خواهد شد و مردم را متوجه حضور آنان در اجتماع مي كند و از همين طريق موجب فرهنگ سازي در طيف وسيع خواهد شد.
قائدي بودجه ساخت اوليه اين دستگاه را 700 هزار تومان تا يك ميليون تومان عنوان كرد و افزود: براي ساخت اين وسيله از مواد اوليه بادوام استفاده شده است تا بتوان در بازه زماني 2 تا 5 ساله از آن استفاده كرد.
اين ايده پرداز بيان داشت: اين لوح ها بايد در مكاني نصب شوند كه به دور از موانع محيطي براي نابينايان در دسترس باشند.
وي ادامه داد: در حال حاضر اين راهنماي گردشگري براي سه مقصد حرم شاهچراغ (ع)، مجموعه فرهنگي حافظيه و دروازه قرآن ساخته شده است.
7375 /1876